خبرهای داغ:
آیت‌الله مصباح یزدی:

جایگاه ممتاز نظام اسلامی نتیجه مدیریت داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای است

این انقلاب که به برکت هدایت مردی از نسل انبیا و اولیای الهی ایجاد شد، نعمتی بی نظیر برای همه ما است و باید قدردان آن باشیم و رسالت خود را در قبال آن به خوبی انجام دهیم.
کد خبر: ۸۵۱۹۰۶۲
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، پیش از ظهر امروز در دیدار با طلاب و فضلای مدارس علمیه قم که در محل تالار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که دلیل و راز این‌همه حوادث و اتفاقاتی که برای ائمه اطهار (ع) حادث‌شده است چیست، اظهار کرد: چرا خداوند متعال انسان را به این‌گونه آفریده است.
 
وی افزود: مخصوصاً این سؤال وقتی اهمیت بیشتری برای ما دارد که همه حوادثی که در عالم هستی از ابتدا تا قیامت اتفاق می‌افتد بر اساس تعالیم اهل‌بیت برمدار قضا و قدر الهی است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که صفت حکمت خداوند صدق می‌کند که نظام احسن را بیافریند و این حالت آفرینش بهترین حالتی است که خداوند متعال مقدر فرموده است، عنوان کرد: خداوند بخیل نیست که اگر بهتر از این وضعیت موجود باشد آن را به‌عنوان قضا و قدر قرار ندهد؛ این تعالیمی است که در مکتب اهل‌بیت شاهد آن هستیم.
 
وی ادامه داد: حال منظور از طرح این بحث برای این است که برخی ضمن تمسک به مکتب اهل‌بیت (ع) این سؤالات برایشان مطرح است بنابراین این موضوع را باید کنکاش کرد تا با پاسخ به‌موقع آن برخی از فتنه‌های دشمنان اسلام نیز در این سیر نمایان شود.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم بابیان این‌که خداوند متعال از روز اول خلقت می‌دانست که بعد از بعثت رسول اکرم (ص) چه حوادثی واقع خواهد شد، گفت: خداوند از همان ابتدا می‌دانست که با امت و فرزندان پیامبر اسلام (ص) چه خواهند کرد و همه این‌ها در لوح محفوظ موجود است اینجاست که سؤال اساسی مطرح می‌شود چرا خداوند متعال از این وقایع جلوگیری نفرمود.
 
وی افزود: در زمان حاضر شاهد آن هستیم که مردم در سن جوانی تصادفی برایشان اتفاق می‌افتد؛ چه اتفاقی می‌افتاد که یکی از این حوادث برای یزید واقع می‌شد یعنی قبل از واقعه عاشور سکته می‌کرد و می‌مرد این‌که برای خداوند کاری ندارد پس چرا خداوند باید به او مهلت دهد تا او این فاجعه عظیم را به‌عنوان ننگی برای انسانیت در تاریخ ثبت کند.
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که در پاسخ به این سؤال می‌توان برخی از انحرافات موجود را کشف کرد، اظهار کرد: اندیشه‌های مشوشی در بین برخی مسلمانان و شیعیان وجود دارد که از اندیشه اعتقادی مسیحیان نسبت به حضرت عیسی (ع) نشأت‌گرفته است.
 
وی ادامه داد: مسیحیان قائل به تثلیث هستند به این صورت که در تعریف توحید می‌گویند خداوند یکتا است و این یکتایی به سه بخش تقسیم می‌شود؛ به پدر و پسر و روح‌القدس یعنی همان خدای واحد که خدای پدر است به خاطر کمک به بندگانش در زمین حلول کرده و همان خداوند پسر شده است و همچنین واسطی که باعث ترفیع انسان می‌شود که انسان را به تعالی برساند همان خدای روح‌القدس است که این سه همان خدای واحد و یکتا هستند.
 
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که این اعتقاد مسیحی را در این بحث اشاره کردم که به نتیجه‌ای برسم و آن‌هم اینکه برخی از این اعتقادات انحرافی در امت مسلمان رسوخ کرده است، عنوان کرد: در عقاید انحرافی مسیحی امروز انسان دارای یک گناه ذاتی است و انسان که آفریده‌شده در همان لحظه اول با یک گناه بزرگ آفریده‌شده است.
 
وی ادامه داد: در عقاید مسیحی روز که از مسیر اصلی خود خارج‌شده است خداوند پدر چون نسبت به بندگان گنه‌کار خود خیلی مهربان است برای جبران گناه انسان خودش به‌صورت عیسی درآمده تا جبران همان گناه اولیه را بکند این است که در داستان به دار آویختن عیسی به فدا کردن خدا برای انسان معتقدند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم بابیان این‌که حاصل این اعتقادات در مسیحیت امروز این است که اولیا خدا مبتلابه بلاها و سختی‌ها می‌شوند برای این‌که جبران همان گناه اولیه را در محضر خدا کرده باشند، گفت: این همان مناسبت عقیدتی است که به آن اشاره کردم چراکه شیعیان برای توجیه برخی از شبهات از جنس سؤال ابتدای بحث معتقدند این حوادث و سختی‌ها در زندگی ائمه اطهار (ع) واقع شد تا شفیع شیعیان در قیامت بشوند.
 
