یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی:

میزان حضور زنان در جامعه وابسته به سیاست‌های دولت است

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: زن عضوی سازنده و اجتماعی است و میزان حضور وی در جامعه و ایجاد امنیت روانی خانواده به سیاست‌های دولت بستگی دارد.
کد خبر: ۸۵۲۶۵۹۸
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، ناهید دیناروند درباره حضور افراطی زنان در جامعه و تاثیرات منفی آن بر خانواده و تربیت فرزندان ابراز داشت: کثرت و تعداد حضور بانوان در جامعه مهم نیست بلکه فرهنگ‌سازی در این باره حایز اهمیت است؛ روزگاری فقط مردان نان آور خانواده بودند اما امروزه با تکنولوژی‌های جدید و تغییر سیاست‌ها اقتصاد و فرهنگ جهانی تغییر کرده ما نیز جزیی از جهان هستیم و نمی‌توانیم خود را از کل جدا کنیم پس باید با استراتژی فرهنگ‌سازی کرده و به زنان جامعه کمک کنیم.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ‌سازی در حوزه اشتغال زنان وظیفه تک تک افراد است و در این زمینه صدا و سیما و دانشگاه‌ها نقش مهمی دارند، تاکید کرد: با تکرار کردن مسائل ملکه ذهن شده و سپس تبدیل به رفتار می‌شوند؛ در کشورهای دیگر نیز زنان شاغل هستند اما استراتژی در سطح کلان به کار برده می‌شود تا مسائل و مشکلات حضور نداشتن زن در خانه جبران شود، برای مثال کم کردن ساعات کاری بانوان نسبت به آقایان یا افزایش مرخصی زایمان از این موارد است.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش جمعیت به دستور مقام معظم رهبری گفت: کارگاه‌هایی برای فرهنگ‌سازی این مهم برپا شده است اما مسئله این است که یک خانم باردار نیاز به استراحت دارد و رئیس با مرخصی وی موافقت نمی‌کند، همچنین یک خانم باردار پس از بازگشت از مرخصی زایمان با تضعیف جایگاه شغلی مواجهه می‌شود.

راه‌کارهای ایجاد امنیت روانی زنان شاغل

دیناروند با بیان این‌که باید در زنان امنیت ایجاد کنیم، افزود: با ایجاد امنیت در زنان از لحاظ روحی، حضور نداشتن وی نیز جبران می‌شود برای این موضوع راهکارهایی وجود دارد ازجمله قرار دادن مهد‌ کودک‌ها در نزدیک محل کار بانوان و افزایش ساعات حق شیر است.

وی گفت: زن عضوی سازنده و اجتماعی است و میزان حضور وی در جامعه و ایجاد امنیت روانی خانواده به سیاست‌های دولت بستگی دارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: در کشورهای دیگر برای کمک به زنان شاغل به مردان نیز مرخصی داده می‌شود پس باید راهکارها تعریف شود؛ با تغییر دولت‌ها قوانین اجرایی نمی‌شود اما در صورت اجرایی شدن آن فرهنگ‌سازی اتفاق می افتد.

کاهش مصرف‌گرایی کاهش اشتغال زنان را به دنبال دارد

دیناروند کاهش مصرف‌گرایی را یکی از عوامل فرهنگ‌سازی درزمینه اشتغال زنان دانست و اظهار کرد: وقتی سطح تجملات، چشم و هم چشمی بالا می‌رود اشتغال زنان نیز افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: مصرف‌گرایی، تجمل‌گرایی و سطح توقع بالا ریشه در توجه به مسائل اقتصادی دارد در نتیجه مصرف خانوار بالا می‌رود و چون مرد به تنهایی نمی‌تواند هزینه خانواده را تامین کند زن نیز به دنبال اشتغال خواهد بود که در نتیجه مانع از گرم ماندن کانون خانواده می‌شود.

دیناروند با اشاره به این‌که فرهنگ‌سازی در حیطه اشتغال زنان امری زمان بر است، افزود: فرهنگ‌سازی را باید از کودکان جامعه شروع کنیم تا در آینده شاهد یک سری از مشکلات نباشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظرات