یک متخصص بهداشت عمومی:

دلایل برتری نان صنعتی

یک متخصص بهداشت عمومی گفت: نان‌های صنعتی علاوه بر این‌که ارزش غذایی بیشتری را برای مصرف کنندگان دارد در زمینه بهداشت فردی، صرفه اقتصادی و جلوگیری از هدررفت منابع آرد گندم بسیار تأثیرگذار است.
کد خبر: ۸۵۲۵۳۰۳
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمد هاشمی درباره اهمیت نان اظهار داشت: نان صنعتی به نان‌هایی اطلاق می‌شود که در کارخانه با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌شوند و دخالت دست و کارگر و نانوا در پخت نان به حداقل می‌رسد به همین دلیل به لحاظ کنترل آلودگی‌ها نسبت به نان سنتی قطعا وضعیت بهتری دارد.

وی گفت: سرعت تولید نان در کارخانه نسبت به نانوایی‌های سنتی بیشتر بوده به همین دلیل به لحاظ اقتصادی صرفه بیشتری دارد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران با اشاره به مواد افزودنی در نان‌ها تصریح کرد: برای تغذیه مناسب‌تر به نان‌ها گروهی از مواد افزودنی را اضافه می‌کنند میزان این مواد در صنعت بسیار دقیق‌تر از میزانی است که نانوا در پخت سنتی بر اساس تجربه و با دید چشمی به نان اضافه می‌کند.

هاشمی در ادامه افزود: در نانوایی‌های سنتی برای بهبود کیفیت پخت ماده غیر مجاز جوش‌شیرین را به خمیر نان اضافه می‌کنند که با تولید Co2 خمیر نان را به عمل می‌آورد و در ظاهر تردی و طعم بهتری را برای نان ایجاد می‌کند در حالی که باعث دفع آهن از بدن می‌شود.

وی ادامه داد: در صنعت از قارچ‌های تک سلولی تحت عنوان مخمر و مایه خمیر استفاده می‌شود و علاوه بر ایجاد تردی و طعم خوب ویتامین‌های گروه B و آهن را از خود ترشح می‌کند که باعث می‌شود این نان صنعتی به لحاظ تغذیه‌ای هم حالت غنی‌تری پیدا کند.

این متخصص بهداشت عمومی در ادامه به نوع پخت نان اشاره‌ای داشت و گفت: تفاوت دیگر بین نان صنعتی و سنتی در نحوه پخت آن‌ها است در نانوایی‌های سنتی عمدتا نان تحت تأثیر تابش حرارت حاصل از سوخت‌های فسیلی پخته می‌شود ولی در نانوایی‌های صنعتی از حرارت غیرمستقیم برای پخت نان استفاده می‌شود در نتیجه ارزش غذایی در نان‌های صنعتی بیشتر حفظ می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در نانوایی‌های سنتی بخشی از نان که ما به عنوان نان برشته می‌شناسیم ممکن است که سوخته باشد و تولید ماده شمیمیایی سمی و بالقوه سرطان‌زای آکریلامید کند که به شدت برای سلامتی ما مضر است.

وی به میزان نمکی که بیش از حد مجاز در نانوایی‌های سنتی به آرد اضافه می‌شود اشاره کرد و آن را عامل بروز بسیار از بیماری‌ها دانست.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در ادامه به مدت زمان نگه‌داری نان صنعتی اشاره کرد و گفت: زمانی که نان در کارخانه تولید می‌شود به دلیل این‌که تحت شرایط بهداشتی بسته‌بندی می‌شود آلودگی کمتری دارد و نگه‌داری آن به مراتب ساده‌تر و طولانی‌تر خواهد بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: چنانچه رویکرد کلی جامعه به سمت مصرف نان‌های صنعتی باشد علاوه بر این‌که ارزش غذایی بیشتری را برای مصرف کنندگان دارد در زمینه بهداشت فردی، صرفه اقتصادی و جلوگیری از هدررفت منابع آرد گندم که سرمایه ملی ما محسوب می‌شود، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار