تصویب کليات طرح استانی شدن انتخابات مجلس

نمايندگان مجلس در جلسه علني کليات طرح استاني شدن انتخابات مجلس را به تصويب رساندند.
کد خبر: ۸۵۱۴۰۵۷
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،نمايندگان مجلس در جلسه علني کليات طرح استاني شدن انتخابات مجلس را به تصويب رساندند. طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌از گذشته در دستور کار مجالس مختلف بوده است. حتي پيش‌از انقلاب نيز انتخابات ايالتي و ولايتي برگزار مي‌شد و هر استان يک ايالت بود. در مجلس ششم هم که بحث انتخابات استاني مطرح شد اما هيچ وقت به مرحله طرح نيست و فقط ايده آن مطرح شد. به نظر من اين طرح داراي نکات مثبت بسيار زيادي است. اکنون نمايندگان شهرستان‌ها بيشتر کارگزار موکلان خود شده‌اند. يعني موکلان آنها براي حل مشکلات شخصي به اين نمايندگان مراجعه کرده و اين نمايندگان هم وقت زيادي براي حل اين مشکلات صرف مي‌کنند بنابراين براي قانون گذاري در سطح کلان وقت زيادي ندارند.

از سويي به دليل دسترسي ساده مردم شهرستان‌ها به نمايندگانشان، اين نمايندگان وقت زيادي براي حل مشکلاتي مثل اشتغال موکلان خود مي‌گذارند اما اگر انتخابات به صورت استاني برگزار شود اين دسترسي محدود مي‌شود زيرا حجم مراجعات به نمايندگان از سراسر استان خواهد بود بنابراين مردم کمتر مي‌توانند به نماينده دسترسي داشته باشند. شايد اين نکته يکي از جنبه‌هاي منفي اين طرح باشد اما اين وجود مزاياي استاني شدن انتخابات بسيار زياد است اول اين که افراد توانمند به ميدان آمده و افراد ضعيف به راحتي نمي‌توانند به مجلس وارد شوند. هنگامي‌که افرادي با سابقه مديريتي و نمايندگي وارد رقابت شوند، افرادي که بي‌تجربه بوده و يا توانمندي ندارند طبيعتاً  به مجلس راه نمي‌يابند بنابراين سطح توانمندي نمايندگان و قدرت قانون گذاري مجلس افزايش مي‌يابد و در اين شرايط هم مردم توقع شخصي کمتري از نمايندگان خواهند داشت. حسن ديگر اين طرح اين است که نماينده فرصت بيشتري براي رسيدگي به امر قانون گذاري دارد و در اين شرايط بيشتر قانون گذار مي‌شود تا کارگزار شخصي مردم. از سويي با توجه به اين که در اين طرح ملاک انتخاب اکثريت نسبي است‌، انتخابات ديگر به مرحله دوم نمي‌رود و هزينه‌هاي انتخابات کاهش مي‌يابد. در اين شرايط مسلماً کاهش هزينه‌ها به نفع کشور خواهد بود البته اين مساله مطرح مي‌شود که هزينه‌هاي نامزدها بيشتر مي‌شود زيرا آنها بايد در سطح استان تبليغات کنند. اما به نظر من مي‌توان با استفاده از صدا و سيماي مرکز استان‌ها و حضور نمايندگان در تلويزيون از اين هزينه‌ها کاست. صدا و سيما مي‌تواند با برگزاري مناظرات مختلف نمايندگان را به مردم معرفي کند.

انتقاد ديگري که به اين طرح وارد مي‌شود اين است که اين طرح شايد انگيزه‌هاي مشارکت سياسي مناطقي از کشور که داراي بافت قوميتي يا مذهبي است را کاهش دهد که به نظرمن چندان انتقاد درستي نيست زيرا در اين شرايط انتخابات مجلس به انتخابات رياست‌جمهوري شبيه مي‌شود و ما اين تجربه را داريم که انتخابات رياست‌جمهوري پر شورتر از انتخابات مجلس برگزار مي‌شود . به نظر من بايد انگيزه‌هاي سياسي و اجتماعي به مردم داده شود نه انگيزه‌هاي قومی و  قبيله‌اي .

ارسال نظرات