پتانسیل قوی شهرستان نیر برای تبدیل شدن به قطب تولید عسل منطقه

شهرستان نیر با داشتن مواهب طبیعی، تنوع آب و هوایی، چشمه ساران پرشمار، دشتهای پوشیده از لاله و باغات پر از گل ظرفیت بالقوه ای برای توسعه صنعت زنبورداری دارد.
کد خبر: ۸۵۱۸۸۵۹
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر، شهرستان نیر با وجود طبیعت مملواز گل و شکوفه به ویژه در فصل تابستان به بستر مطلوبی برای حرفه شیرین تولید عسل در استان اردبیل تبدیل شده است.

 شهرستان نیر دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند اولین قطب تولید عسل استان باشد.

 با راه اندازی کارخانه و صنایع تبدیلی عسل می توان تعداد زیادی از افراد بیکار را جذب این کارخانه کرد و زمینه ایجاد بازار رقابتی در بین استان ها و کشورهای همسایه را فراهم کرد.

 مناطق مستعد تولید عسل شهرستان نیر از مهم ترین مناطق استان اردبیل است که در فصل گرما پذیرای شمار زیادی کند و عسل زنبورداران بومی و حتی کندوهای عسل میهمان از استان های شمال کشوراست.

 علاوه بر طبیعت متنوع از درختچه ها، بوته ها و گونه های درختی وجود بیش از چند هزار گونه گیاهی شناسایی شده در مناطق کوهستانی این شهرستان بر کیفیت طعم عسل این منطقه افزوده است.

 وجود طبیعت مملو از گل و شکوفه، بهار مفرح مناطق گرمسیری و طبیعت شهرستان نیر سرسبز بویژه در فصل تابستان به بستر مطلوبی برای حرفه شیرین تولید عسل در این استان زیبا و چهار فصل تبدیل شده است.

 مناطق مستعد تولید عسل شهرستان نیر از مهم ترین مناطق استان اردبیل است که در فصل گرما پذیرای شمار زیادی کندوی عسل بهره برداران بومی و حتی کندوهای عسل میهمان از استان های شمال کشور است. وجود مراتع پراز گل و شکوفه ، رویش انواع درختان ودرختچه های پر از شکوفه مستعد زیستگاه عسل و چشمه ساران جاری کام بسیاری از فعالان عرصه تولید عسل را از بستر مطلوب برای این حرفه شیرین کرده است.

زنبورداری حرفه ای است که در عین نیاز به سرمایه گذاری اندک تولید خوبی را برای فعالان این عرصه به همراه دارد تا جایی که برخی کشاورزان هر کیلوگرم عسل مرغوب را بیش از یکصد و بیست هزار ریال به فرش می رسانند.

 از دیگر مزایای این حرفه قرار گرفتن و جریان داشتن این چرخه تولید در کنار دیگر مشاغل کشاورزی نظیر دامداری ، باغداری و دیگر مشاغل زیربخش کشاورزی است.

 در حال حاضر حدود 156 خانوار در شهرستان نیر با 10 هزار و یکصد کلنی زنبور عسل به شغل زنبورداری اشتغال دارند.

 

 

ارسال نظرات