درآمدهایی آنچنانی به‌ نام کشاورزان، به‌ کام دلالان;

چقدر از درآمد 8,085,000,000,000 ریالی به جیب گندم‌کاران اردبیلی می‌رود

بارش خوب امسال باعث شد تا گندم‌زارهای استان اردبیل پربارتر از سالیان گذشته به بار بنشیند، اما آیا این پرباری حال و روز کشاورزان زحمت‌کش را خوب می‌کند؟
کد خبر: ۸۵۲۸۵۰۸
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بارش‌های مناسب امسال باعث شد تا پیش‌بینی شود چیزی دو برابر سال قبل گندم در استان اردبیل به بار بنشیند؛ طبق برآوردها امسال بیش از 700 هزار تن گندم از مزارع استان اردبیل برداشت خواهد شد که تنها حدود200هزار تن از این محصول به مصرف داخلی استان می‌رسد و مابقی باید به دیگر مناطق کشور حمل شد.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان تخمین زد سهم درآمد گندم‌کاران از این تولید 700 هزار تنی که هر کیلویش را 11550 ریال می خرند، چقدر است؛ آیا با درآمد 8,085,000,000,000 ریالی امسال می توان امیدوار بود که حال و روز گندم‌کاران استان اردبیل این روزها سکه شود و خبری هم از دلالان کیسه دوز نباشد؟

خبرها حاکی از این است که برخی دلالان این روزها بیکار ننشسته و وارد کار شده اند، آنها سعی دارند با پخش شایعه، دست به خرید ارزان محصول از گندم کاران استان اردبیل کرده تا باز هم حال و روز کشاورزان اردبیلی همانی باقی بماند که استاندار اردبیل می گوید :"درآمد مردم استان حدودا نصف میانگین درآمد کشوری است."

البته کرایه‌های نجومی حمل گندم نیز دیگر مشکلاتی است که گندمکاران استان اردبیل این روزها با آن درگیرند به طوری که کامیون داران و رانندگان، کرایه های نجومی از گندمکاران برای حمل محصولشان به مراکز خرید طلب می کنند.

درآمد پایین مردم در استان اردبیل در شرایطی است که نزدیک به 35 درصد جمعیت این استان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت و تولید هستند.

گفته می شود علاوه بر بلایای طبیعی هزینه بالای تولید، خام فروشی و البته ارزش افزوده کم محصولات کشت‌شده توسط کشاورزان اردبیلی عمده دلیل درآمد ناچیز مردمان سختکوش اما صبور استان اردبیل است؛ البته وجود تمام این مشکلات باعث نشده تا کشاورزان این استان به خاطر سود کم خود دست از کشت محصولات استراتژیکی چون گندم بکشند .

با تمام این اوصاف انتظار می رود دولت با حمایت و در نظر گرفتن تسهیلات ویژه به کشاورزان استان اردبیل توجه بیشتری داشته باشد.

ارسال نظرات