با حضور مسئولان؛

غافلگیری در تغییرات جوی در یک برنامه تلویزیونی بررسی شد

شب گذشته مسأله غافلگیری در تغییرات جوی با حضور کارشناسان و مسئولان در یک برنامه تلویزیونی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۴۳۷۷۳
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،شب گذشته در برنامه تیتر امشب موضوع حادثه و توفان در تهران و البرز با حضور رئیس سازمان هواشناسی و اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. اسماعیل نجار در با محوریت موضوع «چرا همچنان در تغییرات جوی غافلگیر می شویم» با ارائه خلاصه وضعیتی از حادثه یکشنبه افزود: تا این لحظه تعداد متوفیان ۱۲ نفر و حدود ۸۰ نفر زخمی برآورد شده است.

خالدی سخنگوی اورژانس کشور در ارتباط تلفنی با بیان اینکه سرعت طوفان روز یکشنبه توسط سازمان هواشناسی به درستی اعلام نشده تا جایی که توفان ۷۵ تا ۸۰ کیلومتری را ۴۰ کیلومتر ثبت کرده است، گفت: اولین مرحله در مدیریت بحران، بحث پیش بینی و احتمالات است. وقتی که روز روز یکشنبه اطلاعات روزانه هواشناسی را چک می کردیم دریافتیم که نباید احتمال بارندگی بدهیم اما چه سود که اطلاعات هواشناسی هم نادرست بوده است.

خالدی گفت: با وجود اطلاعات نادرستی که از سازمان هواشناسی برایمان ارسال شده بود بلافاصله تمام ناوگان های امدادرسانی اورژانس را به مناطق حادثه دیده ارسال کردیم اما به خاطر شدت ترافیک و عملکرد نامطلوب پلیس راه برای باز کردن مسیر، موفق به رسیدن به موقع نشدند.

پرهیزگاری رئیس سازمان هواشناسی کشور هم در ادامه برنامه با بیان اینکه سیستم هوایی که دیروز کشور را تحت تأثیر قرار داد پرفشار بوده است گفت: در بسیاری از استان ها حادثه دیروز پیش بینی شده بود و فقط در برخی مناطق بود که احتمال سیلاب نمی رفت.

وی در پاسخ به انتقادات مبنی بر اینکه چرا سازمان پیش بینی درستی نداشته است گفت: قبول داریم که ارتباط نقطه به نقطه نداریم و تنها راه ارتباطی متداول برای سازمان ما فکس است، اما گزارش های ارسالی به بخش های مسئول کشور از طریق سازمان هواشناسی در سه نسخه ارسال شده که سرعت توفان هم در آن ۶۰ کیلومتر پیش بینی شده، پس ادعای اورژانس برای دریافت نکردن اطلاعات صحیح، بی اساس است.

در ادامه این برنامه خالدی دیگر پاسخگوی تلفن نبود و از ادامه مکالمه و شرکت در گفتگوی تیتر امشب انصراف داد.

اما رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی کشور باید از آمادگی نسبی برای مواجهه با حوادث احتمالی برخوردار باشند گفت: در برخورد با حوادث باید سطح حادثه در نظر گرفته شود و به اندازه سطح موجود ارگان های ذیربط را درگیر کرد.

وی افزود: حادثه دیروز هم در سطح همان شهرستان بود نه بیشتر و اندازه کافی هم به آن پرداخته شد، چرا موضوعی که کوچک است را بزرگ جلوه می دهید؟

نجار گفت: دیروز امداد رسانی خوبی انجام شد.

سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: پلیس اطلاعات کلی را داشت یعنی شرایط جوی را از ۲۴ ساعت قبل می دانست ولی خودش را به اطلاعات دریافتی از سازمان هواشناسی محدود نکرد و نسبت به پیش بینی های خودش از جاده های کشور برنامه پیشگیری را در دستور کار قرار داد، مثلاً برای جاده چالوس بین بد و بدتر بد را انتخاب کرد و اجازه نداد خودروها در اماکن خطرناک توقف داشته باشند.

نجار بعد از آنکه مشاهده کرد سؤالات مجری برنامه از رئیس سازمان هواشناسی مبنی بر عدم ارسال اطلاعات هواشناسی به ارگان های ذیربط بالا گرفته است گفت: بگذارید کمی به آقای پرهیزگار کمک کنم. اطلاع رسانی به موقع از هواشناسی به همه ارگان ها اعلام شده است.

در همین حین، ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی روی خط ارتباط تلفنی برنامه تیتر امشب آمد و به صراحت گفت: هیچ اطلاع رسانی از طریق سازمان هواشناسی صورت نگرفته و ما حادثه دیروز را از تماس های مردمی دریافت کردیم.

اسماعیل نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور هم در پاسخ سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: در صدد فراهم کردن مکانیزم اطلاع رسانی جامع هستیم و اگر مانند دیگر کشورها از سیستم اطلاع رسانی برخوردار نیستیم باید دوباره بگویم به هر حال دیروز اطلاع رسانی کاملی انجام شده است.

ارسال نظرات