سید عباس صالحی در نشست خبری:

هیچ نهادی نباید درباره کتاب‌های نمایشگاه دخل و تصرف کند

دومین نشست خبری بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر روز دوشنبه ( ۲۱اردیبهشت) با حضور سیدعباس صالحی؛ امیرمسعود شهرام نیا و محمود آموزگار و جمع کثیری از خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۱۸۶۶۰
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
 

خبرگزاری بسیج مازندران، به گزارش خبرنگارروابط عمومی سپاه بهشهر، سیدعباس صالحی در ابتدای دومین نشست خبری بیست وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن به فال نیک گرفتن خبر حضور رهبر معظم انقلاب در روزهای آتی، به ارائه گزارش و آماری از روند اجرایی نمایشگاه در شش روز نخست پرداخت و گفت: برخی از وعده‌هایی که پیش از این قولش را داده بودیم مانند حضور مهمانان متنوع خارجی شامل روسای نمایشگاه‌های بلونیا و پاریس که تحقق یافته، سایر برنامه‌ها نیز ان‌شاءالله در ادامه راه اجرایی می‌شوند. اساسا حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب و حس و حال و دریافتی که آن‌ها از این رویداد فرهنگی به جهان مخابره می‌کنند، فرصت کم‌نظیری برای نشان دادن چهره واقعی و صحیح از کشورمان به مردم دنیاست.

 

 

وی با اشاره به رشد قابل تامل برنامه‌های فرهنگی، حضور استان‌ها و اقلیت‌ها، افزایش میزان رضایت عمومی از کیفیت خدمات رفاهی، از افزایش ۵۰ درصدی فروش کتاب خبرداد و افزود: آمار تراکنش‌ها نیز حدود ۵۵درصد افزایش نسبت به چهار روز نخست در نمایشگاه سال گذشته را نشان می‌دهد. در حوزه رضایت سنجی افکار عمومی نیز درست است که هنوز جای کار فراوانی داریم اما مجموعا با افزایش ۳۵درصدی در حوزه خدماتی به رقم ۷۶درصد رضایت از امکانات رفاهی نمایشگاه رسیده‌ایم. در بخش کارت خوان‌ها نیز خوشبختانه مشکلات سال گذشته را نداشتیم و با ۵۵درصد افزایش رضایت، نتیجه نسبتا قابل قبولی را به دست آورده‌ایم.

 

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به جمع‌آوری برخی از کتاب‌ها از سوی نهادهایی غیر از وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: هیچکس و هیچ نهادی نباید و نمی‌تواند در مورد کتاب‌های حاضر در نمایشگاه دخل و تصرف کند. سعی کردیم تا تحرکات محدودی هم که این چند روز شاهدش بودیم را با برگزاری جلسات و گفت‌وگو خاتمه دهیم و این عزیزان هم قبول کردند که به جز ورازت ارشاد، نهاد یا موسسه‌ای نمی‌تواند به نظارت بر محتوای کتاب‌ها وارد شود. امیدوراریم با این گفت‌وگو‌ها در روزهای آینده دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

 

 

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا پس از تعطیلی غرفه نشر حیان در نمایشگاه، نامه عذرخواهی و پرداخت غرامت به مهدی خزعلی (مدیر نشر حیان) ابلاغ شده است، گفت: امسال ثبت نام بر عهده تشکل‌های نشر بود و حالا به دلیل مشکلی که در سامانه ثبت نام وجود داشت، انتشارات حیان که بر اساس آیین‌نامه تعداد کتاب چاپی لازم را نداشت نیز برای شرکت در نمایشگاه ثبت‌نام و هزینه کرد. این ایراد و اشکال از سیستم ثبت نامی نمایشگاه بود و من به عنوان مدیری که اخلاق اسلامی را قبول دارم تشخیص دادم بدون در نظر گرفتن شخص و نگرش‌های سیاسی آقای خزعلی، صرفا از این نقص سیستم عذرخواهی کنم.

 

 

رییس بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران درباره میزان موفقیت تشکل‌های نشر در امر برگزاری نمایشگاه نیز اظهارکرد: طبیعی است که اجرای این رویداد فرهنگی از سوی تشکل‌های نشر برای سال اول نتواند از استانداردهای ایده آل برخوردار باشد. در کنار مسئله تجربه باید امکانات و بضاعت‌ها را نیز در درنظر گرفت. نه تشکل‌های نشر صندوق‌های مالی پر از پول داشتند و نه وزارت ارشاد توانایی پر کردن صندوق تشکل‌ها را برای اجرای بهتر نمایشگاه را داشت. در کنار این‌ها باید توانایی کار تیمی در کشورمان را هم در نظر داشته باشیم. کنار هم چیدن تشکل‌های نشر و نزدیک کردن آن‌ها به یکدیگر خود یک موفیقت بزرگ است. اساسا با چنین برنامه‌ریزی‌هایی است که مهارت همکاری و همدلی را یاد می‌گیریم. برای قضاوت در این مورد باید عدالت و انصاف را در نظربگیریم و با توجه به تجربه، بضاعت و... توقع اجرایی بی‌نقص را از تشکل‌ها داشته باشیم.

 

 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: البته من اصلا و ابدا دعواهای تشکل‌های نشر را دوست ندارم. ما کاری را با هم شروع کرده‌ایم و باید با همدلی و همکاری آن را به پایان برسانیم. هرچند شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در تشکل‌های نشر در بیان نظرات و عقاید خود آزاد هستند اما از دید من در بازه‌ زمانی کنونی، ما و تشکل‌ها نیاز به یک سری گفت‌وگوهای پشت پرده داریم و بهتر است به جای گفت‌وگو و بحث جلوی رسانه‌ها مسائل را تا حدودی بین خودمان حل کنیم و پس از آن از رسانه‌ها برای چکش خوردن راه حل‌ها کمک بگیریم. همین‌جا از رسانه‌ها هم می‌خواهم با تمام جذابیتی که دعوا و مجادله برای آن‌ها دارد، مدتی اجازه دهند تا در فضایی آرام به یک سازوکار درست برسیم.

 

 

بحث بالا رفتن آمار فروش و استفاده بخش بیشتری از بن کارت‌ها در بخش ناشران دانشگاهی از دیگر مباحثی بود که صالحی در این نشست مطرح کرد.

 

 

در این نشست امیرمسعود شهرام نیا و محمود آموزگار نیر دقایقی به بیان آمار و توضیحاتی از روند طی شده در روزهای گذشته نمایشگاه پراختند

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها