روستاها را باید به بطن جامعه مدني آورد

سالهاست كه نظام مديريت روستايي در ايران ساختار مناسبي نداشته و تنها با اتخاذ راهبردهاي مناسب توسعه‌اي، روستاها مي توانند جزئي از جامعه مدني به حساب آيند.
کد خبر: ۸۵۴۶۳۰۴
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، وكيل حيدري، عضو هيئت علمي دانشگاه محقق با اشاره به ضعف‌هاي موجود در سيستم مديريت روستايي گفت: ايران با بيش از 65000 آبادي كه حدود هشتاد و پنج درصد منابع و ذخاير زيستي و طبيي كشور را در خود جاي داده است، حتي براي دست يابي به توسعه شهري نيازمند اعمال سيستم مديريتي قوي براي روستاها است.

معاون پژوهشي دانشكده علوم انساني دانشگاه محقق اردبيلي اظهار كرد: نظام مديريت روستايي ايران در سال‌هاي گذشته از نظر ساختارهاي اجتماعي، تحولات و دگرگوني‌هاي پيچيده‌اي داشته و خلا مديريت كارآمد و صحيح در تمامي دوره‌ها به ويژه از دهه 1340 به اين طرف و حتي دهه‌هاي اخير مشكلات عديده‌اي براي روستائيان ايجاد كرده است.

وي با اشاره به راه حل‌هاي عملي براي ايجاد جامعه ي روستايي كارآمد افزود: بايد جامعه روستايي به بطن جامعه ي مدني آمده و امكانات كافي براي جامعه روستايي تدارك ديده شود و اين امر نيازمند برنامه ريزي هدفمند اعم از ايجاد تسهيلات آموزشي، نظارت دقيق بر صنايع روستايي، كمك به تقويت اعتماد به نفس و افزايش امنيت در زندگي روستائيان است.

این دانش آموخته ي جغرافيا و برنامه ريزي روستايي با اشاره به موانع مديريت روستاييگفت: در حال حاضر انجام وظيفه سازمان‌هاي دولتي در قبال مديريت روستايي با هم تداخل دارد و نيروهاي توانمند روستائي در مسائل مديريتي مربوط به آن به كار گرفته نمي شود و به طور كلي زمينه اي براي مشاركت مردم روستا در تصميم گيري‌هاي مربوط به زندگي شان وجود ندارد.

وي اظهار اميدواري كرد: اي كاش در بخشهاي مختلف استفاده شده و بر عناصر و منابع بومي در فرآيند توسعه روستا تكيه كرده و از افراد متخصص و تحصيل كرده روستايي كه آگاه به اين جامعه هستند در مديريت امور روستايي استفاده كرده و با ساماندهي روستاها، كمك كرد تا امور جمعي در اين نواحي بر منافع فردي اولويت يابند.

حيدري با اشاره به ظرفيت‌هاي اقتصاد مولد موجود در روستاهاافزود: بايد با به كارگيري فعاليت‌هاي درست اقتصادي همچون روش‌هاي مناسب بازاريابي، پذيرش تغيير و نوآوري و اختصاص اعتبارات عمراني و حمايت از افراد خلاق و نوآور بتوانيم اقتصاد روستايي را تقويت كرد تا با ايجاد منبعي ذاتي براي توسعه روستايي پايدار بيانجامد.

ارسال نظرات