قائم مقام علوم پزشکی بقیه الله(عج):

مرکزی برای معرفی سالمندان نیازمند به مراکز درمانی وجود ندارد

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: یکی از مشکلات مراکز سالمندی فقدان کانالی برای معرفی سالمندان نیازمند به اقدامات پزشکی به مراکز درمانی است.
کد خبر: ۸۵۳۵۴۸۷
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر ابراهیم متولیان درباره اهمیت توجه به سالمندان اظهار داشت: با توجه به سالمند شدن و افزایش طول عمر در کشور ما باید به جمعیت سالمند و مراکز سالمندی در کشور توجه بیشتری شود.

وی با بیان این‌که سالمندی معضلی برای درمان است، افزود: در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم که قشر سالمند نیاز به نگهداری، امکانات درمانی خاص و آموزش دارند.

ضرورت انجام کارهای پژوهشی در حوزه سالمندان
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) تاکید کرد: در زمینه نیازهای سالمندی باید کارهای پژوهشی انجام شود که چگونه از بیماری‌ها واگیر و غیرواگیر در این سن پیشگیری کنیم.

متولیان بیان کرد: با توجه به این‌که بیماری‌های سالمندان در حال شیوع است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید بخشی از فعالیت‌های خود را با هدف‌گزاری بر روی پروژه‌های آموزشی، درمانی و پژوهشی در حوزه سالمندی متمرکز کند.

وی تصریح کرد: آسایشگاه کهریزک یک مرکز از سایر مراکزی است که کار سالمندی را انجام می‌دهد ما نباید بحث را فقط محدود به کهریزک کنیم باید جمعیت سالمند و نیازهای آن را در سطح کلان ببینیم.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ادامه داد: مأموریت وزارت بهداشت درمانی‏، آموزشی و پژوهشی است و بیشترین مسئولیت در امور رسیدگی به مراکز سالمندی مربوط به سازمان بهزیستی است.

متولیان درباره نیازمندی‌های مراکز سالمندی گفت: این مراکز به تجهیزات و وسایل حمل‌ونقل مانند ویلچر و آمبولانس نیاز دارند برای تأمین این تجهیزات بودجه‌ای در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است، بلکه طبق برنامه و قوانین کشور ما وظیفه تجهیز کردن مراکز سالمندی بر عهده سازمان بهزیستی است.

وی با اشاره به این‌که مراکز سالمندی تجهیزات پزشکی خاصی نیاز ندارند و نمی‌توانیم این مراکز را به بیمارستان تبدیل کنیم‏، توضیح داد: این مراکز سالمندی نیازمند تجهیزات بیمارستانی نیستند و به یک اتاق معاینه و یک اتاق برای احیای ایست‌های تنفسی و قلبی نیاز دارند که پس از احیا باید به بیمارستان اعزام شوند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: یکی از مشکلات مراکز سالمندی فقدان کانالی برای معرفی سالمند نیازمند به اقدامات پزشکی به مراکز درمانی است.

برکت تحریم‌ها برای تجهیزات پزشکی
متولیان درباره پتانسیل بالای آسایشگاه های امثال کهریزک برای گذراندن دوره کارورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در رشته طب سالمندی اظهار داشت: در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید یک برنامه آموزشی مدون تهیه کند مبنی بر این‌که پزشکان عمومی برای کسب تخصص و یا دوره های تکمیلی طب سالمندی در مراکز سالمندی مانند کهریزک دوره‌ای را بگذرانند.

وی درباره تأثیر تحریم‌ها بر رشد علمی در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: تحریم در بعضی زمینه‌های پزشکی برای ایجاد انگیزه در تولید داخلی تجهیزات پزشکی باعث برکت آن بوده است اما باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم تا از وابستگی خود بکاهیم و به سیاست‌های ابلاغی سلامت توسط مقام معظم رهبری توجه و به صورت کاربردی اجرا شود.

ارسال نظرات