مدیر عامل بورس تهران خبرداد

درخواست بورس تهران برای رسیدگی به اعتراض سهامداران صنعت سنگ آهن

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران خواستار رعایت قواعد اقتصاد آزاد و رقابتی درمورد شرکت های بورسی شد.
کد خبر: ۸۵۴۱۴۱۶
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸


به گزارش خبرگزاری بسیج ، به نقل از سنا، حسن قالیباف اصل در واکنش به نامه سرگشاده سهامداران سنگ آهنی خطاب به رئیس جمهور در اعتراض به مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن اعلام کرد: شرکت های سنگ آهنی با پروانه بهره برداری، عدم پرداخت هزینه ای به نام بهره مالکانه و عدم وجود الزاماتی همچون حمایت از فولادسازان و فروش سنگ آهن ارزان وارد بورس شده اند و مردم با این شرایط و با فرض تداوم شرایط حاکم بر آن ها اقدام به خرید سهام این شرکت ها کرده اند،حال آن که بعد از پذیرش و عرضه سهام این شرکت ها در بازار اوراق بهادار دائما فضای کسب و کار این شرکت ها با وضع برخی قوانین و ابلاغ برخی مقررات تغییرات زیادی داشته است.

بالاترین مقام اجرایی بازار سهام با بیان این که تغییرات پی در پی مقررات فضای کسب و کار شرکت های بورسی،نتیجه ای جز بی اعتمادی و نگرانی سهامداران ندارد،تصریح کرد:اگر شرکتی در بورس پذیرفته می شود باید به این موضوع مهم توجه شود که الزام و اجبار آن به پرداخت هزینه های مضاعف یا فروش محصول با قیمت دولتی و ... می تواند منجر به ضرر سهامداران شود و اساسا متغیرهای فضای کسب و کار انتظار می روند که توسط بازارها تعیین شود، نه به صورت اجباری و دستوری.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اقدامات مثبت دولت در خصوص پیگیری مطالبات سهامداران صنعت پتروشیمی و پیگیری رفع دغدغه های آن ها درباره نرخ خوراک و همچنین موافقت با تعویق طرح کیفی سازی پالایشگاه ها خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که در مورد صنعت سنگ آهن، سهامداران حقیقی و حقوقی این صنعت مهم و استراتژیک هنوز با ابهامات زیادی مواجه هستند.

وی با اشاره به توقف نماد شرکت های سنگ آهنی در بورس تهران گفت:نماد شرکت های تولید سنگ آهن به دلیل احتمال اثر پذیری از طرح الزام شرکت های سنگ آهنی به حمایت از فولادسازان و تغییر نسبت قیمت فروش به شمش فولاد خوزستان و کاهش قیمت شمش متوقف شده اند.

قالیباف اصل در ادامه خواستار شفاف شدن فضای کسب و کار سنگ آهنی ها شد و گفت:از یک دهه گذشته تاکنون سلب پروانه بهره برداری معادن از تولید کنندگان سنگ آهن،تعیین عوارض بهره مالکانه سنگین،قیمت گذاری دولتی و عدم ایجاد فضای رقابتی و آزاد در این صنعت سبب شده تا آهنگ توسعه این شرکت ها کند شده و بازار سنگ آهن که وظیفه تامین نیاز تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1400 را دارد با مخاطره جدی مواجه شود.

وی در پایان خواستار رفع تمام محدودیت ها و تعدیل مقرراتی شد که موجب ضرر و زیان سهامداران سنگ آهنی و توقف طرح های توسعه این شرکت های بورسی می شود.


ارسال نظرات