ریسک‌های خطرناک توافق باید مدیریت شود

امام جمعه اردبیل گفت:ریسک‌های خطرناکی در توافق هسته اي ايران با 5+1 وجود داردکه باید مدیریت شود.
کد خبر: ۸۵۴۲۸۴۶
|
۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، آیت الله عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه با تبریک توافق هسته ای از هیأت مذاکره کننده تشکر کرد.

آیت الله عاملی اظهار داشت: تشکر اصلی در وهله اول مربوط به ملّت است که با مقاومت بسیار پرهزینه حسرت عجز و لابه را در دل دشمن گذاشت.

وی گفت: ملت ما تحریمی را متحمل شدند که به تعبیر اوباما در تاریخ بی نظیر است.اگر ملت ما تحمل نمی کردند هیچ مسئولی نمی توانست در برابر دشمن با اقتدار و از موضع قدرت صحبت کند.ملت ما در این زورآزمایی کاملا موفق از آب در آمدند و این سند افتخار بزرگ در تاریخ برای ملت ماست مخصوصا اینکه رئیس جمهور آمریکا اعلام داشت ما قادر به حفظ و ادامه نظام تحریم نبودیم.

وی نقش رهبری را نیز در این موفقیت بی بدیل دانست و هدایت ها، مدیریت ها، قاطعیت، جامعیت، تهیه مقدمات و سیاست گذاری علمی کشور توسط معظم له را بسیار مهم دانست.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری پیش بینی کرد: این توافق اثرات خوبی در اقتصاد و در تقویت جایگاه بین المللی ایران خواهد داشت و وزن سیاسی ایران در منطقه بطور خاص ارتقاء خواهد یافت و بسیاری از کشورهای منطقه و غیر منطقه در سیاست های ضد ایرانی خود تجدید نظر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ایران به دنبال بمب هسته ای نیست و لازم نیست هزینه سنگین در این خصوص را پرداخت کند گفت: شفاف سازی در این خصوص به ضرر ما نیست به شرط اینکه دشمنان ما فزون خواهی، سوء استفاده، بهانه جویی و شیطنت نداشته باشند.

وی ادامه داد در عین حال ریسک های خطرناکی در توافق وجود دارد که باید مدیریت شود.

ریسک اول حکمیت تمام عیار آژانس هسته ای است.

ریسک دوم خروج 98 درصد اورانیوم غنی شده از ایران و وابستگی ایران در سوخت نیروگاه ها است.

ریسک سوم وجود زمینه های فراوان برای سوء استفاده و بهانه جویی برای طرف مقابل در توافق است.

ارجاع اختلاف به کمسیون متشکل از 8 نفری که 5 نفر از طرف مقابل است عملا ایران را در اختلافات مسلوب الاختیار می نماید.

ریسک دیگر اجازه بازرسی های مطلق است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: از همه مشکل تر و سخت تر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که دیروز منتشر شد. این پیش نویس بر تحریم تسلیحاتی و موشکی تاکید دارد و اجازه تست و شلیک موشک های با قابلیت حمل سلاح هسته ای را از ایران به مدت 8 سال سلب می کند.در حالیکه اکثر موشک های پیشرفته ایران مشمول این قانون می شوند.

طبق این پیش نویس ایران ملزم به همکاری در خصوص صنعت موشکی با آژانس جهت راستی آزمایی می باشد و این قطعا امنیت دفاعی ایران و به تبع آن امنیت اقفتصادی را با مشکل مواجه می سازد.

وی در خاتمه گفت: بهترین تعبیر را در خصوص توافق دو شخصیت مهم کشور اظهار داشته اند؛ اول مقام معظم رهبری است که در جواب رئیس جمهور بر طی مراحل قانونی برای تایید این توافق تاکید کردند و دوم دکتر ظریف است که ابراز کرد آن چیزی که امروز به دست آمده برای همه کامل نیست ولی آن چیزی است که می توانست به دست آید.

وی همچنین در جمع بندی مطالب، توافق را به شرط مواظبت از سوء استفاده طرف مقابل امری شایسته دانست.

امام جمعه اردبیل در بخشی از خطبه ها با اشاره به فضیلت شب عید فطر و استحباب احیاء آن و فضیلت خود عید فطر از اهالی خواست که با جدیت تمام در نماز عید فطر شرکت نمایند.

ارسال نظرات