یک استاد دانشگاه در گفتگو با بسیج:

عدم اختصاص نقدینگی به بخش تولید موجب تعطیلی واحدهای تولیدی شده است

دولت در بودجه بندی تغییر برنامه ای دهد و بودجه های کلان را به بخش تولید اختصاص دهد تا خودکفایی کشور تثبیت شود و وابستگی به واردات کاهش یابد و این نیاز به برنامه ریزی مدون دارد.
کد خبر: ۸۵۴۲۳۳۵
|
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
رضا مهتدی جعفری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با انتقاد از وضعیت نقدینگی در بخش تولید اظهار داشت: وضعیت اقتصادی خوبی را در تولید نداریم، نقدینگی پایین در بخش تولیدی را شاهد هستیم آنهایی که زمانی دستی بر تولید داشتند در حال تعطیل کردن واحد های تولیدی هستند. یکی از دوستان بنده نیز که واحد دامی تولید شیر داشت و روزانه این واحد اقتصادی چند تن تولید شیر داشته است در حال حاضر فعالیتی ندارد.

وی راهکار مناسب برای وضعیت فعلی را اقتصاد مقاومتی دانست و بیان داشت: گرایش به مصرف گرایی رابا فرهنگی مناسب و تاثیر گذار میان مردم کاهش داد و باید  دولت وسط گود بیاید تا محور نقدینگی را از مصرف گرایی  به تولید داخلی براند.

وی افزود : دولت در بودجه بندی  تغییر برنامه ای دهد و بودجه های کلان را به بخش تولید اختصاص دهد تا خودکفایی کشور  تثبیت شود و وابستگی به واردات کاهش یابد و این نیاز به برنامه ریزی مدون دارد.

مهتدی گفت: تولید در این شرایط به سختی پیش می رود مردم رانسبت به افزایش انگیزه حضور در جایگاه اقتصادی تولیدمحور ترغیب نمود تا  کالای ایرانی  مصرف کنند و  این آموزش را  می توان در  سطح مدارس، آموزش و پرورش و دانشگاه ها شروع کرد تا ایرانی مستقل و خودکفا در تولید داشته باشیم و هیچ گاه ضرباتی چون تحریم تاثیری را بر پیکره اقتصادی کشور وارد نسازد.  

استاد دانشگاه تاکید کرد: علاوه بر این که مردم در جهت مصرف کالای ایرانی ترغیب شوند دولت هم سرمایه گذاری در بخش تولید داشته باشد.  

وی در خاتمه گفت: زمانی مردم با انگیزه به عرصه  تولید  می آیند که منفعت زا  باشد واردات کالاها خسارات جبران ناپذیری به تولید وارد  ساخته  که نه تنها سیاست های تشویقی برای تولید کننده موثر نیست که دیگر به تولید اهمیت نمی دهد و دولت باید بتواند این شکاف در تولید را با برنامه هایی نظیر  تضمین خرید ، برقراری یارانه خاص به تولید برای تولید کننده اعتماد و اطمینان  ایجاد نماید تا تولیدی درآمد زا باشد و این بر عهده دولت  است. 

ارسال نظرات