روستاییان «شیران» اسیر گرد و غبار معادن

وجود معادن شن و ماسه متعدد در روستای «شیران» شهرستان نیر داد اهالی را درآورده و زندگی آنها را زیر خاک برده است.
کد خبر: ۸۵۳۶۷۲۱
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر, ساکنان این روستا در حالی از مسئولان و متولیان صدور مجوز معادن شن و ماسه گله‌مند هستند که به دلیل واقع شدن این معادن در بالادست روستای شیران با این برداشت نامتعارف، وزش بادی که در منطقه همواره در جریان است، زندگی ساکنان روستای شیران و مناطق همجوار پر از گرد و خاک شده و آنها در هیچ یک از روزهای سال از این شرایط خلاصی ندارند.

در حالی مسئولان امر از قانونی بودن صدور مجوزها بعد از استعلام از دستگاه‌های مختلف خبر می‌دهند که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اعلام کرد، 30 هکتار زمین در این محدوده با استعلام قانونی واگذار شده که این واگذاری نیز در همه مراحل با صدور مجوز قانونی بوده است.

شهامت هدایت گفت: اگر در هر مرحله‌ای ببینیم که برداشت‌کنندگان شن و ماسه تخلفی را مرتکب شده یا اراضی غیر از اراضی واگذار شده را تحت تصرف در آورده‌اند، با خاطیان برخورد می‌کنیم.

این در حالی است که تلاش منابع طبیعی استان بر این بوده تا در این منطقه هرگونه برداشت شن و ماسه و دیگر معادن را کنترل کند تا اجازه سوءاستفاده را به افراد داده نشود.

اما در این بین در برداشت این معادن تمام قواعد مربوط به محدوده مسکونی با واحدهای فعال صنایع و معادن مدنظر بوده یا نه جای سئوال دارد که به نظر می‌رسد به گفته مسئولان 500 متر فاصله که طبق قانون باید بین معادن و محل روستا رعایت شود در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در حالی این اظهارات را تأیید کرد، که 9 کارخانه ماسه‌شویی در این محدوده فعال هستند که همه آنها مجوزهای قانونی دارند و اگر وضعیتی نامطلوب و همراه با نارضایتی ساکنان این منطقه را شاهد هستیم به دلیل گرد و خاک برپا شده در این محل است که ساکنان را دچار نگرانی کرده است.

وی درباره کنترل رسوبات در این محدوده گفت: قطعاً در این زمینه سعی و تلاشمان بر این بوده تا موارد زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و ساکنان یقین داشته باشند که به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم عده‌ای بخواهند از این فضا سوءاستفاده کنند.

گفتنی است، ساکنان این روستا به رغم همه این ادعاها از مسئولان و متولیان امر انتظار دارند تا هر چه سریع‌تر مشکل به وجود آمده در توسعه واحدهای برداشت شن و ماسه را برطرف کرده و بیشتر از این اسباب نارضایتی ساکنان این منطقه را فراهم نیاورند.

ارسال نظرات