یک متخصص تغذیه گفت:

سرطان‌زا بودن نوشابه در موش‌های آزمایشگاهی/ دیابتی‌ها نوشابه رژیمی بنوشند

کد خبر: ۸۵۱۹۸۷۱
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، یک متخصص تغذیه با اشاره به ساخارین موجود در نوشابه گفت: ثابت شده این شیرین کننده در موش‌های آزمایشگاهی سرطان‌زا است اما درباره انسان در میزانی که در نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود ثابت نشده است. 

دکتر گلبن سهراب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره تاثیر استفاده از ساخارین به عنوان شیرین کننده برای نوشیدنی‌های مربوط به بیماران دیابتی و سرطان‌زا بودن این ماده ابراز داشت: آنچه اثبات شده این‌که ساخارین در موش‌های آزمایشگاهی سرطان‌زا است اما درباره انسان در میزانی که در نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود ثابت نشده است.

وی افزود: برای افراد دیابتی شیرین کننده‌های دیگری مانند آسپارتام، اسید سولفوم وجود دارد که سرطان‌زا نیستند و بیماران دیابتی به راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

سهراب با اشاره به این‌که افراد دیابتی می‌توانند مواد طبیعی مانند کشمش، توت خشک، انجیر را جایگزین شیرین کننده‌ها کنند، بیان کرد: با این روش از املاح، ویتامین‌ها و مواد مغذی، همچنین از طعم شیرین آن استفاده می‌کنند.

این متخصص تغذیه درباره استفاده از نوشابه‌های بدون قند در بیماران دیابتی گفت: نوشابه مخصوص دیابتی‌ها دارای قند نیست اما گاز، فسفر و تاثیرات آن بر پوکی استخوان در همه نوع نوشابه وجود دارد که مصرف این نوشیدنی را به افراد توصیه نمی‌کنیم.

وی با بیان این‌که اگر بیمار دیابتی تمایل به مصرف نوشابه دارد از انواع رژیمی آن استفاده کند، اظهار کرد: بیماران دیابتی از نوشابه‌های تهیه شده با اسپارتام که فاقد کالری و قند هستند، استفاده کنند.
ارسال نظرات