کارشناس مواد غذایی معاونت غذا و دارو:

رسوب پالم در عروق منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود

یک کارشناس علوم تغذیه و رژیم‌ درمانی گفت: روغن پالم دارای زنجیره‌های کربنی طویلی است که بدن قادر به شکستن و تجزیه این زنجیره‌ها نیست، به همین دلیل استفاده خوراکی از این روغن در هر میزانی برای سلامتی مضر است و استانداردی برای مصرف خوراکی آن وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۳۲۵۸۶
|
۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، بهزاد کاظمی‌قوشچی اظهار داشت: روغن پالم باید در مصارف صنعتی به کار برده شود اما متأسفانه شاهد آن هستیم که از این روغن به دلیل قیمت پایینی که دارد‏، در لبنیات استفاده می‌شود.

این کارشناس علوم تغذیه در ادامه گفت: در آزمایشات اولیه روی لبنیات، روغن پالم به شکل نوعی از چربی دیده می‌شود، باید روی این چربی‌ها آزمایشات دقیق‌تری انجام شود تا به تشخیص وجود پالم برسند‏، اما معمولاً آزمایشاتی که بر روی محصولات غذایی انجام می‌شود به همان مرحله نخست تشخیص چربی تمام می‌شود.

استانداردی برای مصرف روغن پالم وجود ندارد
قوشچی در پاسخ به این‌که آیا استانداردی برای استفاده از پالم در محصولات لبنی تعریف شده است، تصریح کرد: این روغن دارای زنجیره‌های کربنی طویلی است که بدن قادر به شکستن و تجزیه این زنجیره‌ها نیست، به همین دلیل استفاده خوراکی از این روغن در هر میزانی برای سلامتی مضر است و استانداردی برای مصرف خوراکی پالم وجود ندارد.

رسوب پالم منجر به بیماری قلبی می‌شود
وی افزود: روغن صنعتی پالم به دلیل تجزیه نشدن در عروق کرونر رسوب می‌کند و تصلب شرائن و در نهایت بیماری‌های قلبی را سبب می‌شود؛ همچنین می‌تواند از عوامل بیماری‌های سرطان‌زا محسوب شود.

نباید فرآورده گیاهی را در فرآورده حیوانی وارد کنیم
این کارشناس علوم تغذیه ادامه داد: لبنیات از جمله فرآورده‌های حیوانی محسوب می‌شوند که ارزش غذایی بالایی دارند و نیازی نیست که یک فرآورده گیاهی مانند پالم در آن وارد شود.

مردم باید با خودمراقبتی از سلامتی خود صیانت کنند
وی توصیه کرد: در گام نخست افراد جامعه برای حفظ سلامتی باید خودمراقبتی داشته باشند و به نام‌های معروف بسنده نکنند و به فرمول ساخت محصولات دقت داشته باشند.

این کارشناس علوم تغذیه خاطرنشان کرد: حذف استفاده از این روغن در تولید محصولات لبنی نیازمند به زمان است اما با دخالت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی این اتفاق می‌تواند در بازه زمانی کمتری به وقوع بپیوندد.

قوشچی افزود: باید به مدیریت مواد غذایی بهای بیشتری داده شود و مجوزی برای ورود و استفاده از این روغن در محصولات غذایی توسط دستگاه‌های نظارتی و اجرایی صادر نشود تا بتوانیم از سلامت افراد جامعه صیانت کنیم.
ارسال نظرات