آیت‌الله موحدی‌کرمانی در همایش ائمه جماعات مطرح کرد

ضرورت زمینه‌سازی برای پیاده‌کردن برنامه‌های دینی

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز گفت: مردم، روحانیت و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که باید برای پیاده کردن برنامه‌های دینی زمینه‌سازی کرد.
کد خبر: ۸۵۲۷۹۸۳
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در همایش ائمه جماعات، مبلغان و روحانیت که صبح امروز در سالن اجتماعات مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به نقش روحانیت در انقلاب و پس از آن اظهار داشت: روحانیت در انقلاب و در زمان امام خمینی(ره) و پس از ایشان قوی عمل کرد و توفیقات فراوانی داشته و خواهد داشت.

وی ادامه داد: روحانیت کار کمی نکرد و در مقابل قدرت‌های بزرگ جهان ایستاد و پیروز شد و آنها را شکست داد و توطئه‌های آنها را در هر مقطعی از زمان خنثی کرد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه امام جواد(ع) می‌فرمایند که شما می‌توانید با اعتماد به خداوند به مقامات بلند برسید، گفت: امام خمینی(ره) و رهبر عزیز ما با تمسک به این سرمایه یعنی اعتماد به خداوند کارهای بزرگی را انجام داده‌اند و انشاءالله با این سرمایه توفیقات دیگری نصیب‌مان شود و همین افتخار برای روحانیت است که در هر مقطعی یار امام و رهبری بودند و امتحان خود را خوب پس دادند؛ از خدا می‌خواهیم که این توفیق را از ما نگیرد و یار خوبی برای رهبر انقلاب باشیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی درباره وظایف روحانیت گفت: یکی از وظایف انسان‌ها این است که جایگاه خود را بشناسند و به وظیفه دینی خود عمل کنند و بدانند که در کجای نظام قرار دارند. وظایف و دشواری‌هایی که انبیاء(ع) دارند، علما و روحانیت نیز به عنوان وارثان آنها دارند و علما نیز همان راهی که انبیاء پیروز شدند، از همان راه پیروز می‌شوند.

وی ادامه داد: علما بخشی از علم انبیاء را به دست می‌آورند و به همان مقدار وارث آن هستند و باید به دیگران بیاموزند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه علما و روحانیت به عنوان امین خدا و مردم هستند، گفت: حفظ و ادای امانت بزرگی همچون دین و وحی کار کمی نیست. یکی از مقامات بلندی که از آیات و روایات استفاده می‌کند این است که انسان عامل به این امانت باشد و مبادا در وظیفه‌اش کوتاهی کند که اگر کوتاهی کرد، مصداق کلمات امام علی(ع) به کمیل می‌شود که فرمودند: خوب می‌فهمند اما عامل امانت نیستند. بنابراین ما باید امانت‌نگهدار باشیم چرا که روز قیامت باید جوابگو باشیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد قاطعانه عمل کند و توقع از مسئولان حکومتی غیر از آن توقعی است که از مردم داریم.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) زندگی‌ها و ازدواج‌ها را آسان می‌کرد و روحانیت نیز باید در این زمینه‌ها مسئول باشد و سعی کند که مسائل را آسان کند و حتی داوطلب باشد، گفت: یعنی جشن عروسی را آسان برگزار کند و این را به مردم یاد دهد تا از روز اول پشت داماد زیر بار وام خم نشود.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اگر ما در این زمینه بی‌تفاوت باشیم، مسئول هستیم، یادآور شد: روحانیت باید ساده‌زیست باشد و مبادا از ساده‌زیستی دور شویم؛ امام خمینی(ره) ساده‌زیست بودند و می‌فرمودند زندگی طلبگی را از دست ندهید.

آیت‌الله موحدی کرمانی یادآور شد: مدارا با مردم از دیگر مسائل امانتداری توسط روحانیون است. یعنی وقتی می‌بینید بچه است، تحمل ندارد که در مجلسی به مدت یک ساعت و نیم دعای ندبه گوش کند، می‌توانید برنامه سبکی را برایش در نظر بگیرید.

وی افزود: مردم، روحانیت و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که باید برای پیاده کردن برنامه‌های دینی باید زمینه‌سازی کرد. از دیگر برنامه‌های حفظ امانت توسط روحانیون این است که وقتی پیامبر(ص) مردم را به حفظ قرآن و رفتن به جهاد تشویق می‌کرد، این تشویق‌ها برمحوریت معنویت بود نه مادیات. اما الان مسئله برعکس شده است.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: روحانیون باید به این مسئله توجه کنند که عالمانی به دنبال علم بیشتر بودند و کتاب‌های زیادی را مطالعه کرده و درجات علمی را گذرانده‌اند، ولی در انقلاب ریزش پیدا کردند لذا باید از این موضوع درس گرفت. اگر می‌خواهیم علم حاصل کنیم اول باید عبودیت را کسب کنیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی با طرح این پرسش که چرا روحانیت در طول تاریخ ماندگار بوده است؟ گفت: چون روحانیت در طول تاریخ مرجع و پناهگاه مردم بود و دلجویی و خدمت می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین خدمت امام خمینی(ره) این بود که به کشور، اسلام و مسلمین عزت داد. روحانیت باید برای جوانان نافع باشد و از مردم دلجویی کند.
ارسال نظرات