رحمانی فضلی در نشست خبری اعلام کرد:

شناسایی و دستگیری گروهی با ۹۰ ترور از سال ۸۷ تاکنون

وزیر کشور با بیان اینکه مشکل خاص امنیتی در کشور ما وجود ندارد، گفت: ما قبل از ۲۲ بهمن توانستیم در شرق کشور گروهی را شناسایی و دستگیر کنیم که از سال ۸۷، نود ترور انجام داده بودند.
کد خبر: ۸۵۱۰۴۰۰
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری امروز (دوشنبه) که با موضوع 600 روز برای همدلی و همزبانی برگزار شد، اظهارداشت: در نشست خبری امروز در خصوص فعالیت 20 ماه ستاد وزارت کشور گزارش‌هایی ارایه می‌شود و فعالیت استانداری‌ها در جلسه دیگری مطرح و اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم با اعلام برنامه‌ها در انتخابات سیاست‌های کلی را اعلام کرده و این موضوع در برنامه‌هایی که وزرا داده‌اند لحاظ می‌شوند و ما در انتخاب همکاران در ستاد وزارت کشور اولویت را بر هماهنگی با سیاست‌های دولت و همگرایی کامل قرار دادیم و باید بگوییم ما در یک تعامل نزدیک اما با حفظ استقلال دولت نسبت به دوره‌های قبلی استانداران را انتخاب کردیم.

رحمانی فضلی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی که کشور دارد اقدامات زیادی در دستگیری و مقابله با مشکلات امنیتی و کشف جرم داشته‌ایم.

وی افزود: قبل از 22 بهمن سال گذشته در شرق کشور گروهی با مقدار زیادی مواد مخدر و سلاح دستگیر شدند که این گروه از سال 87 تا قبل از دستگیری 90 ترور انجام داده بودند که به همت نیروهای امنیتی تمام آنها دستگیر شدند و امیدواریم در شرق کشور بتوانیم امنیت مستحکم‌تری را ایجاد کنیم.

وزیر کشور گفت: در خصوص مساله شیراز که اواخر سال گذشته اتفاق افتاد تلاش کردیم یک بررسی دقیق میدانی انجام شود و در این خصوص 10 نفر به قوه قضاییه معرفی شدند که در حال حاضر با وثیقه آزاد شدند و گزارشی نیز به رئیس جمهور ارایه شده است

رحمانی فضلی با بیان اینکه از اقدامات موثر وزارت کشور آزادی 4 گروگان در سال گذشته بود خاطرنشان کرد: موضوع اسیدپاشی اصفهان به طور جدی در اولویت پیگیری وزارت کشور است.

وزیر کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته در ساماندهی اتباع بیگانه اظهار داشت: تعدادی اتباع قانونی و غیرقانونی در کشور داریم که تا کنون توانسته‌ایم 900 هزار نفر از این اتباع را از کشور خارج کنیم ولی باز هم با توجه به شرایط مرزی این اتباع در داخل کشور وارد و یا خارج می‌شوند.

وی گفت: تعداد دهیاری‌های سراسر کشور به 31 هزار و 196 مورد رسیده است که اعتبارات آنها با 36 میلیارد ریال و 95 درصد افزایش داشته است.

وزیر کشور در خصوص ارایه خدمات ماشینی اظهار داشت: در سال گذشته 4 هزار و 812 ماشین خدماتی در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است و برای شهرهای زیر 500 هزار نفر جمعیت نیز 400 هزار تن قیر تولید کرده.

وی به توسعه مترو و ریل شهری اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: 141 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت شده است و 1700 میلارد ریال به شهرداری‌ها برای یارانه حمل و نقل عمومی پرداخت شده و توانستیم 17 هزار اتوبوس نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم که بابت هر یک از اتوبوس‌های جدید یک اتوبوس فرسوده باید از ناوگان حمل و نقل خارج شود.

وی در خصوص اقدامات مدیریت بحران کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در یازده ماهه سال گذشته 105 حادثه در کشور رخ داده است که 80 مورد آن خسارت‌هایی داشته که در این خصوص اعتبارات لازم تخفیف یافته است، بیشترین خسارات در حادثه‌های سیل‌، بارندگی، و کمترین خسارات در یخ‌بندان و فرو رفتگی زمین بوده است.

وزیر کشور افزود: در سال گذشته 46 نفر جان خود را در حوادث از دست داه‌اند و 6 هزار و 200 میلیارد تومان برای پیشگیری و پردداخت خسارت به حادثه‌دیدگان اختصاص یافته است.

وی درباره جلسات شورای اجتماعی کشور اظهار داشت: 800 جلسه شورای اجتماعی کشور داشته است که توانسته آخرین وضعیت آسیب‌شناسی در کشور را ساماندهی کند و راه‌های مدیریت آن را نیز به دست بیاورد.

رحمانی فضلی گفت: عدم رصد تحولات اجتماعی از نقاط ضعف بوده است بنابراین وزارت کشور مرکز رصد مطالعات و بررسی‌های اجتماعی را ایجاد کرده است.

رحمانی فضلی درباره ساماندهی سواحل کشور اظهار داشت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و 24 میلیارد تومان نیز برای ساماندهی سواحل کشور اختصاص یافت. در سال گذشته 147 نفر غرق شدند که این آمار نسبت به سال 92 که 238 نفر در دریاهای کشور غر ق شده‌ بودند 38 درصد کاهش داشته است.

وی به فعالیت‌های حوزه حجاب و عفاف و حقوق شهروندی نیز اشاراتی داشت و اقدامات در این زمینه را مثبت ارزیابی کرد.

وزیر کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته در قوانین حوزه شهری نیز افزود: لوایح مدیریت جامع شهری، درآمدهای پایدار شهری،‌انتخاب شهرداران و شوراها و تصویب‌های شهری در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است.

وی با اشاره به این که در 600 روز گذشته در حوزه مجلس رکورددار بوده‌ام گفت: 306 سوال نمایندگان مجلس از بنده به عنوان وزیر کشور داشتند که پاسخ آنها داده شده است. 1356 مورد تذکر داشته‌ام، 550 نطق داشته‌‌ام که مورد پیگیری قرار گرفته،‌1430 مکاتبات با کمیسیونهای مجلس صورت گرفته و 860 ملاقات با نمایندگان مجلس انجام شده است.

وزیر کشور گفت: این نشان می‌دهد همکاری و تعامل ما با مجلس بسیار خوب بوده و پرسش حق نمایندگان است و ساختار و مسئولیت‌های وزارت کشور ایجاب می‌کند که پاسخگو باشد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در ثبت احوال کشور اظهار داشت: ثبت احوال کشور این آمادگی را دارد که 20 میلیون کارت هوشمند در سال آینده صادر کند و دستورالعمل‌های لازم را در این خصوص انجام داده است.

وی گفت: در سال 93، 1 میلیون 534 هزار و 359 مورد ولادت داشتهایم که 4.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و 446 هزار و 293 نفر فوت کردند و 724 هزار و 345 نفر ازدواج کردند که نسبت به سال گذشته 6.5 درصد کاهش یافته و 163 هزار و 572 مورد نیز طلاق داشته‌ایم که نسبت به سال قبل 5.3 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کمیته‌های مختلف اقتصادی به منظور توسعه روابط با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برای واگذاری 20 میلیون کارت هوشمند در سال جاری تمهیدات لازم ایجاد شده است.

رحمانی فضلی از ایجاد مرکز مونیتورینگ ستاد بحران به عنوان اقدامات خوب و موثر وزارت کشور نام برد و خاطرنشان کرد: امسال در وزارت کشور سال سیاست داخلی است چرا که دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان برگزار می‌شود که زمان‌بندی و تقویم انتخابات به عهده معاون سیاسی زارت کشور است.

وزیر کشور ادامه داد: ما در سال جدید با عنایت به برگزاری انتخابات نیازمند آرامش سیاسی کامل در کشور هستیم که رسانه‌ها می‌توانند فضای انتخاباتی را با طرح مباحث مبنایی و به دور از تشویش آغاز کنند.

وی با بیان اینکه موضوع شیراز به طور جدی پیگیری شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیه مدارک واسناد در اختنیار قوه قضاییه برای بررسی است و ما باید تحمل سخنرانی یک فرد را با هر گرایش داشته باشیم که متاسفانه برخی دستگاه‌ها کوتاهی کردند.

وزیر کشور با بیان اینکه تاکنون به دلایل اخلاقی و اجتماعی فرصت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را نداشتیم خاطرنشان کرد: آئین‌نامه با حضور دستگاه‌های مرتبط برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در حال تدوین است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه منشأ ورود پول‌ها در حوزه سیاست و قدرت باید شناسایی شود، خاطرنشان کرد: در انتخابات باید منشأ پول‌های تبلیغاتی کاملاً مشخص باشد.

