تولید سالانه ماهی در مشگین‌شهر به ۷ هزار تن افزایش می‌یابد

سرپرست اداره شیلات شهرستان مشگین‌شهر گفت: سالانه ۲ هزار و ۴۰۰ تن ماهی در شهرستان مشگین شهر تولید می‌شود که برای تولید ۷ هزار تن ماهی در سال هدفگذاری خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۴۱۳۴۳
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بنی‌هاشم، سرپرست اداره شیلات شهرستان مشگین شهر اظهار داشت: شهرستان مشگین‌شهر با 231 مزرعه تکثیر و پرورش ماهی و تولید سالانه 2 هزار و 400 تن ماهی به عنوان قطب نخست شیلات در سطح استان اردبیل شناخته شده که با مساعدت مسئولان اداره شهرستان در صدد رشد این رقم تولید ماهی به 7 هزار تن در سال هستیم.

وی با اشاره به خسارات امسال پرورش دهندگان آبزیان در مشگین‌شهر گفت: به علت گرمی هوا و نوسانات دمایی آب و نیز مشکلات برقی، پرورش دهندگان ماهی با تلفات آبزیان و خسارات ناشی از آن مواجه شدند که برای تامین خسارات می‌توانند مزارع خود را از طریق شرکت‌های صندوق کشاورزی با هزینه کم تحت پوشش بیمه مزارع قرار دهند تا در برابر خسارات احتمالی از مساعدت بیمه برخوردار باشند.

بنی‌هاشم تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 500 نفر در مزارع پرورش ماهی در سطح شهرستان مشغول به کار هستند کارفرمایان می‌توانند نسبت به بیمه مسئولیت مدنی کارگران و افراد مرتبط با شیلات اقدام کنند تا در صورت بروز اتفاق برای کارگران از خدمات بیمه‌ای در راستای بهبودی و مساعدت مالی کارگران بهره‌مند باشند.

سرپرست اداره شیلات شهرستان مشگین‌شهر از اعطای تسهیلات به پرورش دهندگان ماهی خبر داد و افزود: پرورش دهندگان ماهی می‌توانند برای مکانیزه کردن دستگاه‌های خود نظیر دستگاه هوادهی، سورتر، پمپ و ملزوماتی از این قبیل با ارائه پروانه به اداره شیلات از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون استفاده کنند.

وی بیان کرد: این شهرستان در زمینه استعداد آبزی‌پروری و ماهیان گرم‌آبی و سردآبی که از طرح‌های جهاد کشاورزی است مطالعه شده که به سبب داشتن آب‌های روان،چشمه‌ها، قنوات و رودخانه‌های جاری، بستر مناسبی برای پرورش ماهی دارد که با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شاهد توسعه اشتغال، اقتصاد و بهره‌برداری مناسب از آبزیان خواهیم بود.

بنی‌هاشم با اشاره به 231 تولیدکننده ماهی در این شهرستان اظهار کرد: متاسفانه تعاونی تولید آبزی‌پروری در شهرستان وجود ندارد و برای دفاع از حقوق حقه بهره‌برداران و رفع مشکلات حقوقی و حقیقی پرورش دهندگان نیازمند تعاونی آبزی‌پروری در شهرستان بوده و در این زمینه خواستار رسیدگی جدی مسئولان اداره شیلات شهرستان هستیم.

سرپرست اداره شیلات شهرستان مشگین‌شهر با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت در مزارع پرورش ماهی و سلامت ماهیان پرورشی گفت: با توجه به بالا بودن دمای هوا و شیوع بیماری در این فصل، پرورش دهندگان ماهی باید نسبت به بهداشت مزارع تکثیر بچه ماهی حساسیت بیشتری داشته باشند و در این راستا قبل از خرید و نقل و انتقال ماهی از شهرهای دیگر، حتما برگه بهداشت مزرعه را مشاهده کنند و قبل از انتقال بچه ماهی با هماهنگی کارشناسان دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون ماهیان اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر ماهی تولیدشده مازاد بر نیاز، به شهرهای همسایه نظیر گرمی، بیله‌سوار و اردبیل صادر می‌شود و مردم نیز استقبال خوبی از مصرف گوشت ماهی داشته و ماهی را به عنوان خوراک مطلوب در سبد کالایی خود گنجانده‌اند که جا دارد با بسترسازی مناسب و جذب سرمایه‌گذار در راستای توسعه پرورش آبزیان، تولید و صادر کردن ماهی به شهرهای مختلف گام برداریم.

ارسال نظرات