در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مطرح شد

اویس خمینی احیاگر شعار مرگ بر آمریکا در یمن

موسس انصارالله یمن، سید حسین بدرالدین بود که تصویرش روی کتاب «اویس خمینی» است. او پاسخ تهدید جرج بوش را بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر با احیاء شعارهای الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل داد.
کد خبر: ۸۵۱۴۴۴۳
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در ایستگاه سی و یکم خود به موضوع یمن و مرور اتفاقات سال‌های اخیر این کشور رسید. در این نشست ابتدا مستند «چشم‌ها» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی، به نمایش درآمد که در آن روایتی از چگونگی شکل گیری انقلاب یمن در خلال عکس‌ها و صحبت‌های نادیا عبدالله عکاس زن یمنی مطرح می‌شود. این عکاس جوان با عکس‌ها و حضورش به نوعی به نماد انقلاب یمن در سال 2011 تبدیل شده بود.

مهمان این نشست حسن مرتضی از فعالان سیاسی جوان کشور یمن بود و کار اجرا و کار‌شناسی این نشست را نیز مهدی خانعلی‌زاده، کار‌شناس مسائل بین الملل و دبیر بین الملل خبرگزاری نسیم بر عهده داشت.

عربستان و آمریکا، از شکست در حیاط خلوت تا تشکیل ائتلاف جنگ

بعد از نمایش مستند، مهدی خانعلی‌زاده به تحلیل اتفاقات چندسال اخیر منطقه یمن پرداخت. وی سیاست عربستان را در قبال یمن با سیاست آمریکا نسبت به منطقه آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا نامیده می‌شد مقایسه کرد و گفت: وقتی کشورهایی مثل کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا خواستند از زیر سیطره آمریکا دربیایند و انقلاب‌ها و اعتراض‌های مردمی شکل گرفت، با واکنش شدید آمریکا مواجه شدند. یمن نیز حیاط خلوت عربستان به شمار می‌رفت و کاملاً زیر سلطه نظامی و سیاسی آن قرار داشت که این موضوع، تغییر و تحول‌های پیش آمده در یمن را برای حکومت آل سعود سنگین کرده است.

وی با اشاره به عدم اطلاع کافی مردم کشورهای منطقه در مورد مردم یمن، شروع موج بیداری اسلامی را عامل آگاه بخشی مردم نسبت به وقایع، فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین انقلاب و خواسته‌های مردم یمن دانست و گفت: اتفاقات 6 ماه اخیر و قوت گرفتن فعالیت‌های جنبش انصارالله و همراهی مردم علیه دولت این کشور که به جنگ 27 روزه اخیر عربستان منجر شد نیز باعث توجه مجدد مردم به این منطقه و درک اهمیت بیشتر انقلاب مردم یمن شد.

خانعلی‌زاده تشکیل ائتلاف توسط عربستان برای حمله به یمن را همانند تلاش‌های نافرجام آمریکا در همراه کردن جامعه جهانی – به زعم خود - برای حمله به عراق دانست و گفت: عربستان قصد داشت با تشکیل ائتلاف، حمله به یمن را صورت دهد و اگر خودش به صورت هوایی این کار را انجام داد به دنبال ارتش پاکستان نیز بود که این حمله را به صورت زمینی نیز پیگیری کند و اهداف نظامی خود را پیش ببرد که با لطف خدا به دلایل مختلف این ائتلاف نتوانست شکل بگیرد و به رویایی برای ریاض تبدیل شد. پاکستان که از ابتدا همراه نشد، ترکیه نصفه و نیمه آمد و بعداً میداران را ترک کرد، مصر اول آمد و تبعات را که دید عقب نشست و ائتلافی که عربستان می‌خواست شکل نگرفت. طبق اطلاعات منتشر شده 15 عملیات اطلاعاتی نظامی برای ترور سران انصارالله انجام شد و نافرجام ماند. از طرفی عربستان به هیچ یک از اهدافش نرسید، نه توانست منصور هادی را به کشور بازگرداند و نه توانست نارضایتی عمومی ایجاد کند.

این کار‌شناس مسائل بین الملل، عملیات بازگرداندن امید را نیز حربه عربستان برای ایجاد نارضایتی عمومی در بین مردم یمن برشمرد و با بیان شیوه‌ای که آمریکا و عربستان باعث انحراف انقلاب مردم مصر و روی کار آمدن یک فرمانده نظامی در این کشور شدند، تأکید کرد: عربستان به دنبال اجرای این روش در یمن نیز هست اما یمن، مصر نیست و با هوشمندی رهبران انصارالله و در رأس آن‌ها عبدالملک الحوثی مواجه هستند که تلاش می‌کنند از قدرت سیاسی خودشان به نفع قدرت اجتماعیشان بکاهند و به مدل حزب الله در لبنان عمل کنند که یک ساختار دولتی و حکومتی ندارد اما به عنوان یک گروه سیاسی تأثیرگذار هر دولتی مجبور است خود را با آن‌ها همراه کند. انصارالله نیز به دنبال چنین الگویی است که نمی‌خواهد مدیریت ادارات دولتی را در دست بگیرد. البته حرف‌های متعددی در این مورد هست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اخوان المسلمین، مدافع طوفان قاطع

در ادامه این نشست «حسن مرتضی» از فعالان سیاسی یمن با دعوت مجری، بحث خود را در رابطه با مستند «چشم‌ها» که در ابتدای این نشست پخش شد آغاز کرد، او در پاسخ به سوال یکی از حضار در رابطه با وجود پرچم مخالفان حکومت سوریه در چندین جای این مستند گفت: با اینکه که در انقلاب یمن همه گروه‌ها شرکت داشتند اما این فیلم مربوط به گروه اخوان المسلمین بود و عکاسی‌ها هم برای اخوان المسلمین انجام می‌شد و الآن نیز نادیا عبدالله و توکل کرمان به ترکیه رفته‌اند و حتی از حمله طوفان قاطع عربستان هم حمایت می‌کنند.

در ادامه خانعلی‌زاده در تکمیل صحبت‌های حسن مرتضی اضافه کرد: این مستند برای دور اول انقلاب یمن ساخته شده بود که عبدالله صالح بر سر کار بود و گروه اخوان المسلمین که سردمدار حرکت‌های اعتراضی در مصر و جاهای دیگر به شمار می‌آمد، حامی گروه‌های مخالف سوریه بودند.‌‌ همان طور که اشاره کردند، توکل کرمان که از چهره‌های معروف اینترنتی است و مخالف حرکت انصارالله، در حال حاضر به ترکیه رفته و از آنجا به فعالیت می‌پردازد.

مصادره انقلاب یمن توسط عربستان

حسن مرتضی در جواب سوال مجری برنامه که از روند شکل گیری انقلاب مردم یمن و اینکه چه شد مردم شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» سر دادند، گفت: در انقلاب یمن اقشار مختلف مردم از شیعه و سنی با هم علیه حکومت بسیج شدند. اولین باری که جرقه انقلاب زده شد در حال برگزاری نماز جمعه بودند که 25 نفر به شهادت رسیدند و هنوز هم مشخص نشده قاتلین آن‌ها چه کسانی بودند. طرفداران عبدالله صالح می‌گویند که اخوان المسلمین این‌ها را کشتند و اخوان نیز اذعان دارد که دولت این کار را انجام داده است. این فاجعه باعث شد بیشتر افرادی که چه در داخل و چه خارج یمن مشغول فعالیت بودند خونشان به جوش بیاید و هم از دولت استعفا دهند و هم از مجلس کنار بکشند. به نظر من هم عبدالله صالح و هم رقیبش باعث شدند آن 25 نفر در آنجا شهید بشوند. به این خاطر که انقلاب را از حالت مردمی خارج و تبدیل به منافع حزبی خودشان کردند.

وی در ادامه افزود: از 3 ماه قبل از جمعه خونین یمن تظاهرات و تحصن مدام صورت می‌گرفت و مردم در منطقه وسیعی که در کنار دانشگاه صنعا بود جمع می‌شدند. جمعه بعد از آن نیز که اولین جمعه ماه رجب بود دوباره به جمعه خاصی تبدیل شد و درگیری بین نیروهای عبدالله صالح و اخوان المسلمین به مسجد کشیده و خونهای بسیاری ریخته شد. بعد از آن است که عبدالله صالح برای حل این مسائل به عربستان پناهنده می‌شود.

وی به مأمور شدن منصور هادی به تشکیل کابینه و نقش عربستان در این موضوع اشاره کرد و گفت: بعد از جمعه دوم بود که عربستان با حمایت دولت‌های خلیجی سعی کرد به انقلاب شکل جدیدی بدهد، به این صورت که نصف حکومت را برای عبدالله صالح و نصف دیگر را برای اخوان المسلمین در نظر گرفت تا اعضای کابینه بین این دو تقسیم شود. اما وقتی اقشار مردم دیدند شرایط فرقی نکرده به راهپیمایی‌ها و اعتراضات خودشان ادامه دادند. قبل از 21 سپتامبر گذشته که قیمت سوخت بالا رفت، بقیه اقشار مردم به همراه انصارالله قیام کردند و از اطراف نیز به پایتخت آمدند و صنعا مرکز انقلاب شد. در داخل کاخ نخست وزیری قتلگاهی از نیروهای انقلابی به پا شد و در فرودگاه هم کشتار دیگری راه انداختند. این طور شد که شهر به شهر به دست نیروهای انقلابی و انصارالله افتاد.

این فعال سیاسی یمن در جواب به این سوال که واکنش انصارالله بعد از تصمیم عربستان برای تقسیم حکومت بین اخوان المسلمین و عبدالله صالح چه بود، گفت: انصارالله هیچ کدام از دو گروه را دارای مشروعیت نمی‌دانست و هر دو را نیز در کشار مقصر می‌دانست. عربستان نیز اگر واقعا به مصلحت یمن فکر می‌کرد، اتفاق نظری بین همه گروه‌های یمنی به پا می‌کرد نه فقط یکی دو گروه طرفدار خودش.

اویس خمینی احیاگر شعار مرگ بر آمریکا

وی در ادامه در خصوص پیشینه انصارالله و رهبرشان افزود: موسس این حرکت سید حسین بدرالدین بود که تصویرش روی کتاب «اویس خمینی» است (اشاره به جلد کتابی که در دست دارد). وقتی جرج بوش بعد از حمله به برج‌های دو قلو می‌گفت هر که با ما نباشد، علیه ماست، او پاسخش را صراحتاً با احیاء شعارهای الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل داد. سفیر آمریکا به صعده مرکز انصارالله رفت تا اسلحه‌های آنجا را قلع و قمع کند تا به دست انصارالله نیفتد و آنجا را تحت کنترل خود در آورد. طرفداران سیدحسین در کل یمن پراکنده شدند و از مساجد شعار‌ها را به صورت کتبی و شفاهی به مردم منتقل می‌کردند. بعد از این قضایا علی عبدالله صالح به آمریکا رفت و چراغ سبز نشان داد که به انصارالله حمله کنند. در جنگ اول سید حسین به شهادت رسید و نمایندگان و بزرگان، عبدالملک را به عنوان رهبر انتخاب کردند. عبدالملک در همه جنگ‌های دوم تا ششم رهبری را برعهده داشت و جنگ الان هم به همین صورت است. حرکت انصارالله حرکت مذهب خاصی نیست و از همه گروه‌ها زیدی و اسماعیلی و اثنی عشری و شافعی در آن شرکت دارند. قانون اساسی انصارالله،‌‌ همان چیزیست که از قرآن مورد توافق همه است.

انقلاب اسلامی الهام‌بخش انقلاب‌های منطقه

حسن مرتضی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه انصارالله برای در دست گرفتن ادارات دولتی و نظام جایگزینی که در یمن مد نظر دارند، گفت: گروه‌های یمنی در حال رایزنی بر اساس برنامه‌ای قانونی بودند و پیشرفت زیادی هم کرده بودند که جنگ آن را متوقف کرد. انصارالله از ابتدا نیز به دنبال مجلسی بود که بر اساس انتخاباتی آزاد در سراسر کشور تشکیل شود و همه قشر‌ها بتوانند افراد مورد نظر خودشان را سرکار بیاورند. نظام جایگزین در یمن به صورت جمهوری و چون همه مسلمان هستند جمهوری اسلامی می‌شود.

وی این سوال که نسبت این جنبش و انقلابیون آن با انقلاب اسلامی به لحاظ دیدگاهی به چه شکلی است و ارتباط این دو چگونه است را اینگونه پاسخ داد: انقلاب اسلامی ایران الهام بخش همه ملت‌ها بود، نه فقط انقلاب یمن بلکه همه انقلاب‌ها و از انقلاب ایران و تصریحات آیت الله خامنه‌ای تاثیر به خصوصی می‌پذیرند.

تا صد جنگ دیگر، توان مقابله با عربستان را داریم

در ادامه یکی از حضار در مورد صدماتی که به بدنه انصارالله در طی این جنگ وارد شده و همچنین دلیل عدم پاسخ نظامی یمن و عدم حمله به تأسیسات نفتی عربستان که می‌توانست معادلات جهانی این موضوع را به هم بریزد سوالی پرسید. حسن مرتضی در پاسخ به این سوال گفت: انصارالله، بانک یا ساختمان‌هایی ندارد که بخواهد آسیب جدی دیده باشد. ولی مردم زیربنای زندگیشان آسیب دیده. چون آن‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند تا 100 جنگ دیگر هم می‌توانند ادامه دهند و در ادامه این عربستان خواهد بود که تهدید می‌شود و برای همین است که متجاوزان می‌خواهند جنگ را متوقف می‌کنند. در مورد عدم پاسخ یمن نیز معتقدم،‌‌ همان صبر استراتژیکی است که سیدحسن نصرالله گفته برداشت صحیحی است، و این صبر برای آن است تا همه مردم بدون هیچ دادگاهی بفه‌مند که چه کسی متجاوز است.

وی در مورد نقش حزب الله و ایران هم در حمایت از یمن، گفت: بیشترین کمکی که از حزب الله، ایران و دیگر حرکت‌های اسلامی دریافت می‌شود همین حمایت‌های رسانه‌ای است که ما را در مقابله با جنگ‌های رسانه‌ای که علیه ما به راه افتاده یاری می‌رساند. همین که آقای خامنه‌ای ما را به عنوان مظلوم در عالم معرفی می‌کنند، این بیش از هرچیزی می‌تواند به ما کمک کند.

یکی از بانوان حاضر در جلسه نیز با اشاره با نقش تأثیرگذار زنان در انقلاب‌های چون انقلاب اسلامی ایران، در قالب یک سوال از فعالیت‌های زنان یمنی در طی انقلاب این کشور پرسید که در ادامه حسن مرتضی در پاسخ به این سوال گفت: در یمن نیز به همین صورت بوده، چون مرد‌ها بیشتر درگیر اعتصاب و تظاهرات بودند، وظیفه تربیت بچه‌ها و غذا آوردن به عهدهٔ آن‌ها بود. و حتی گاهی وقتی ظرف‌های غذا از منازل می‌آمد مشاهده می‌شد که خانم‌ها در کنار آن‌ها طلای خود را قرار داده‌اند تا در کنار کیک و نان‌ها خرج انقلاب شود. در همه تظاهرات‌ها هم جمعیت زیادی را زنان تشکیل می‌دادند.

جوانان ایرانی، پیام‌رسان مظلومیت یمن در جهان

مجری برنامه با اشاره به وضعیت رسانه‌ای و کیفیت اطلاع رسانی حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از مردم یمن، در ادامه در قالب سوالی از مرتضی پرسید آیا صحبت‌های آیت الله خامنه‌ای که رفتار سعودی‌ها را با صهیونیست‌ها در جنگ غزه تشبیه کرد، به گوش مردم یمن می‌رسد؟ وی در پاسخ گفت: در حال حاضر می‌دانی که محل اجتماع همه مردم باشد و صحبت‌ها در آنجا پخش شود، نیست. اما صحبت‌های ایشان در خبر‌ها، رادیو و شبکه المسیره منعکس می‌شود و برای مردم تاثیرگذار است. وی در مورد مشکل رسانه‌ای انقلاب یمن با اشاره به این نکته که بیشتر شبکه‌های خبری در اختیار آل سعود است در ادامه گفت: خبرهای یمن فقط به انگلیسی ترجمه می‌شوند و این کافی نیست و ما نیاز داریم که با زبان‌های مختلف پیاممان را به همه مردم دنیا برسانیم.

وی همچنین در پایان در خصوص اینکه جوانان مشتاق ایرانی از چه طریقی می‌توانند به انقلاب یمن کمک کنند، افزود: جوانان ایرانی که با زبان‌های عربی، انگلیسی، ترکی، کردی و... آشنایی دارند می‌توانند پیام مظلومیت مردم یمن را به نقاط مختلف جهان برسانند. اینطور قطعا دشمنان ما در محدودیت قرار می‌گیرند.

ارسال نظرات