رحمانی‌فضلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهاراتی درباره سرکوب و برخوردهای خشن در زندان‌ها مطرح کرد و آیا چنین اظهاراتی درست است، پاسخ داد: مسئول زندان‌ها وزارت کشور نیست، اما براساس گزارشی که آقای آملی لاریجانی در جلسات شورای عالی امنیت ملی درباره زندان‌ها می‌دهند چنین چیزی نبوده و بر عکس بر نظارت دائم بر زندان‌ها اعلام رضایت کردند، حتی در جلسه اخیر که با مسئولان نیروی انتظامی داشتیم سوال کردم که آیا گزارشی از سرکوب و برخورد خشن توسط ماموران ناجا گزارش شده که گفتند حتی یک مورد هم نداشتیم.

وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات استانی اظهار داشت: این موضوع به عنوان یک طرح در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است که با کلیات طرح مخالفتی نداریم اما نگرانی ما از ایجاد اشکال در حلقه ارتباطی نمایندگان با شهرها است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه دولت مطلقاً وارد انتخابات نخواهد شد، اظهارداشت: هیچ مقام دولتی حق ورود به انتخابات را ندارد و در این موضوع با هر تخلفی برخورد می‌کنیم،حمایت از احزاب و گروه‌ها با منابع شخصی منعی ندارد اما نباید از امکانات دولتی استفاده شود.

وزیر کشور ادامه داد: دستگیری سلام ریگی هنوز برای ما قطعی نشده است و باید اسناد و مدارک پاکستانی‌ها را درباره دستگیری وی وی را بررسی کنیم.

وی اظهار داشت: ما هیچ مشکل خاص امنیتی جز اقدامات محدودی بر مرزها که آن هم به دلیل شرایط مرزی کشور ماست و ناامنی که در کشورهای همسایه وجود دارد نداریم.

وی در ادامه گفت: امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت کامل به دلیل کمبود منابع ممکن نیست و تلاشم می‌کنیم چند شهر مهم را به صورت الکترونیکی رای‌گیری کنیم.

وزیر کشور در عین حال تصریح کرد: ما در حوزه فیزیکی، اطلاعاتی و نرم‌افزاری تلاش می‌کنیم بحث امنیتی را مستحکم‌تر کنیم.

وی همچنین گفت: ما قبل از 22 بهمن توانستیم در شرق کشور گروهی را دستگیر و شناسایی کنیم که از سال 87 نود ترور را انجام داده بودند.

وزیر کشور در خصوص حادثه شیراز از بازداشت 8 نفر از معترضان خبر داد و افزود: اما حدود 38 نفر دیگر شناسایی نشدند.

وی افزود: مقررشد،کارشناسان وزارت ورزش و کشور آیین نامه نحوه حضور زنان در استادیوم ها را تهیه کنند که اینکار رو به اتمام است.

رحمانی فضلی از سفر معاون امنیتی به پاکستان خبر داد و گفت: امنیت شرق و جنوب شرق کشور به سپاه واگذار شده است.

وی تأکید کرد که باید قانون ضد پول شویی را فعال کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه منشأ ورود پول‌های کثیف به انتخابات را باید شناسایی کنیم، گفت: بدنبال ایجاد یک تبصره در این راستا در قانون هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی انجام عملیات مشترک در افغانستان و پاکستان را داریم.

رئیس شورای امنیت کشور در پاسخ به این سوال که چرا وزارت کشور با مشابه حادثه شیراز که با یک جانباز در کرمان صورت گرفت، برخورد نکرد؟ گفت: در چنین مواردی شخص باید شاکی باشد و تاکنون چنین گزارشی به وزارت کشور ارسال نشده است.

وی ادامه داد: با تصرفات و ساخت وسازهای قانونی به طور جدی برخورد می‌کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کسانی که مجوز حزبشان لفو شده،از طریق نهادهای قضایی پیگیری کنند، خاطرنشان کرد: رسانه ها فضای انتخابات را باطرح مباحث مبنایی آغاز و فضا را آرام اما فعال نگه دارند.

وی گفت: وزارت کشور مانع تجمع مقابل سفارت عربستان نیست اما اینکه هر روز و شب تجمع کنند و ترافیک ایجادشود،نمی‌شود.

ارسال نظرات