یادداشتی ازسیداحمد حسینی

توافق و عمل به وعده‌های رونق اقتصادی دولت در ادای حق مردم

پس از دو سال که از عمر دولت گذشت و با تکیه به سخنان مسئولان اجرایی کشور، که همه چیز به توافق و از بین رفتن تحریم‌ها مقید کرده بودند، حال باید دید که در این شرایط دولت چگونه می‌تواند نقش خود در رشد کشور و خروج از رکود تورمی را ایفاء کند.
کد خبر: ۸۵۴۴۳۴۲
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱


 


 


خبرگزاری بسیج مازندران، در حالیکه تا قبل از به نتیجه رسیدن توافق و در زمان مذاکرات، برخی از مسئولان کشور، تمامی شرایط نامطلوب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به تحریم گره می‌زدند و حتی این امر تا برخی از کارهای شخصی افراد همچون آب خوردن نیز رسیده بود، به نظر می‌رسد باید فکری به حال آینده پیش‌روی کشور کنند.

 

این گره زدن تمامی مشکلات کشور به تحریم‌ها در زمانی اتفاق می‌افتاد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در برابر گروه 1+5 در حال مذاکره بود و در حالیکه باید در برابر آنها از موضع قدرت و با صلابت قرار می‌گرفتند، سخن ازخزانه خالی و صدها شرایط سخت داخلی دیگر، غرب را برای گستاخی و جاه‌طلبی بیشتر هدایت می‌کرد.

 

پس از دو سال که از عمر دولت گذشت و با تکیه به سخنان مسئولان اجرایی کشور، که همه چیز به توافق و از بین رفتن تحریم‌ها مقید کرده بودند، حال باید دید که در این شرایط دولت چگونه می‌تواند نقش خود در رشد کشور و خروج از رکود تورمی را ایفاء کند.

 

نقشی بسیار مهم و حیاتی در رشد اقتصادی کشور پس از رسیدن به توافق از سوی دولت باید به گونه‌ای باشد که مردم این رشد را احساس کنند، نه اینکه همچون گذشته از کنترل تورم و کاهش تنش در بازار سخن به میان آید و چیزی جز سختی و عذاب برای مردم به همراه نداشته باشد.

اما در این میان چند نکته بسیار مهم اساسی است:

 

1-با توجه به اینکه دوران پس از تحریم دورانی است که دروازه ایران به سوی کشورهای مختلف گشوده خواهد شد، دولت باید با هوشیاری و برنامه‌ریزی صحیح نسبت به وارادات محصولات ورود پیدا کند، محصولاتی که نیاز اساسی مردم کشور است به صورت هدفمند وارد شوند و از ورود بی‌رویه کالاهای بی‌مصرف جلوگیری شود.

 

2-دوران تحریم بهترن زمان برای تحقق منویات رهبری در بحث توجه به اقتصاد مقاومتی و توان داخلی بوده است، تا آنجا که رهبری با دستور به برخی از وزرا آنها را به مصرف کالاهای داخلی توصیه کرده بود. حال این نکته پس از توافق، مهم به نظر می‌رسد که با ورود بی‌رویه کالاهای غیر ضروری کشور، این راهبرد اساسی ابلاغ شده از سوی مقام عظمای ولایت که کمترین توجهی به آن از سوی دولتمردان شده، نادیده گرفته نشود.

 

3-با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین و پایه درآمد کشورمان بر اساس فروش نفت و فراورده‌های آن است، دولت باید به این نکته مهم توجه کند که مراقب خام فروشی نفت باشد، با توجه به آن که طرف مقابل بسیار بدعهد و قابل اعتماد نیست و احتمال دارد با ترفندهایی قیمت نفت را به حداقل ممکن برساند، بار دیگر به نباید کشورمان به مشکل  جدی‌ و چالش برانگیز برخورد کند.

 

4-همانطور که کشور به دنبال فروش نفت برای کسب درآمد است، کشورهای دیگر نیز با ورود به ایران به دنبال جذب مشتری و بازار گرمی هستند و این وظیفه دولت را بسیار سنگین‌تر می‌کند که علاوه بر مراقبت بر ورود و خروج کالا، کیفیت محصولات وارداتی را نیز کنترل کند.

 

به هر حال آنچه امروز بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که دیگر هیچ مسئولی در کشور نمی‌تواند با بازی با الفاظ، کوتاهی و عدم مدیریت خود را به تحریم‌ها گره بزند و با مقصر دانستن دولت‌های پیشین نقش خود در وضعیت بد اقتصادی کشور را توجیه کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها