امام جمعه شهرکیان:

پرهیز و اخلاص، اولین مراتب امربه معروف و نهی از منکر

مدیر حوزه علمیه سطح سه استان چهارمحال و بختیاری در جمع کارکنان ستاد سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام ،‌گفت: پرهیز و اخلاص، اولین مراتب امربه معروف و نهی از منکر می باشند.
کد خبر: ۸۵۳۳۱۲۷
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام مهدی خدابنده، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، ایام وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را تسلیت گفت و به روایت حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، گفت: در طی طریق الی الله باید دانستن، عمل و آموختن برای رضای خدا باشد.

امام جمعه شهر کیان، افزود: ملاک آسمانی ها برای شناخت انسان عظیم، یقیناً معنوی است و مربوط به روح و جان و فطرت هر فرد است.

وی، ادامه داد: مراتب اولیه امربه معروف و نهی ازمنکر در این روایت پیامبر گرامی اسلام است که در آغاز بحث عنوان شد.

استاد حوزه علمیه، انسان یک موجود دو بعُدی است که دارای جسم و جان است و جسم او نیاز به نوش، غذا، بهداشت و پیشگیری از بیماریها و ... دارد.

خدابنده، تأکید کرد: همانگونه که جسم نیاز به تغذیه دارد، روح و جان انسان نیز خوراک می خواهد و از طریق گوش تغذیه می شود؛ ولی باید هر سخنی را نشنود و هر عملی را انسان نباید انجام دهد،‌مگر آنکه بر صحت آن گفته و عمل از نظر مورد قبول بودن در درگاه الهی اطلاع داشته باشد.

وی، مقدمه هر کاری را دانستن عنوان کرد و گفت:‌دانستن و عمل کردن باید برای رضای خدا باشد، یعنی پرهیز در دانستن و اخلاص در عمل ، دو عامل مهم در رسیدن به مقامات معنوی است و اولین مراتب امربه معروف و نهی از منکر محسوب می شود.

امام جمعه شهر کیان، تصریح کرد: قدمت این فریضه الهی به خلقت آدم ابوالبشر می رسد و همه انبیاء الهی نیز آمر به معروف و ناهی از منکر بوده اند.

حجت الاسلام خدابنده، گفت: شعار" قولوا لا اله الله تفلحوا" که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیان فرموده است نیز مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر است که نتیجه آن رستگاری انسان است. یعنی باید بگوییم خدایی جز خدای یگانه نیست و از هر آنچه غیر خداست پرهیز کنیم تا رستگار شویم.

وی، به موضع گیری برخی افراد در برابر این فریضه اشاره کرد و افزود: گاهی دیده می شود که برخی می گویند، امر به معروف و نهی از منکر یک امر فردی است؛ در حالی که این عقیده به مدعیان جدایی دین از سیاست و سکولارها برمی گردد.

مدیر حوزه علمیه سطح سه استان چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: مرتبه اول امر به معروف و نهی از منکر فردی است؛ اما نتیجه آن اجتماعی است و در بحث اجتماعی دارای شرایط و مراتب و مراحل خاص خود می باشد.

حجت الاسلام خدابنده، به حکومت مصر بعد از انقلاب و روی کار آمدن مرسی اشاره کرد و گفت: مصری ها دیدند که اگر بر اساس دین عمل کنند و امر به معروف و نهی از منکر در بعد اجتماعی را مد نظر قرار دهند باید هزینه بپردازند و مورد تحریم و فشار واقع می شوند؛ لذا راه آسان تر را انتخاب کردند و به مانند نظام سکولار ترکیه عمل کردند و دیدید که نتیجه آن چه شد.

وی، بزرگ ترین آمر به معروف و ناهی از منکر را امام حسین علیه السلام معرفی کرد که برای انجام این فریضه بعنوان امری اجتماعی، قیام کرد و تاوان آن را داد و در این راه، سر و جان داد و از فرزندان و هستی و اهل بیت خویش گذشت.

استاد حوزه با اشاره به نقش حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در این عصر، گفت: حضرت امام خمینی(ره) منادی امربه معروف و نهی از منکر جهانی در عصر ما بود که اکنون نیز مقام معظم رهبری این راه را ادامه می دهد.

وی، ماندگار شدن بیان این بزرگواران در تاریخ را نتیجه توجه به درون دانست و تأکید کرد: مدت تأثیرگذاری و ماندگاری بیان و امر و نهی به درون آمر به معروف و ناهی از منکر برمی گردد .

حجت الاسلام خدابنده، در ادامه به بیان مراتب امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و در پایان با بیان فضیلت های شخصیتی حضرت خدیجه سلام الله علیها ، این بانوی بزرگ اسلام را اسوه اخلاق و فهم برشمرد.

وی، گفت: حضرت خدیجه سلام الله علیها در 15 سال قبل از بعثت بر خلاف رسم مردم آن زمانه به خواستگاری پیامبر رفت و به همین دلیل مورد تحریم قرار گرفت.

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت خدیجه سلام الله علیها، شهرت، مال و بزرگی و همه چیز داشت؛ ولی برای به دست آوردن خوبی بالاتر که در وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فهم کرده بود، از آنها گذشت و عظمت این بانوی بزرگ اسلام به خاطر این فهم و اخلاق است که ام المؤمنین و اسوه شده است.

وی، در پایان انفاق اموال حضرت خدیجه در راه اسلام را یادآور شد و افطاری دادن در ماه مبارک رمضان را نوعی انفاق دانست.

گفتنی است: جلسه اخلاق کارکنان ستاد فرماندهی سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام در حسینیه آیت الله بهاءالدینی سپاه استان با حضور فرماندهان، مسئولین و پایوران و نیروهای وظیفه این ستاد برگزار شد.

ارسال نظرات