چیت‌چیان در پاسخ به سوال نماینده کرج:

کشور از نظر وضعیت آب در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد

وزیر نیرو وضعیت آب کشور را نگران‌کننده توصیف کرد و از تمامی دستگاه‌ها خواست برای رفع مشکل بکوشند.
کد خبر: ۸۵۴۱۷۳۱
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید چیتچیان وزیر نیرو در نشست علنی امروز سه‌شنبه پارلمان برای پاسخ به عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی به ارائه وضعیت فعلی آب کشور و همچنین اقدامات انجام شده از سوی دولت یازدهم برای رفع مشکلات کشور در این زمینه پرداخت.

وی با تاکید براینکه امروز شاهد کاهش ذخایر آبی کشور هستیم گفت: کشور از نظر وضعیت آب در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد که باید تمامی دستگاه‌ها برای رفع مشکل بکوشند.

وزیر نیرو ضمن نمایش اسلایدهایی برای وکلای ملت تصریح کرد: دراین اسلایدها مشخص شده که وضعیت بارش در سال‌های مختلف و از 15 سال گذشته تا امروز به شدت کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو در بخش ابتدایی سخنان خود به ارائه گزارشی پیرامون وضعیت فعلی آبرسانی در کشور پرداخت و گفت: 20 هزار روستا از روستاهای تحت پوشش آب هیچ مشکلی در زمینه آب شرب ندارند، 5 هزار و 600 روستا حدودا بین 30 الی 80 درصد با فرسودگی شبکه آب مواجهند و 5 هزار و 111 روستا نیز از آب شرب برخوردار نیستند.

چیت‌چیان با اعلام اینکه به 6 هزار و 400 روستا و نزدیک به 2 میلیون نفر جمعیت با تانکر آبرسانی می‌شود، خشکسالی، پایین بودن تعرفه‌های آب روستایی و عدم اعتبارات کافی در بودجه عمومی از جمله عواملی دانست که باعث عدم وجود شبکه آبرسانی در روستاها بوده است.

وی در بخش بعدی سخنان خود برنامه‌های وزارت نیرو برای رفع مشکلات آب در کشور را بیان کرد و در همین زمینه گفت: احداث مجمتع‌های‌ آبرسانی روستایی از جمله اقداماتی است که برای رفع مشکل آب در نظر گرفته شده است، بیش از هزار و 500 مجتمع آبرسانی روستایی پیش‌بینی شده که 924 مجتمع دارای اولویت هستند.

وزیر نیرو اجرای برنامه آبرسانی به تک‌روستاها را دیگر برنامه وزارت نیرو برای رفع مشکل آب مردم برشمرد و تاکید کرد که وزارت نیرو با جدیت این برنامه را پیگیری می‌کند.

تشریح برنامه‌های اجرا شده از سوی وزارت نیرو در دولت یازدهم بخش سوم اظهارات وزیر بود که وزیر این بخش از اظهارات خود را اینگونه آغاز کرد« 94 مجتمع شامل 860 روستا با 405 هزار جمعیت تا پایان سال 93 مورد بهره‌برداری قرار گرفتند».

وی اضافه کرد: دولت یازدهم در لایحه بودجه 93 حدودا 200 میلیارد ردیف بودجه برای آب اختصاص داد که منابع دیگری هم برای وزارت نیرو در این زمینه در نظر گرفته شده تا ما نهایتا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه در سال 94 مجموع اعتبارات برای آب به بیش از 1900 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: با این اعتبارات وانجام برنامه‌های لازم گام‌های مؤثری در زمینه آب در کشور برداشته خواهد شد.

وی در بخش دوم سخنان خود و پس از اظهارات نماینده سؤال کننده به برخی از مشکلات مطرح شده از سوی اکبریان پاسخ داد.

وی از اجرای برنامه‌هایی از سوی وزارت نیرو برای رفع مشکلات آبی استان البرز خبر داد و وعده‌هایی برای کاهش این مشکلات ارائه کرد.

وزیر نیرو در پایان سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح انتقال پساب از همدان به نیروگاه شهید مفتح خاطرنشان کرد: پس از بهره‌برداری این طرح، دیگر نیروگاه از آب زیرزمینی استفاده نخواهد کرد.

ارسال نظرات