تصمیم وزیر اقتصاد برای حذف دلار را به فال نیک می‌گیریم

نمایندگان مجلس از تصمیم وزیر اقتصاد در حذف دلار از مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با دیگر کشورها استقبال کردند.
کد خبر: ۸۵۳۵۱۱۵
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ، وزیر امور اقتصادی و دارایی که به منظور امضای اساسنامه بانک سرمایه‌گذاری توسعه آسیا (AIIB) به چین سفر کرده است گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مبادلات اقتصادی دو جانبه با کشورهایی که با ایران همکاری دارند، از پول رایج همان کشورها استفاده کند.

علی طیب‌نیا ادامه داد: ایران قبلا توافقاتی برای انجام مبادلات تجاری با پول‌های ملی با برخی کشورها انجام داده است و تمایل دارد این روند را با دیگر کشورها نیز توسعه دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان یادآور شد: در همین ارتباط با بسیاری از کشورهای طرف تجارت با ما گفت‌وگو صورت گرفته و آمادگی انجام این کار نیز به اطلاع آنان رسانده شده است.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش سهم بازار سرمایه از طریق تامین فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر سهم بازار سرمایه بسیار اندک و ناچیز است و برنامه‌های گسترده‌ای در این زمینه تنظیم کرده‌ایم که به مرور زمان اجرا خواهد شد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که با تدبیر اتخاذ شده، آینده مناسبی برای بازار سرمایه ایران رقم خواهد خورد.

طیب‌نیا ادامه داد: برای آنکه بتوانیم تامین مالی را در بازار اولیه ارتقا دهیم، قاعدتا بازار ثانوی هم باید از رونق مناسب برخوردار شود که مجموعه سیاست‌های تنظیم شده ما در دولت؛ رونق بازار سرمایه و نیز افزایش تامین سرمایه در بازار اولیه است.

ایجاد ثبات در اقتصاد کشور
در همین حال جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی،  درباره حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و دیگر کشورها اظهار کرد: بسیاری از کشورها اقدام به حذف دلار از مبادلات خود با دیگران کرده‌اند و سهم قابل توجهی از تبادل تجاری خود را با پیمان‌های پولی دو جانبه انجام می‌دهند.

وی به چین و هند به عنوان دو کشوری که دلار را از مبادلات خود کنار گذاشته‌اند اشاره کرد و افزود: این کشورها برای پایان دادن به انحصار دلار و تقویت ارزش پول ملی خود، دلار را از مبادلات تجاری و اقتصادی خود حذف کرده‌اند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه، مشکلاتی که دلار برای اقتصاد جهان ایجاد کرده را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکا با دلار بازی می‌کند و با چاپ پول بدون پشتوانه، مشکلات داخلی خود را به دیگران انتقال می‌دهد بنابراین مهم است که انحصار دلار از بین برود.

قادری با بیان اینکه بحث حذف دلار از مبادلات اقتصادی و تجاری ایران باید زودتر از اینها انجام می‌شد ادامه داد: با توجه خصومت آمریکا با ایران و اینکه هر اتفاقی می‌افتد مردم به سراغ دلار می‌روند، کاهش وابستگی کشور به این ارز، اثرگذاری آن بر کشورمان را به حداقل می‌رساند.
وی حذف دلار را موجب ایجاد ثبات و اطمینان برای تولیدکنندگان دانست و افزود: با حذف دلار، تولیدکننده به پول داخلی اتکا می‌کند و اسیر نوسانات قیمت دلار نمی‌شود.

نجات از انحصار دلار
همچنین محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  درباره حذف دلار از مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها اظهار کرد: مدت‌هاست کشورها برای اینکه وابستگی خود به ارز جهانی را کم کنند به دنبال مبادلات پولی دو جانبه و چند جانبه رفتند یا از پول مشترک استفاده کردند مانند اروپا که به یورو روی آورد.

وی ادامه داد: بحران‌هایی که برای اقتصاد آمریکا بوجود می‌آمد از طریق دلار بر اقتصاد دیگر کشورها اثر می‌گذاشت بطور مثال وقتی در سال 2008 بحران مسکن در آمریکا بوجود آمد اثرات  منفی بر اقتصادهای اروپا و جنوب شرق آسیا داشت. این مشکلات موجب شد کشورها به فکر کم کردن اثرپذیری خود از دلار بیفتند و از قدرت انحصاری پول آمریکا بکاهند، بنابراین پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه را مطرح کردند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خصومت دیرینه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد آمریکا علیه ایران باید اتکاء خود به دلار را از بین ببریم و به پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه بپیوندیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه بایداز الگوی خوبی که ما را  از انحصار دلار نجات می‌دهد استفاده کنیم ادامه داد: ما از تصمیم وزیر اقتصاد استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم.
ارسال نظرات