دکتر جهانسوز اعلام کرد:

برنامه های اجرایی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در سال 94

ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اعلام خبر برنامه های اجرایی این سازمان در سال 94 گفت: این سازمان در نظر دارد به منظور کمک به تبدیل شدن فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی مردم با تعامل نزدیک با سازمان جنگلها و مراتع و آبخیز داری در سطح کشور، طرح بسیج همگام با منابع طبیعی را در استان های هم‌چون ایلام،کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران بصورت پایلوت عملیاتی کند.
کد خبر: ۸۵۱۷۳۳۷
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

دکتر محمد رضا جهانسوز، ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار این سازمان به تشریح و تبیین "محورها و برنامه‌های ابلاغی این سازمان درسال جاری" نمود و اظهار داشت: در این راستا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی براینکه، منابع طبیعی می بایست به صورت فرهنگ عمومی در بیاید. این سازمان اقدام به اجرای طرح بسیج همگام با منابع طبیعی بصورت پایلوت در سطح کشور نموده است.

جهانسوز، به ظرفیت ویژه این سازمان اشاره کرد و افزود : کمک به حفظ و انسجام فعالیت قشرهای مختلف سازمان بسیج مستضعفین در جهت ورود هماهنگ و مناسب به عرصه کشاورزی و منابع طبیعی از فعالیت‌های خاص این سازمان است.

وی با بیان اینکه، برای "ورود بیش از پیش فرهنگ منابع طبیعی به باورهای مردم کشور" از توان قشرهای مختلف بسیج استفاده خواهیم کرد یادآور شد: در این راستا از همکاری و نیروی بسیج دانش آموزی، دانشجویی، فرهنگیان، اساتید، سازندگی، عشایر برای کمک در این امر بهره مند خواهیم شد.

ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی عنوان کرد: طرح بسیج همگام با کشاورز هم اکنون در حال اجرا است، همچنین اعلام تجزیه و تحلیل های مناسب و قوی از وضعیت منابع طبیعی از دیگر فعالیت‌‌‌های این سازمان است.

وی بیان کرد: طرح  بسیج همگام با منابع طبیعی با حضور بسیجان در اواخر سال گذشته با اتکا بر دو محور؛ "مشارکت مردمی" و "ترویج و توسعه گیاهان دارویی" در استان کرمانشاه بصورت پایلوت برگزار شد.

ایشان محورهای این سازمان را اینگونه تشریح کرد: این محورها شامل نیروی انسانی، تعلیم و تربیت ، فرهنگی، علمی و سازندگی است.


برنامه‌های" مستمر "

وی همچنین به برنامه‌هایی که در سال گذشته بصورت مستمر صورت گرفته و مقرر است در سال جاری به این اهداف جامع عمل بپوشاند اشاره کرد و گفت: در سال 93 در بحث نیروی انسانی، 23500 کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری عضو این سازمان شدند که در نظر داریم این تعداد به 15385 هزار عضو جدید افزایش یابد.

درحال حاضر در بحث تعلیم و تربیت 400 حلقه صالحین در کل کشور داریم، که طی دستورالعمل‌های اجرایی، این تعداد به مرز 500 حلقه صالحین نیز خواهد رسید. همچنین در بحث فرهنگی، میتوان به برگزاری روز قشر بسیج مهندسین کشاورزی و یادواره شهید شاخص اشاره کرد.


برنامه‌های" تخصصی"

به گفته وی، برنامه های تخصصی سازمان به دو بخش «علمی و سازندگی» تقسیم میشود. برگزاری 10 همایش محصول محور و 5 همایش موضوع محور در راستای تدوین 10 دستورالعمل راهنمای محصولات کشاورزی از برنامه های علمی این سازمان در سال جاری است.

ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش 3500 مهندس کشاورزی را از دیگر برنامه های سال 94 در جهت اجرای "طرح ملی بسیج همگام با کشاورز" برشمرد و گفت: در بحث سازندگی 1927نفر از مربیان و 1600 نفر سر مربیان محصولی در جهت اجرای طرح بسیج همکام با کشاورز آموزش خواهند دید.

همچنین قابل ذکر است: در سال گذشته 2 هزار شبکه فعال در راستای طرح بسیج همگام با کشاورز در کل کشور ایجاد کردیم و در نظر داریم در سال جاری این تعداد به 4301 شبکه افزایش یابد. که 8602 پایگاه مقاومت بسیج روستایی تحت پوشش طرح قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز، برگزاری 801 "همایش علمی کردن کشاورزی" که بصورت نشست‌های محصولی صورت میپذیرد ، برگزاری "اردوهای جهادی متخصصین" و حضور 10487نفر از مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در کل کشور از دیگر برنامه های سازندگی در این راستا است.

اجرای طرح بسیج همگام با منابع طبیعی

این سازمان در نظر دارد به منظور کمک به تبدیل شدن فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی مردم با تعامل نزدیک با سازمان جنگلها و مراتع و آبخیز داری در سطح کشور، طرح بسیج همگام با منابع طبیعی را در استان های هم‌چون ایلام،کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران بصورت پایلوت عملیاتی کند.

همچنین، ایجاد 100 شبکه طرح بسیج همگام با منابع طبیعی برای سال اول در نظر گرفته شده است  و در هر 5 استان 20 شبکه طرح بسیج همگام با منابع طبیعی را ایجاد خواهند کرد.

وی به اهداف طرح بسیج همگام با منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: افزایش حفاظت، احیاء و توسعه بهره برداری پایدار از منابع طبیعی از طریق دانش و اطلاعات نوینی که پژوهشکده منابع طبیعی با استخراج کتاب هایی که برای پایگاهی روستایی در نظر میگیرد منجر به افزایش دانش افراد شده و از منابع طبیعی بصورت کاربردی تر استفاده میکند.

این طرح برای جلوگیری از خسارت های وارده به محیط زیست، از طریق ترویج وآموزش اقدام به افزایش دانش مردم در مواجه با منابع طبیعی میکند.

وی در پایان یادآور شد: اجرای موفق طرح بسیج همگام با منابع طبیعی، تلاشی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توسط نیروی عظیم بسیج است.

انتهای پیام/





ارسال نظرات