نایب رئیس انجمن سنگ ایران:

شورای سیاست‌گذاری سنگ ایران احیا شد

نایب رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه در چند ماه آینده شورای سیاست گذاری سنگ ایران راه اندازی می‌شود، گفت:هم اکنون شش هزار کارخانه درکشور است که ۶۰ درصد این کارخانه‌ها غیرفعال و مابقی نیمه فعال و کمتر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۴۱۰۴۷
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ، مالک رحمتی در نشستی خبری به ارائه پیشنهاداتی برای افزایش سهم صادرات سنگ ایران در بازارهای‌بین المللی پرداخت و اظهار داشت: در شرایط فعلی نظرات واحدهای صنعتی و سندیکاها در تصمیم‌گیری‌های دولتی اعمال نمی‌شود که برای این موضوع پیشنهاد می‌کنیم وزارت صنعت بدون همفکری با انجمن ها و تشکل‌ها اقدام به تصمیم‌گیری‌ در بخش های مختلف اقتصادی کشور نکند.

وی با بیان اینکه در چند ماه آینده شورای سیاست گذاری سنگ ایران راه اندازی می‌شود افزود: تاکنون دو جلسه از این شورا برگزار و در حال حاضر مشغول چارچوب بندی آیین نامه آن هستیم.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران با انتقاد از اینکه نوسانات هر ساله حقوق دولتی تأثیرات منفی را بر صادرات محصولات معدنی می‌گذارد، گفت: باید در قالب یک آیین نامه 10 ساله فرمول حقوق دولتی تعیین و براساس آن واحدها اقدام به برنامه ریزی جهت توسعه صادرات محصولات خود باشند.

رحمتی تصریح کرد: هم اکنون شش هزار کارخانه در کشور است که بیش از 50 تا 60 درصد این کارخانه‌ها غیرفعال و مابقی نیمه فعال و حتی کمتر از ظرفیت اسمی خود به فعالیت می‌پردازند. باید در چارچوب یک برنامه حمایتی 5 ساله اقدامات اساسی برای کمک به کارخانجات انجام شود در کنار این موضوع ارائه تسهیلات برای اکتشافات مدرن و جدید نیز می‌تواند نقش موثری را ایفا کند.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی واحدهای تولیدی کشور حضوری فعال در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی ندارند گفت: ما می‌خواهیم سنگ ایران را جهانی کنیم اما لازمه تحقق این هدف حمایت‌های دولتی و تجهیز کارخانجات به ماشین آلات جدید است.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران اضافه کرد: برای کسب سهم بیشتر در بازارهای بین المللی باید وضعیت رقبای خود را مورد ارزیابی قرار داده و دولت نیز مشوق‌های صادراتی را برای تولیدکنندگان درنظر بگیرد.

رحمتی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه هم اکنون صادرات سنگ خام یا بریده بریده با انتقادات و نظرات متعددی روبرو است، اظهار داشت: این موضوع باید تعیین تکلیف شود تا واحدهای تولیدی بدون هیچ نگرانی اقدام به فعالیت کنند. البته نرخ تسهیلات پرداختی به معادن نیز باید سنجیده تر شود و حتی تدبیر مناسبی برای تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به کارگرفته شود.

وی با تأکید براینکه باید جایگاه معادن در وزارتخانه احیا شود، گفت: ساختار سازمانی وزارتخانه متناسب با صنعت معدن باید تغییر پیدا کند در کنار این موضوع باید تدبیری برای ممنوعیت واردات سنگ آهن صورت گیرد.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران به حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن اشاره کرد و گفت: برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران باید مزیت‌های کشور را معرفی کنیم. به عنوان نمونه مواد معدنی کشور از تنوع و گستردگی زیادی برخوردار هستندکه این موضوع باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

رحمتی اضافه کرد: انرژی و سوخت ارزان در کشور را باید یکی از مزیت‌های دیگر برای واحدهای تولیدی دانست حتی در آینده قرار است یارانه‌های حمایتی به واحدهای تولیدی اختصاص پیدا کند که این موضوع جذابیت بازار را برای سرمایه گذار خارجی افزایش می‌دهد.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی تولیدکنندگان داخلی 90 درصد تقاضای بازار را تأمین می‌کنند گفت: متأسفانه این روزها وارداتی تحت عنوان سنگ‌های لوکس در کشور صورت می‌گیرد که این موضوع برای تولیدکننده داخلی مشکلات بسیاری را بوجود آورده است تولیدکننده داخلی می‌تواند 90 درصد نیاز داخل را تأمین کند و واردات سنگ توجیه خاصی ندارد اما سنگ‌های خارجی با قیمت‌های چند برابری به صورت گرانیت و مرمری وارد کشور می‌شوند.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران افزود: در سال 93، 20 میلیون دلار واردات سنگ در کشور اتفاق افتاده که این رقم در سال 92 حدود 9 میلیون دلار بود.

رحمتی در رابطه با صادرات سنگ ایران نیز اظهار داشت: به صورت رسمی در سال گذشته 200 میلیون دلار صادرات سنگ انجام شده است اما به اعتقاد ما در مجموع ایران در سال گذشته  400 میلیون دلار سنگ صادر کرده است.در کنار آمار صادرات در سال 91 میزان تولید داخلی 16 میلیون تن، در سال 92 معادل 15 میلیون تن و در سال 93 معادل 14.7 میلیون تن بوده است.

وی اضافه کرد: این آمار در حالی عنوان می شود که کشور رقیب ما ترکیه در سال 2011 یک میلیارد و 610 میلیون دلار، درسال 2012 یک میلیارد و 903 میلیارد دلار و در سال 2013 دو میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات داشته است.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران یکی از عوامل افزایش حجم صادرات هرساله سنگ ترکیه را حمایت‌های دولتی دانست و تصریح کرد: ایران در جایگاه دوازدهمین صادرکننده سنگ‌های تزئینی است این درحالی است که ما سومین تولیدکننده سنگ‌های تزئینی در جهان هستیم.

رحمتی اعمال برخی سیاست‌های مختلف در بخش سنگ کشور و صدور بخشنامه‌های ضد و نقیض را یکی از عوامل عدم افزایش صادرات سنگ کشور دانست و گفت: هفتمین نمایشگاه صنعت نفت و ماشین‌آلات از 29 تیر ماه با حضور 24 شرکت خارجی از چین، ایتالیا، اسپانیا، یونان، هند، روسیه، ترکیه، آلمان، کره، بلغارستان و انگلیس  برگزار می شود که امیدواریم در نمایشگاه پتانسیل سنگ معدن معرفی و حتی به تفاهمنامه هایی با کشورهای خارجی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دست پیدا کنیم.

ارسال نظرات