پزشکی قانونی: در هر ساعت ۶۶ نفر با هم درگیر می‌شوند

چرا پایتخت نشینان زود درگیر می‌شوند؟

رئیس پلیس پایتخت بیشترین جرم تهرانی‌ها را نزاع و درگیری بین دو نفر دانسته و معتقد است: بسیاری از این نزاع‌ها نیازی به حضور پلیس ندارد ولی با این حال نیروی انتظامی اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۴۰۰۲۵
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور میانگین روزانه 1600 شهروند به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تشکیل پرونده می‌دهند که در میان تهران جلودار آمارهاست. یعنی هر ساعت حدود 66 نفر با هم درگیر شده که این درگیری منجر به جرح می شود.اینکه علت این معضل چیست و چه نهادهایی باید اقدامات لازم را انجام دهند، میان کارشناسان و مسئولان متفاوت است ولی آنچه مسلم است کاهش آستانه تحمل میان افراد جامعه. تحملی که امروزه نداشتن آن سبب بروز مشکلاتی شده که شاید تا پایان زندگی فرد آن را درگیر سازد.

ابراز نگرانی نمایندگان مجلس از افزایش آمار نزاع و درگیری

محمد علی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس  می‌گوید: موضوع کاهش آستانه تحمل افراد مساله جدی است که سبب بروز بسیاری از جرائم در کشور می‌شود. این مساله باید به صورت جدی بررسی شود و اینکه چرا تهران با این سرعت عریض و طویل شده و به نوعی به کلان شهر بی در و پیکر تبدیل شده است جای تامل دارد؟!

وی بی توجهی به موضوع اسکان مردم و امرار معاش آنها، بی توجهی به شهرسازی همچنین بی تفاوتی به تلفیق فرهنگ‌های گوناگون را از علل کاهش آستانه تحمل افراد جامعه دانسته و می‌افزاید: بی‌توجهی به مساله کاهش آستانه تحمل افراد سبب بروز جرائم به وی‍ه نزاع و درگیری میان افراد می‌شود.

اسفنانی معتقد است که قانون ممنوعیت سلاح سرد در پیشگیری از جرم نزاع و درگیری موثر نیست چراکه تنها با ممنوعیت ابزار، مرتکبین به دنبال ابزار جدید رفته و نمی‌توان تا قیامت مدام ابزار‌ها را ممنوع کرد. لذا قانون ممنوعیت سلاح سرد خیلی اثر بخشی در کاهش جرائم ندارد و در این قوانین تنها ابزار، جرم انگاری می‌شود.

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در این رابطه  گفت: چند عامل اصلی سبب کاهش آستانه تحمل افراد شده است که مهمترین آن فاصله از آموزش‌های دینی است. در حال حاضر با بی‌مهری به آموزه‌های دینی و اخلاقی مواجه هستیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه نزاع و درگیری فقط مربوط به قشر فقیر نیست و این مساله نیز میان افراد متمول و ثروتمند نیز وجود دارد. لذا این مساله نشان می‌دهد، منشاء اقتصادی دلیل معضل نزاع و درگیری نبوده بلکه این مساله چند بعدی است و اینکه این معضل را ناشی از مشکل اقتصادی بدانیم تحلیل دقیقی نیست.

سلیمی به موضوع تفریحات سالم و حلال اشاره کرد و بیان داشت: دستگاه‌های کشور نباید به دنبال شادی کاذب برای افراد جامعه باشند. برخی ارگان‌ها به جای اینکه کوتاهی خود را بپذیرند به مساله شادی‌های کاذب پرداخته و برای اوقات فراغت افراد برنامه جامع و غنی ندارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در زمینه اوقات فراغت جوانان دچار نقص هستیم . وزارت ورزش و جوانان نیز به کما رفته و اقدام جدی در جهت ایجاد شادی حلال انجام نداده است. که این سبب کاهش آستانه تحمل افراد شده است

