خبرهای داغ:
رئیس کمیته ترانزیت راه آهن خبر داد

رشد ۵۶ درصدی ترانزیت ریلی‌ کشور در سال ۹۳

رئیس کمیته ترانزیت راه آهن از رشد ۵۰ درصدی تناژ حمل‌ونقل بین المللی سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ خبرداد و گفت:این رقم ناشی از رشد ۱۱۰درصدی در واردات، رشد ۵۶ درصدی ترانزیت و رشد ۲۸ درصدی در صادرات بوده است.
کد خبر: ۸۵۳۵۴۰۶
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد غراوی با اشاره به فشارهای خارجی برکشور اظهار کرد: اعمال تخفیفات به موقع، تقویت بازاریابی، تعاملات و رایزنی با صاحبان کالا و راه آهن های منطقه، تامین واگنهای خالی امدادی از سوی راه آهن و... از جمله عوامل موثر در افزایش حمل بار بوده است.

وی تصریح کرد: حمل و نقل ترانزیت دارای ارزش افزوده بالایی است به طوری که از نظر وزنی حدود 8 درصد از حجم حمل و نقل ریلی کشور در سال 93 مربوط به حمل و نقل بین المللی بوده که نسبت به سال 92 حدود 40 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که از نظر درآمدی سهم حمل و نقل بین المللی حدود 17 درصد از کل درآمد حمل و نقل راه آهن بوده است گفت: بر این اساس در حمل و نقل بین المللی به ازاء هر تن حمل، درآمدی بیش از2 برابر برای راه آهن ایجاد شده این در حالی است که درآمد ایجاد شده در حمل و نقل داخلی حدود 90 درصد تناژ حمل بوده است.

به گفته عضو هیات مدیره راه آهن  متوسط درآمدی که از حمل و نقل بین المللی بابت هر تن ایجاد می شود حدود دو و نیم برابر درآمدی است که در حمل و نقل داخلی راه آهن بدست می آید.

غراوی با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی سال 93 گندم و جو قزاقستان از مرز ریلی سرخس بوده که نسبت به سال قبل در حدود 150درصد افزایش داشته است ادامه داد: انتظار می رود با افتتاح مرز ریلی اینچه برون که اواخر سال 93 با حضور روسای جمهور ایران و ترکمنستان و قزاقستان اتفاق افتاد روند حمل و نقل گندم از قزاقستان، تسهیل و به بیش از یک میلیون تن در سال 94 برسد.

وی صادرات سیمان را عمده ترین اقلام صادرات ریلی با رشد 140 درصدی نسبت به سال قبل عنوان کرد و افزود: پنبه ازبکستان از مهمترین بارهای ترانزیتی است که درسال 93 از رشد خوبی برخوردار بوده به طوریکه با رایزنی های انجام شده حمل آن از 88 هزار تن در سال 92 به 207 هزار تن درسال 93 رسیده است و با توجه به مذاکراتی که اخیرا در حاشیه اجلاس مشترک اقتصادی در تاشکند صورت گرفت قرار است حمل پنبه ترانزیتی در سال جاری بیشتر از 400 هزار تن انجام شود.

غراوی با بیان اینکه کود ترانزیتی از دیگر بارهایی بوده که درسال 93 رشد داشته گفت: میزان جابجایی این بار نسبت به سال قبل 9 برابر شده است و در نظر است حجم حمل این محموله در سال جاری تا حد 300 هزار تن برسد.

به گفته وی ترانزیت مواد سوختی عراق که درسال 92 بصورت ترکیبی از مراغه با ریل به بندرعباس حمل می شده بدلیل درگیری های داخل عراق متوقف شده و موجب کاهش حدود 50 درصدی ترانزیت این محموله شده است.

عضو هیات مدیره تصریح کرد: گوگرد ترانزیتی ترکمنستان که حمل آن از بهمن ماه سال 93 شروع شده بار جدیدی در ترانزیت محسوب می شود که با اعمال تخفیف 35 درصدی برای اولین بار موفق به جذب آن شدیم و با توجه به هماهنگی های انجام شده امکان حمل تا یک میلیون تن وجود دارد بطوریکه از ابتدای حمل در بهمن سال 93 تا کنون حدود 150 هزار تن حمل محقق شده است.

غراوی افزود: در سال 93 بالغ بر 28هزار واگن cis و 8600 واگن ترکیه ای و 7600 واگن ایرانی و 7800 واگن خصوصی و استیجاری خارجی در حمل و نقل بین المللی راه آهن بکار گرفته شده است که 35 درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

وی خاطرنشان کرد:  میانگین درآمد هر واگن حدود 12 درصد افزایش داشته این در حالی است که نسبت ردوانس پرداختی بابت استفاده از واگن خارجی به درآمد حدود 4 درصد کاهش داشته که این امر به مفهوم بهبود در شاخص های حمل ونقل بین المللی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها