مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان:

رهبر انقلاب نگران توقف شتاب علمی کشور هستند / کارنامه دولت در بحث بورسیه‌ها مردود است

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان ضمن تاکید بر توقف شتاب علمی کشور در دو سال گذشته گفت: رهبر معظم انقلاب نگران توقف شتاب فوق‌العاده علمی دانشگاه‌ها هستند و این نگرانی را به خوبی گوشزد کردند.
کد خبر: ۸۵۳۷۸۳۲
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور؛ علیرضا احسان‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون تاکیدات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: نکته مهمی که ایشان در جمع اساتید مطرح کردند، بحث تعریف استاد و تعیین رسالت آن تحت عنوان مربی است، معظم‌له تاکید کردند که اساتید نباید تنها به نقش معلمی اکتفا کنند، بلکه نقش تربیتی در این عرصه بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: اساتید با منش و روش خود می‌توانند دانشجویان را در عرصه‌های مختلف چون فرهنگی، دینی و سخت‌کوشی تربیت کنند و در راستای تربیت مدیران متدین آتی برآیند که این امر در حقیقت قائل شدن نقش مربی به جای معلمی برای اساتید دانشگاه از سوی رهبری است.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان تاکید کرد: رهبری در سال‌های گذشته نیز فرمودند اساتید فرماندهان جنگ نرم هستند و اگر اساتید در وسط میدان جنگ نرم علیه دشمن باشند و در این ورطه گام بردارند، دانشجویان نیز در کنار آنها علیه هجمه‌های دشمن گام برخواهند داشت.

وی ادامه داد: نکته بعدی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و حائز اهمیت است، جذب و تربیت اعضای هیئت علمی طی سال‌های گذشته برای فضاهای دانشگاهی است.

احسان‌دوست گفت: رهبری از حضور 70 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها ابراز خرسندی کردند، چرا که به تعبیر ایشان بخش اعظم این اساتید، «مؤمن، متدین و معتقد به مبانی انقلاب» هستند که این مسئله بسیار مهم و سبب افتخار کشور است.

وی بیان کرد: نقش تربیتی دانشگاه‌ها در حوزه تربیت اساتید انقلابی، متدین و سخت‌کوش، نشان از توان بالای نظام است که به تعبیر رهبری باید آن را قدر دانست، مبحث بعدی قابل توجه نیز تمرکز بر جایگاه علمی کشور در جهان است، این جنبش علمی که در دهه‌های گذشته شکل گرفته باید به یک جریان علمی  تبدیل شود.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان افزود: رهبری نگران توقف شتاب فوق‌العاده علمی دانشگاه‌های کشور نسبت به سال‌های گذشته هستند و این نگرانی از کلام ایشان به خوبی مشخص بود، ایشان صراحتا فرمودند شتاب علمی کشور متوقف شده و این کاهش شتاب علمی، دلایل مهم دارد که می‌توان به بحث تبدیل محیط‌های دانشگاهی به سیاسی‌کاری و توجه بیش از حد به حاشیه‌سازی‌های سیاسی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: دلیل دوم کاهش شتاب علمی کشور مربوط به جنجال‌های شکل گرفته برای محیط‌های دانشگاهی است که ایشان از آن به عنوان سم مهلک یاد کردند.

احسان‌دوست تاکید کرد:‌ یکی از جنجال‌ها بحث بورسیه‌ها بود که رهبری به شدت وزارت علوم را مورد عتاب قرار دادند و عملکرد دولت را خلاف قانون، اخلاق و تدبیر دانستند.

وی با بیان اینکه طبق فرمایشات رهبری، کارنامه وزارت علوم در بورسیه‌ها از نظر رهبری مردود است، گفت: دلیل سوم کاهش شتاب علمی کشور، بحث علوم انسانی و عقب‌افتادگی در این زمینه است، رهبری برای بار چندم نسبت به تحول علوم انسانی تاکید کردند، حمایت بیرونی از سوی دستگاه‌ها، ارگان‌ها، جوشش و تلاش اساتید می‌تواند از جمله راهکارهای موثر باشد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان تاکید کرد: سهم بسیار کم بودجه کشور در بخش پژوهش و کوتاهی دولت در این بخش از دیگر مواردی است که رهبری نسبت به آن انتقاد کردند، معظم‌له تخصیص چهار تا پنج درصدی بودجه کشور به بخش پژوهش را به عنوان یک مطالبه جدی درخواست کردند.

وی ادامه داد: بحث تاکید بر گفتمان‌سازی نقشه جامع علمی کشور در فضاهای  دانشگاهی و ضرورت تبیین و تعریف ابعاد مختلف نقشه جامع علمی کشور برای دانشجویان و اساتید و کار ترویجی و تبلیغی در این عرصه به عنوان یک وظیفه همگانی از دیگر نکاتی است که دیده‌بان انقلاب اسلامی به عنوان یک سیاست کلی نظام به آن اشاره فرمودند.

ارسال نظرات