هموار شدن تجارت پاکستان و افغانستان با تعمیر شاهراه «تورخم»+تصاویر

تعمیر جاده و بازسازی مسیر ۴۳ کیلومتری شاهراه تورخم سبب شده که حجم تجارت بین پاکستان و افغانستان 50 درصد افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۸۵۴۴۰۳۲
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ،به نقل از تلویزیون جیو، مسیر پیشاور تا مرز افغانستان که شاهراه تورخم نام دارد از اهمیت زیادی برای تجارت بین دو کشور برخوردار است.

ناهموار بودن مسیر و خراب بودن جاده در شاهراه تورخم سبب می‌شد با کوچکترین حادثه کامیون‌هایی که حامل کالاهای صادراتی به افغانستان بودند، واژگون شوند و بازرگانان ریسک ارسال کالا از این مسیر را نپذیرند.

در برخی موارد نیز بر اثر کوچکترین تصادف مسیر بسته می‌شد که این امر نیز ضررهای جبران ناپذیری برای تاجران پاکستانی داشت.

تعمیر جاده و بازسازی مسیر شاهراه تورخم که 43 کیلومتر است، سبب شده حجم تجارت بین پاکستان و افغانستان 50 درصد افزایش پیدا کند.

شاهراه تورخم نه تنها باعث برطرف شدن مشکلات صادرات کالا به افغانستان شده بلکه به دلیل عبور از منطقه خیبر ایجنسی برای مردم محلی نیز تسهیلات زیادی داشته است.

کار تعمیر شاهراه تورخم با کار شبانه روزی در چند ماه اخیر به اتمام رسیده و مردم محلی نیز با برپایی بازار نزدیک این شاهراه در حال بهبود وضعیت معیشتی خود هستند.

تا قبل از این سفر از افغانستان تا پیشاور 2 ساعت طول می‌کشید اما در حال حاضر می‌توان این مسیر را ظرف 40 دقیقه طی کرد.

با تعمیر شاهراه تورخم ارتباط زمینی با کشورهای آسیای مرکزی نیز برقرار شده که موجب گسترش تجارت با این کشورها خواهد شد.

«حاجی فضل الهی» عضو ارشد اتاق بازرگانی ایالت خیبر‌پختونخواه و از تاجران موفق شهر پیشاور در این زمینه گفت: برای بهتر شدن همکاری تجاری- اقتصادی بین پاکستان و افغانستان بهتر است دو کشور اتهام زنی به یکدیگر را کنار بگذارند و به فکر کسب منافع اقتصادی باشند.

وی افزود: پاکستان و افغانستان برای گسترش تجارت در منطقه به ویژه کشورهای آسیای مرکزی لازم و ملزوم یکدیگر هستند بنابراین نباید این ظرفیت را از دست بدهند.

به گفته حاجی فضل الهی نمی‌توان کشور همسایه را تغییر دارد، بنابراین چرا به جای دشمنی مانند همسایه‌های خوب به فکر سود مشترک نباشیم.


ارسال نظرات