استان آذربایجان شرقی گزارش میدهد/

ارائه راهکارهایی مناسب جهت بهبود کشاورزی شهرستان تبریز

کشاورزی نظام پیچیده ای است که پایداری آن نیازمند عوامل دقیق و به هم پیوسته ای است. وجود نقص در یکی از اجزاء این نظام باعث اختلال در سایر بخش های آن شده و آن را در رسیدن به هدف ثبات و پایداری خارج می سازد.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۷۲
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، کشاورزی نظام پیچیده ای است که پایداری آن نیازمند عوامل دقیق و به هم پیوسته ای است. وجود نقص در یکی از اجزاء این نظام باعث اختلال در سایر بخش های آن شده و آن را در رسیدن به هدف ثبات و پایداری خارج می سازد.

مشکلات و معضلات موجود در کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان تبریز

استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب کشاورزی کشور در زمینه باغی و زراعی در راه خود با مشکلات متعددی مواجه است. از جمله این معضلات می توان به شناسایی الگوی کشت مناسب با توجه به تغییر وضعیت آب و هوایی استان، محدودیت منابع آب، روند رو به خشکی دریاچه ارومیه، پسروی دریاچه، بروز طوفان های نمکی، شور شدن چاه های حوزه کشاورزی دشت تبریز به دلیل عدم تناسب تعداد چاه های بهره برداری شده و مساحت زمین های زیر کشت، شور شدن منابع آب زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه و افت سطح آب های زیرزمینی اشاره کرد.

راهکارهایی مناسب جهت بهبود موثر کشاورزی استان

با توجه به نشست اخیری که میان اعضای شورای پژوهشی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و هیئت رئیسه دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز انجام گرفته برای رفع این موانع وجود گروه آموزشی فعال در جهت نیاز سنجی و شناسایی الگوهای کشت مناسب، استفاده ازمحصولات جدید زراعی مقاوم به خشکی، بهینه سازی الگو مصرف آب و کاهش هدر رفت منابع آبی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، عدم استفاده از خاک کشاورزی در صنعت و خالی شدن خاک از عناصر غذایی، تغییر روش های آبیاری سنتی به تحت فشار، شناسایی نیازها، قابلیت ها و نقاط ضعف روستاها و سوق دادن پایان نامه های دانشجویی و طرح های تحقیقاتی در این راستا، از اولویت های مهم منطقه در جهت بهبود موثر کشاورزی استان می باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار