رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد:

برای رسیدن به منافع دنیوی مسامحه کنیم قطعا به جای عزت، ذلت نصیبمان می شود

رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) می فرمایند عزت در دنیا به اطاعت از خدا و پیروی از سنت الهی بازمی گردد گفت: کافی است تنها نامه 53 نهج البلاغه که فرمان ایشان به مالک اشتر است و به حق می توان آن را بی نظیرترین سند تاریخی درباره حکمرانی نامید و...
کد خبر: ۸۵۳۸۲۹۳
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ابویی با اشاره به فضایل بی حد و حصر حضرت علی(ع) گفت: به تعبیر پیامبر اکرم(ص)، هیچ کس جز خدا و خود پیامبر قادر به درک مقام حضرت علی (ع) نیست.به همین دلیل صحبت از مقام والای مولای متقیان حتی برای اولیای الهی هم کار آسانی نیست. ولی ویژگی، صفات و مقام والای حضرت علی(ع) از دو منظر؛ یک، آیات و روایات و دو؛ فرمایشات خود حضرت قابل بررسی است.

رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد، اظهار کرد: آیات قرآن و روایات صادره از ناحیه پیامبر اسلام و ائمه معصومین همه و همه تمام ویژگی های انسان کامل و نمونه را برای حضرت علی (ع) قائل است. آنچه از آیات و روایات می توان فهمید این است که علی(ع) در میان بشر همتایی ندارد. حتی از نظر مقام و منزلت در نزد خدا از پیامبران اولوالعزم هم برتر است، این نکته در بسیاری از روایات از جانب پیامبر تاکید شده است. پیامبر اسلام بارها علی(ع) را به شیوه ها و مناسبت های مختلف به عنوان معیار کفر و ایمان و همچنین معیار حق و باطل معرفی کرده است.

دکتر ابویی با اشاره به رشادت های حضرت علی(ع) در جنگ خندق، تاکید کرد: بعد از اینکه حضرت علی(ع) با شجاعت مثال زدنی خود عمر ابن عبدود را به هلاکت رسانید، پیامبر اسلام فرمودند: « ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین» یعنی ارزش ضربه شمشیر علی(ع) برتر از عبادات جن و انس است. وقتی تنها یک ضربه حضرت علی از عبادات، ایثار، مجاهدت ها، جانبازی ها و شهادت همه خلق برتر است، واقعا زبان بشر چطور می تواند فضایل ایشان را بفهمد و بیان کند. همچنین پیامبر اسلام در روز فتح خیبر پیش از آن که فرماندهی سپاه اسلام را به امیرالمومنین بسپارند، فرمودند: امروز پرچم را به کسی می سپارم که خدا و رسولش او را دوست می دارند. این سخن نشان می دهد هیچ نقص و عیبی در ذات پاک حضرت علی وجود ندارد که رضایت و محبت پروردگار را در پی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین، ادامه داد: با تدبر در کلام خود حضرت علی(ع) نیز می توان به شخصیت والای ایشان پی برد. کافی است تنها نامه 53 نهج البلاغه که فرمان ایشان به مالک اشتر است و به حق می توان آن را بی نظیرترین سند تاریخی درباره حکمرانی نامید، بار دیگر مطالعه کرد. در همین نامه است که حضرت علی(ع) می فرمایند ای مالک عزت در دنیا به اطاعت از خدا و پیروی از سنت الهی بازمی گردد. ایشان می فرمایند خدا در قرآن نصرت کسی که او را یاری کند تکفل کرده است. حال اگر در این دنیا برای رسیدن به منافع دنیوی کوتاه بیاییم و یا مسامحه کنیم قطعا به جای عزت، ذلت نصیبمان می شود. در مسائل روز، مسائل سیاست خارجی و بین الملل شاهدیم دولتمردان عمدتاً به دنبال حفظ عزت و شرافت هستند. حضرت علی(ع) راه را مشخص کرده اند. رسیدن به این هدف تنها از همین راه یعنی اطاعت خدا تامین می شود و کسب رضایت این و آن نقشی در سربلندی یک فرد یا جامعه ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر در مراودات فردی و زندگی اجتماعی این مهم را فصل الخطاب قرار دهیم دیگر جز برای رضای خدا قدمی بر نمی داریم و رضایت خدا را بر رضایت سایرین ترجیح می دهیم. با این کار تمام مشکلات آسان می شود و رهنمودهای امام علی(ع)، تبدیل به سبک زندگی شخصی و اجتماعی، مرام و منش سیاسی ما و درس آزادی خواهی، اعتماد به نفس و خودباوری برای مبارزین و کسانی است که در مسیر مبارزه با ظلم و ستم گام برمی دارند.

عصرفرهنگ

ارسال نظرات