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که آیا این اعتقاد یک امر معقولی است که انسان برای حکمت الهی این‌گونه دلایلی را بتراشد، اظهار کرد: مسیحیان امروزی که در سطح دنیا این‌همه قتل و غارت را انجام می‌دهند به پشتوانه همین اعتقاد ناقص و کثیف است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که اصولاً خلقت انسان در این عالم به‌عنوان خلیفه الهی یک سبک نوین از خلقت بود چراکه این مدل از خلقت در میان مخلوقات الهی موجود نبود، عنوان کرد: یعنی این‌که خلقت موجودی که باوجود علاقه و زمینه‌های لغزش و گناه بتواند اعمال نیکی را در زندگی خود انجام دهد تا به سعادت برسد یک امری نوین در عرصه خلقت بود.
 
وی ادامه داد: عالم خلقت خالی از مخلوقی بود که با اختیار تام خودش به سعادت و بزرگی برسد.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم بابیان این‌که کمالی که با اختیار کسب شود یعنی با این‌که میل و انگیزه قویی برای گناه وجود دارد انسان پا روی نفس بگذارد و بر خلاف نفس خود به خاطر رضای خدا عمل کند یک دلیل بزرگ برای خلیفه الهی انسان است، گفت: جای چنین موجود متفکری در نظام خلقت خالی بود و منظور از انسان از همان زمان حضرت آدم تابه‌حال است.
 
وی افزود: این عالم آن‌قدر وسیع است که اخیراً دانشمندانی کهکشانی را کشف کرده‌اند که میلیاردها سال نوری با کهکشان ما فاصله دارد.
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «وَإِذْ قَالَ رَبُّک لِلْمَلاَئِکةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فی‌ها مَن یفْسِدُ فی‌ها وَیسْفِک الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِک وَنُقَدِّسُ لَک قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ»، اظهار کرد: از کجا ملائک می‌دانستند که انسان در زمین خون خواهند ریخت این را کسی نمی‌داند مهم این است که خداوند در این آیه انسان را به‌عنوان خلیفه خود معرفی می‌کند.
 
وی ادامه داد: ما معتقدیم که این نظام خلقت حکیمانه است و نظامی احسن نیز است یعنی از این بهتر در نظام خلقت ممکن نبود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که از یک ‌طرف قرب خدا که هیچ‌کس نمی‌داند تا کجاست و در درک بشریت نمی‌گنجد فراهم است و از طرف دیگر هم زمینه نزول تا درکات جهنم فراهم است، عنوان کرد: کسانی که ایمان آوردند و هدایت شدند به برکت مجاهدت‌های ائمه اطهار (ع) در شادی و حزن آن‌ها محشور هستند و شادی و حزن با اهل‌بیت موجب بالا رفتن کمالات انسان می‌شود.
 
وی ادامه داد: اظهار عواطف نسبت به اولیای خدا نیز نزد خداوند عبادت محسوب می‌شود بنابراین می‌توانند که همین باعث می‌شود که باعث شفاعت انسان شود.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم بابیان این‌که حکمت در نظام خلقت الهی در بالاترین سطح و احسن‌ترین سطح ممکن است، گفت: باید امروز از ساحت اسلام ولایت مراقبت کرد و این نیز عبادت است.
 
آیت الله مصباح یزدی بر لزوم قدردانی از نعمت بی بدیل انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: این انقلاب که به برکت هدایت مردی از نسل انبیا و اولیای الهی ایجاد شد، نعمتی بی نظیر برای همه ما است و باید قدردان آن باشیم و رسالت خود را در قبال آن به خوبی انجام دهیم.
 
وی همچنین از هدایت های داهیانه رهبر معظم انقلاب تجلیل و تصریح کرد: رهبر بزرگوار انقلاب در مدت زعامت خود مشکلات زیادی را از سر راه این نظام و مردم و اسلام برداشته اند و بحمدلله اکنون انقلاب اسلامی جایگاه بسیار رفیعی در دنیا دارد.
 
آیت‌الله مصباح‌ یزدی رسالت طلاب و فضلای حوزه را در حراست و پشتیبانی از نظام اسلامی بیش از دیگران دانست و توصیه های به منظور تعالی و پیشرفت آنان در مسیر خدمت به اسلام و مردم ارائه کرد.
 
استاد اخلاق حوزه، طلاب را به جدیت در تحصیل، خودسازی و تقوای الهی توصیه کرد و با بیان این که عالم بی تقوا می تواند برای جامعه ضرر ایجاد کند، یادآورشد:  گاهی ضربه ای که دشمن از ناحیه علمای جاهل به زمان به اسلام می زند از ضربه های افراد فاسق بدتر خواهد بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها