فراخوان نخستین کنگره بین‌المللی شاعران ترک‌زبان حسینی اردبیل منتشر شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از انتشار فراخوان نخستین کنگره بین‌المللی شاعران ترک‌زبان حسینی اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۶۱۸۸
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، سیدناصر اسحاقی در جلسه هماهنگی برگزاری کنگره بین‌المللی شاعران ترک‌زبان حسینی اردبیل اظهار داشت: نخستین کنگره بین‌المللی شاعران ترک‌زبان حسینی به بهانه عشق‌ورزی و ارادت شعرای حسینی ترک‌زبان جهان به ساحت قدسی آبروی آب و آیینه، به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود.

وی گفت: این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ ناب اهل بیت، بزرگداشت پیامبر مهربانی‌ها و رسول رحمت حضرت محمد(ص)، گسترش و نشر فرهنگ حسینی و معارف غنی عاشورایی و ترویج شعائر ناب اسلامی و ایجاد فضایی صمیمی سرشار از معنویت برای خادمان فرهنگ اهل بیت برگزار می‌شود.

اسحاقی تکریم، نکوداشت و گرامیداشت شاعران حسینی ترک زبان جهان و پدیدآورندگان آثار فاخر ادبی در زمینه سیره آسمانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بزرگداشت مقام و منزلت سردار شایسته حرم حسینی، حضرت ابوالفضل العباس(ع) ، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مذهبی مرتبط با سیره پاک ائمه معصومان به‌ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و معرفی دارالارشاد اردبیل به عنوان پایتخت حسینیت و دیار عاشقان قمر منیر بنی هاشم(ع) را از دیگر اهداف این کنگره بین‌المللی برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به بخش‌های کنگره بیان کرد: این کنگره در سه بخش حضرت محمد مصطفی(ص)، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، روح نامیرای عشق در کالبد زمان و حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاقمندان تا 20 شهریورماه امسال فرصت دارند، آثار خود را با موضوعات فضایل، مناقب، مودت و سیره پاک حضرت رسول اکرم(ص)، امام حسین(ع) و ولادت، شخصیت، فضایل اخلاقی، ولایت‌پذیری و ولایتمداری، وفاداری، دلاوری‌ها، رشادت‌ها و شهادت حضرت ابوالفضل(ع) به دبیرخانه کنگره به آدرس واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل ارسال کنند.

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی شاعران ترک زبان حسینی اردبیل در رابطه با شرایط و ضوابط عمومی این کنگره گفت: هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر 3 اثر را به صورت تایپ‌شده در قالب یک لوح فشرده برای شرکت در کنگره ارائه کند که آثار غیرمرتبط با موضوعات جشنواره از داوری حذف خواهند شد.

اسحاقی با بیان اینکه دبیرخانه از پذیرفتن آثاری که بدون مشخصات صاحب اثر باشد، اجتناب کرده و آثار برتر در قالب کتابی چاپ و در اختیار شرکت‌کنندگان و علاقمندان قرار خواهد گرفت، افزود: در بخش حضوری و برای شرکت در برنامه‌ها و مراسم اختتامیه، از صاحبان آثار برتر در هر بخش برای ارائه اثر دعوت می‌شود.

وی گفت: این کنگره کاملاً رقابتی بوده و تمام سنین، مضامین، قالب‌ها و حوزه‌های شعری سنتی، نیمایی، سپید و سرود را در بر می‌گیرد و شاعران حسینی مقیم در سایر کشورها می‌توانند آثار خود را به همراه تقاضای شرکت به رایزنی‌های فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل زندگی خود تحویل داده و یا به آدرس دبیرخانه ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تاکید بر اینکه آثار ارسالی شاعران به صاحبان اثر بازگردانده نمی‌شود، اظهار کرد: نخستین کنگره بین‌المللی شاعران ترک‌زبان حسینی اردبیل به همت شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل و با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، استانداری اردبیل، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و موسسه فرهنگی و هنری بنیان پژوهان آگاه در روزهای 7 تا 9 مهرماه 94 برگزار می‌شود.

ارسال نظرات