خبرهای داغ:
افسر عالی‌رتبه آمریکایی فاش کرد

رفتارهای آمریکا در عراق باعث شکل‌گیری داعش شد

یک مقام عالی‌رتبه سابق اطلاعات آمریکا رفتارهای این کشور در عراق را عامل شکل‌گیری گروه تروریستی داعش دانست.
کد خبر: ۸۵۴۲۹۶۱
|
۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری انترسیبت، «مایک فلین» مسئول عالی‌رتبه سابق سرویس اطلاعات آمریکا در خصوص نحوه شکل‌گیری و به وجود آمدن گروه تروریستی داعش و به وجود آمدن گروه‌های تندرو گفت: آغاز جنگ آمریکا بر ضد عراق و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در این جنگ باعث شکل‌گیری نوعی از تندروی سازمان یافته در منطقه شد و همین مسئله بستر لازم را برای تولد داعش فراهم کرد.

فلین که در زمان وقوع حوادث 11 سپتامبر و آغاز حملات آمریکا به افغانستان و عراق بالاترین سمت و مسئولیت را در سرویس اطلاعاتی آمریکا به‌عهده داشت، چنین گفت: حملات با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین باعث شد تا ما به‌جای کشتن افراد، بیشتر در ایجاد تندروی در منطقه سهیم باشیم.

وی در ادامه فاش کرد: حمله آمریکا به عراق به‌نوبه خود در شکل‌گیری گروه‌های تندرو تأثیر بسزایی داشته است. همچنین بدرفتاری با زندانیان عراقی در زندان‌هایی که تحت نظارت و اشراف نیروهای نظامی آمریکایی بوده در این امر تأثیر بسیاری داشته است و من اکنون خواستار مجازات تمام نظامیان آمریکایی هستم که در آن زمان مسئول شکنجه زندانیان عراقی بودند.

فلین که در سال 2014 به استعفا از سمتش به‌عنوان عالی‌ترین مسئول در سرویس اطلاعات آمریکا ناگزیر شد،‌ انتقاد از راهبردهای نظامی و سیاسی شخص باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه را آغاز کرد.

وی حملات کور با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را مورد انتقاد قرار داد و در این باره به مهدی حسن خبرنگار شبکه انگلیسی‌زبان الجزیره انگلیسی که قرار است مصاحبه وی را به‌صورت کامل در پایان ماه جاری میلادی پخش کند، گفت: زمانی که با استفاده از یک فروند هواپیمای نظامی بدون سرنشین بمبی را روی منطقه‌ای می‌اندازید، به‌جای آن که از این کار دستاوردی را عاید خود سازید بیشتر باعث نابودی خواهید شد.

زمانی که خبرنگار الجزیره از فلین پرسید: "شما بر این عقیده هستید که با حملات هوایی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، بیشتر باعث به وجود آمدن تروریست‌ها شده‌اید تا نابودی‌ها آن‌ها؟" پاسخ داد: متأسفانه من با نظر شما موافق هستم، من سیاست‌ها و راهکارهای جنگی کنونی آمریکا را که با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین دنبال می‌شود، سیاست و راهکاری شکست خورده می‌دانم.

این افسر عالی‌رتبه آمریکایی که به‌دلیل فشارهای سیاسی ناگزیر به استعفا از سمتش شده است در ادامه چنین افزود: در این گونه نبردهای مستمری که در جریان است ما هرگاه بمب‌های بیشتری را مورد استفاده قرار دهیم، کمتر به هدف رسیده‌ایم و بیشتر باعث شده‌ایم تا طرف مقابلمان هوشمندانه‌تر وارد میدان شود.

وی که پیش از احراز سمت مدیر سرویس اطلاعات دفاعی آمریکا، سمت مدیریت اطلاعات نظامی فرماندهی عملیات ویژه مشترک (جی‌اس‌اوسی) را به‌عهده داشته در طول دو جنگ افغانستان و عراق از مسائل متعددی باخبر و مطلع بوده است. زمانی که فلین در عراق حضور داشت، در ایجاد تحول در عملکرد نیروهای جی‌اس‌اوسی نقش داشته و آن‌ها را به نیروهای ویژه مجهز به اطلاعات نظامی مبدل کرد و آن‌ها را برای مبارزه هوشمندانه با شورشیان در عراق آموزش داد.

زمانی که از فلین سؤال شد در عملیاتی که از سوی جی‌اس‌اوسی در عراق انجام می‌گرفت چه‌تعداد از عراقی‌ها کشته شدند، وی چنین گفت: هزاران نفر! حتی خود من هم نمی‌دانم چه تعداد را کشته‌ایم.

وی در این مصاحبه به‌صورت واضح و مستقیم چنین می‌گوید: حمله به عراق یک راهبرد بسیار اشتباه بود، و به‌صورت مستقیم باعث شکل‌گیری و به وجود آمدن گروه تروریستی داعش شد.

فلین همچنین افزود: ما با رفتار و سیاستی که در قبال عراق در پیش گرفتیم در واقع نفت را به‌روی آتش ریختیم و آن را شعله‌ورتر کردیم، از این رو من با اطمینان می‌گویم تاریخ به‌دلیل تصمیم‌های نادرستی که گرفتیم هرگز به ما رحم نخواهد کرد، به‌خصوص تصمیم‌های مربوط به سال 2003 میلادی بسیار بد بود.

این افسر عالی‌رتبه نظامی آمریکا در طول 33 سال خدمت در ارتش این کشور همواره به منتقد بودن و مخالفت با بسیاری از سیاست‌ها و اندیشه‌های مقامات آمریکایی معروف بوده است، به‌گونه‌ای که در سال 2010 در گزارش جنجال برانگیزی از رویکرد آمریکا و عملکرد ارتش این کشور در افغانستان به‌شدت انتقاد کرد و در این باره چنین گفت: ارتش آمریکا با وجود حضور نزدیک به 10 سال در افغانستان هنوز هم نمی‌تواند به بسیاری از پرسش‌های کلیدی مربوط به ملت افغانستان و کشور آنها پاسخی داشته باشد.

در همان سال‌ها فلین بعد از انتشار گزارش کمیته اطلاعات سنای آمریکا درباره شکنجه‌هایی که از سوی سرویس اطلاعات آمریکا صورت گرفته است، ضمن انتقاد از این عملکرد سیا چنین گفت: روزی دولت و ملت آمریکا این مسائل را به یاد خواهند آورد،‌ به یاد خواهند آورد که این سیاست‌ها چه‌چیزی را به‌دنبال خواهد داشت.

فلین در این مصاحبه تلویزیونی بارها و بارها سخنان قبل خود را که چنین روزهایی را پیش‌بینی کرده بود، تکرار کرد، وی از دوران فعالیت خود در قالب فرماندهی جی‌اس‌اوسی سخن گفت و از دوره‌ای که این گروه وی در عراق بسیار بدنام شده بود یاد کرد. وی یادآور شد که اوج بدنامی گروه تحت فرماندهی وی زمانی طنین انداز شد که وجود زندان‌های سری در عراق فاش شد، زندان‌هایی که در آن زندانیان عراقی به‌صورت مستمر و روتین شکنجه می‌شدند.

فلین در این مصاحبه هرگونه نقش خود را در این شکنجه‌ها رد کرد و خواستار محاکمه تمام نظامیان آمریکایی شد که در این ماجراها و شکنجه‌ها دست داشتند.

وی با بیان اینکه نباید شکنجه زندانیان عراقی بدون محاکمه بماند، گفت: امیدوارم کسانی که در عراق مورد شکنجه قرار گرفتند اطلاعات بیشتری را بیان کنند، تا عاملان این شکنجه‌ها محاکمه شوند. البته رأی دادگاه تاریخ در قبال آن هتک حرمت‌ها بسیار شدیدتر و ناگوارتر خواهد بود، و ما به‌طور حتم مسئول پیامدهای آن خواهیم بود، بنابراین باید مسئولیت تمام این نابسامانی‌ها را برای چندین سال آینده بپذیریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها