یک کار‌شناس ارشد تغذیه:

عوارض آدامس جویدن/ فرهنگ غذای ایرانیان نادرست است

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به تحریک ترشح اسید معده و بیماری گوارشی ناشی از مصرف آدامس افزود: مصرف نوشابه و فست‌فود از ضعف فرهنگی ایرانیان است که باید اصلاح شود.
کد خبر: ۸۵۲۳۱۸۶
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، شهزاد محمدیان ضعف فرهنگی را عامل اصلی استفاده مردم از نوشابه و آدامس در کشور دانست و اظهار کرد: کشور ما به دلیل حرکت در جهت صنعتی شدن متاسفانه به فرهنگ نادرست در زمینه تغذیه روی آورده است و تبلیغات ما نوشابه، آدامس و چیپس و این دسته از مواد غذایی شده است که عوارض بسیار بالایی دارد.

وی افزود: همچنین بسته‌های رنگین و نوع بسته‌بندی این محصولات هم در مصرف بالای این دسته از مواد غذایی به خصوص در کودکان بی‌تاثیر نیست.

فقر فرهنگی در تغذیه ایرانیان

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به عوارض بالای مصرف نوشابه گفت: مصرف نوشابه فراوان علاوه بر این‌که چاق کننده است، بیماری پوکی استخوان را هم ایجاد می‌کند که متاسفانه در کشور ما سن پوکی استخوان به مرز ۳۵ سال هم رسیده است و این‌‌ همان فقر فرهنگی در زمینه تغذیه در کشور است که نیاز به یک جراحی دارد.

محمدیان ادامه داد: امروزه بیماری دیابت، ناراحتی‌های گوارشی، گرفتگی عضلانی و قندخون در کشور ما بیداد می‌کند که بخشی از علت این مشکلات به دلیل مصرف بیش از حد نوشابه و آدامس در جامعه است.

وی کشور ایران را حایز رتبه نخست در مصرف آدامس در جهان دانست و درباره عوارض جویدن آدامس اظهار کرد: مصرف بیش از حد آدامس در ایرانیان هم موجب شده تا قند موجود در آن و یکسری مواد افزودنی باعث تحریک ترشح اسید معده و بیماری گوارشی شود.

نوشیدنی‌های سالم به جای نوشابه

این عضو انجمن تخصصی تغذیه ورزشی استرالیا افزود: خوشبختانه امروزه آدامس‌های رژیمی تولید می‌شود که این نوع آدامس‌ها بهتر از آدامس‌های نوع اول هستند.

محمدیان درباره جایگزین کردن مواد غذایی سالم گفت: توصیه می‌کنیم به جای نوشابه عرقیات گیاهی، نوشیدنی‌های سالم مثل دوغ و سکنجبین بنوشند.

استفاده بیش از حد سرخ کردنی در سفره‌های ایرانی

این عضو کمیته تخصصی تغذیه فدراسون پزشکی ورزشی غذا‌های سرخ کردنی را برای بدن مضر دانست و افزود: متاسفانه در سفره‌های ایرانیان غذا‌های سرخ کردنی و مصرف نمک بسیار بالاست و بسیاری از خانم‌ها به دلیل شاغل بودن غذا‌های مضر فست‌فودی مصرف می‌کنند.

محمدیان با بیان این‌که توصیه ما مصرف غذا‌های آب پز است، افزود: اگر طعم و مزه غذا حایز اهمیت است به جای سرخ کردن، مواد غذایی تنوری و کبابی میل شود تا ارزش غذایی آن نیز حفظ شود.

وی درباره عوارض نخوردن میوه در طول روز گفت: نخوردن میوه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود تا بدن در مقابل برخی بیماری‌ها نتواند از خود واکنش به موقع انجام دهد و بدن را دچار کمبود ویتامین می‌کند.

محمدیان تاکید کرد: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در معرفی غذا‌های سالم به مردم دارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار