واردات بی‌رویه برنج در گیر و‌ دار اختلاف وزارت کشاورزی و گمرک

واردات بی‌رویه برنج به کشور در سایه اختلافات وزارت کشاورزی و گمرک ادامه دارد.
کد خبر: ۸۵۳۷۸۶۴
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج ،طبق آمار گمرک فقط در سه ماهه ابتدایی امسال 243 میلیون دلار برنج خارجی به کشور وارد شده است.

این در حالی است که معاون مرکز واردات گمرک ایران گفته است: هیچ برنجی بدون مجوز و ثبت سفارش به کشور وارد نشده و تمامی‌ آمار گمرک مستند است.

علی معقولی در مورد اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر صحت آمار واردات برنج در سه ماهه نخست امسال اظهار داشت: گمرک بدون داشتن مستند قانونی حتی اجازه ورود یک کیلوگرم برنج را به کشور نمی‌دهد.

معاون مرکز واردات گمرک و امور مناطق آزاد و ویژه تاکید کرد: حتی بدون قرنطینه که مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت است، امکان ورود برنج وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه امور در گمرک براساس قانون و مجوز دستگاه‌ها انجام می‌شود، به فارس گفت: واردات برنج نیاز به مجوزهای استاندارد و بهداشت و ثبت سفارش دارد، در غیراین صورت از این محصول به صورت رسمی وارد کشور نخواهد شد.

معقولی با اشاره به اینکه در جریان نامه‌نگاری وزارت جهاد کشاورزی با گمرک برای آمار ارایه شده در مورد واردات برنج نیستم، یادآور شد: مطمئنا همه چیز در گمرک براساس اسناد و مدارک بوده و مستندات آن وجود دارد.

معاون مرکز واردات گمرک گفت: بخشی از حجم واردات برنج مربوط به سهمیه مرزنشینی بوده که بدون ثبت سفارش و براساس قانون خاص خود انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون مقررات صادرات و واردات ثبت سفارش این کالاها تا 6 ماه برای ورود مهلت قانونی دارد.

گفتنی است طی روزهای گذشته عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی از نامه‌نگاری با گمرک ایران برای اعتراض به آمار منتشر شده واردات برنج خبر داده و گفته وزارت جهاد کشاورزی امسال مجوزی برای واردات این محصول نداشته است.

در همین ارتباط دبیر انجمن برنج کشور با انتقاد از واردات بی‌رویه این محصول، گفت: مشکل ما در این زمینه با مشخص شدن میزان دقیق مصرف سرانه و تولید برنج در کشور حل خواهد شد.
علیزاده شایق در گفتگو با مهر با اشاره به آمار گمرک مبنی بر واردات ۲۳۵ هزار تن برنج به ارزش ۲۴۳ میلیون دلار، اظهارداشت: گمرک سازمانی رسمی و آمار اعلام شده توسط آن، آماری صحیح است.

وی اضافه کرد: اخیرا یکی از مسئولان وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده ثبت سفارش‌هایی که برای واردات انجام می‌شود تا ۱۸ ماه برد موثر دارند و بنابراین برنج‌هایی که امسال وارد شده مربوط به همان ثبت سفارش‌های قبلی است.

دبیر انجمن برنج کشور درباره جلسه‌ای که قرار بود برای بررسی نیاز کشور به واردات برنج برگزار شود، گفت: مسئولان هنوز در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، ضمن اینکه چند سئوال وجود دارد که اگر ما پاسخ درستی برای آنها پیدا کنیم، مشکلاتمان در مورد این موضوع حل می‌شود.

واردات برنج ماجرای دنباله‌داری است که محل جدال نهادهای مرتبط با این موضوع بوده است. انجمن برنج سرانه مورد نیاز برنج را 38 کیلو، وزارت کشاورزی 40 کیلو و وزارت صنعت 41 کیلوگرم اعلام کرده‌اند که به نسبت اختلاف در سرانه مذکور، میزان واردات مورد نیاز هم متفاوت خواهد بود.
محمود حجتی وزیر کشاورزی اواخر فروردین امسال با اشاره به نیاز حدود ۳ میلیون تن داخلی به برنج سفید، پیش‌بینی کرد امسال حدود ۲ میلیون تن برنج در کشور تولید شود و از مدیریت قیمت و میزان برنج وارداتی برای تامین نیاز داخل و جلوگیری از رقابت برنج خارجی با تولید داخل خبر داد.

اما واردات برنج چیزی نبود که دلالان حاضر شوند از آن صرف نظر کنند. در همین رابطه رئیس انجمن بنکداران با اشاره به این‌که برنج در بازار به میزان کافی وجود دارد، گفت: آن‌قدر در سال‌های گذشته واردات برنج صورت گرفته است که دیگر امسال نیازی به واردات مجدد وجود ندارد، اما چون در این میان بحث‌های سودآوری مطرح است، قطعا برنج هندی دوباره وارد کشور خواهد شد.

حسنی درباره واردات برنج هندی نیز توضیح داد: عده‌ای خاص که اغلب از دلالان بنام و مطرح هستند، حتی با توجه به این‌که کشور هم‌اکنون نیازی به واردات برنج ندارد و انبارها پر از برنج‌های ایرانی و هندی است، به دنبال واردات برنج هندی هستند.

پس از این حجم عظیم واردات بود که معاون وزیر کشاورزی از بی‌نیازی کشور به واردات برنج خبر داد و گفت: در حال حاضر با توجه به تولید حدود یک میلیون و 850 هزار تنی برنج در سال گذشته و واردات آن بازار این محصول اشباع است و فعلا نیازی به واردات نداریم.

گویا با وجود سود وسوسه‌انگیز واردات برنج در کنار آشفتگی بازار و سردرگمی و ناتوانی مسئولان این حوزه قرار نیست پرونده واردات غیرقانونی این محصول برچیده شود.
ارسال نظرات