انتقاد از پراکندگی متولی فرهنگی جهت کاهش نزاع و درگیری

محمد باقر کجباف، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز ضمن تائید موضوع افزایش نزاع و درگیری میان افراد به دلیل کاهش آستانه تحمل آنها می‌گوید:سیستم اقتصادی و اجتماعی در جامعه دچار ضعف شده و این موضوع کاهش آستانه تحمل افراد را کمتر کرده است. بسیاری از خانواده‌ها قادر به به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود نیستند و این معضل و ارتباط آن با فقر و بیکاری سبب بروز آسیب‌های اجتماعی همچون نزاع و درگیری می‌شود.

وی می‌افزاید: آموزش و ارتقاء آگاهی افراد در افزایش آستانه تحمل موثر است ولی نیاز به فرهنگسازی دارد . صدا و سیما و نهادهای آموزشی باید بیشتر به مساله مهارت های اجتماعی افراد توجه کنند تا فرهنگ‌سازی در جامعه تقویت شود.

این روانشناس ضمن انتقاد به این مساله که متولی فرهنگ اجتماعی کشور پراکنده است، می‌گوید: باید همه دستگاه‌ها هماهنگ با هم عمل کنند و با برنامه‌ریزی منسجم جهت رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده است

محمدحسین میرجلیلی یکی از مدیران پزشکی قانونی تهران در رابطه با نزاع و درگیری گفته است: فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده و اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش‌ قدم شوند آتش شعله ور شده طرف مقابل را می‌توانند خاموش کنند. بسیاری از دعواها به این دلیل است که یک نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض بر می‌آید. گاهی اوقات وقوع یک نزاع ساده می‌تواند منجر به حوادثی تلخ شود و خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش‌های لازم را داده و رفتار آنها را زیر نظر بگیرند.

محمدی اصل، یک جامعه‌شناس، نیز معتقد است: عواملی که در یک جامعه باعث خشونت می‌شود، این است که نظم جامعه زیر سئوال می‌رود. زمانی که فرد احساس نظم در جامعه خود نکند، ممکن است در احقاق حق خود دچار خشونت شود. به نظر من اولین قدم برای جلوگیری از خشونت، قانونگذاری و قانونمندی است.

زیر پا گذاشتن قانون، خشونت را تشدید می‌کند و تشدید خشونت باعث بروز نزاع و درگیری می‌شود.

به گفته جوادی روانشناس، بیشترین موارد درگیری‌ بین افراد جوان است، چرا که جوانان و نوجوانان به دلیل ویژگی های سنی‌ که دارند، به نوعی هیجان طلب هستند و همین هیجان‌طلبی آنها باعث بروز برخی بزه‌ها از سوی آنها می‌شود. این افراد ویژگی هایی مانند ناپختگی، بی‌تجربگی، انرژی زیاد و تحریک‌پذیری دارند و مستعد درگیری و زد و خورد و پیامدهای آن هستند. تعیین اهداف و برنامه‌های زندگی، رعایت اصول تربیتی و آموزشی از دوران طفولیت و ادامه آن در مقاطع مختلف زندگی، شناخت عواملی است که سبب ایجاد تنگناهای مختلف در زندگی افراد شده و کوشش در جهت رفع آن از جمله عواملی است که از بروز این درگیری‌ها جلوگیری می‌کند.

حال به نظر می‌رسد علیرغم اینکه اکثر کارشناسان و مسئولان بر افزایش نزاع و درگیری در کشور و کاهش آستانه تحمل افراد اذعان دارد، باید برنامه جامعی از سوی دولتمردان اجرایی شود تا شاهد به حداقل رسیدن این معضل اجتماعی باشیم. معضلی که شاید در نگاه اول چندان جدی نباشد ولی می‌تواند عواقب جبران ناپذیر همچون حبس و اعدام به دلیل قتل در درگیری به همراه داشته باشد و برای یک عمر بنیان خانواده را متزلزل سازد.

ارسال نظرات