ایده یک گروه خودجوش برای کار فرهنگی

این خاور تبدیل به مرکز همایش‌های سیار طلبه‌های جوان شده است

چند طلبه جوان در جبهه فرهنگی میقات ظهور دور هم جمع شدند و یک کار فرهنگی جدید را طراحی کردند. آنها بعد از چندسال فعالیت فرهنگی به این نتیجه رسیدند که خلا کار میدانی و عملیاتی فرهنگی آنهم در دل مردم و جمعیت بسیار پررنگ است.
کد خبر: ۸۵۴۰۷۳۴
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، «حرکت‌های خودجوش فرهنگی» و «جناح فرهنگی مومن» دو واژه‌ مهمی است که رهبر انقلاب با توجه به شرایط فرهنگی این سال‌های کشور بارها از آن استفاده کرده‌اند.

اولین بار نوروز سال 1393 بود که آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند که فعالیت‌های کوچک جوانان در گوشه گوشه کشور به گوش‌شان می‌رسد و از آنها خواستند که کار را با جدیت ادامه دهند: «آنچه نقطه‌ مهم‌تر عرض من است، خطاب به جوان‌هایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّت‌های فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من می‌خواهم بگویم آن جوان‌هایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استان‌های مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی می‌کنند، با اراده‌ خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوان‌های مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.»

دو هفته قبل بود که رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهدای هفتم تیر بازهم به جوانان و فعالیت‌های خودجوش فرهنگی اشاره کردند و گفتند: «خیلی کار می‌شد کرد و باید کرد؛ دستگاه‌های مسئول و همه‌ی ما دچار کم‌کاری هستیم. و به نظر می‌‍رسد که این کار را هم بایستی سپرد به جناح فرهنگیِ مؤمنِ انقلابیِ مردمیِ خودجوش؛ این جوانهایی که می‌بینید در اطراف کشور به‌طور خودجوش کارهایی انجام می‌دهند - کارهای فرهنگی انجام می‌دهند، کارهای هنری انجام می‌دهند، حقایقی را احیاء می‌کنند، استعدادهایی را بُروز می‌دهند، از استعدادهای بالفعلی استفاده می‌کنند - این کار را هم آنها باید بکنند. با زبان هنر، با زبان تصویر، با استفاده‌ی از ابزارهای جدید باید بتوانند این حادثه را، این شخصیّت‌ها را [معرّفی کنند]؛ کسی مثل شهید بهشتی را در دنیا معرّفی کنند، کسی مثل شهید رجایی را معرّفی کنند، شهید باهنر را معرّفی کنند. هرکدام از این شخصیّت‌هایی که در ماجرای هفتم تیر یا ماجراهای دیگر به شهادت رسیدند، شایسته‌ یک چهره‌نگاری بسیار باعظمتند که میشود از اینها چهره‌نگاری کرد.»

جبهه فرهنگی میقات ظهور یکی از همین گروه‌های خودجوش است که کاملا با سرمایه شخصی اعضایش اداره می‌شود. چند طلبه جوان در این گروه دور هم جمع شدند و یک کار فرهنگی جدید را طراحی کردند. آنها بعد از چندسال فعالیت فرهنگی به این نتیجه رسیدند که خلا کار میدانی و عملیاتی فرهنگی آنهم در دل مردم و جمعیت بسیار پررنگ است. پول‌هایشان را روی هم گذاشتند و هرچه داشتند جمع کردند تا یک خاور را خریداری کنند. یک خاور که امروز تبدیل به مرکز همایش‌های سیار این گروه فرهنگی شده است. و حالا سفر شروع می‌شود.

ارسال نظرات