خبرهای داغ:
متشنج کردن فضا برای کسب موفقیت مطلق؛

وقتی اردوغان از آب گل آلود ماهی می گیرد!

شرایط امنیت فعلی در داخل ترکیه و حمله به شمال عراق و شمال سوریه در کنار برخی از واقعیت های موجود مانند حملات تروریستی پ.ک.ک، بخشی از سیاست های اردوغان برای جبران مافات در انتخابات اخیر و تضمین پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی است.
کد خبر: ۸۵۴۷۳۱۰
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، در روزهای اخیر، شاهد حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه و عراق هستیم.ارتش ترکیه پیش از این شدیدا با طرح حمله به سوریه ی اردوغان مخالفت می کرد. ولی در نهایت تن به این حمله داد. ترکیه که از حامیان مالی و نظامی و لجستیکی داعش بود؛ در نهایت این گروه را مورد حمله قرار داد و از همه مهم تر، "روند صلح" که برای اردوغان از اهمیت حیاتی برخوردار بود و حتی برای دستیابی به آن تمامی انتقاد ها و فشار ها را تحمل کرده بود، در پی حمله به مواضع پ.ک.ک در شمال عراق، کاملا عقیم شده به نظر می رسد. علاوه بر این عملیات های اخیر پلیس این کشور و بازداشت شمار زیادی از افراد مظنون به همکاری با گروه های تروریستی و نیز عملیات تروریستی مکرر در داخل خاک این کشور حکایت از شرایط نامتعادل در این کشور دارد.

1.حزب دموکراتیک خلق ها توانست با کسب بیش از 13 درصد آرا در آخرین انتخابات پارلمانی ترکیه و عبور از سد 10 درصد لازم برای حضور در پارلمان، اصلی ترین نقش را در شکست حزب عدالت و توسعه و پایان اقتدار 13 ساله این حزب بازی کند. در شرایطی که حزب عدالت و توسعه نتواند با همکاری احزاب دیگر دولت ائتلافی را تشکیل دهد، ترکیه شاهد انتخابات زود هنگام خواهد بود. و در صورت وقوع چنین مسئله ای، حذف حزب دموکراتیک خلق ها، راحت ترین راه برای پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات و کسب اکثریت آرا است. بدین گونه که حزب دموکراتیک خلق ها اصلی ترین مقصر در شکست پروژه صلح جلوه داده می شود و می تواند بخشی از آرای از دست رفته ی کردها را به حزب عدالت و توسعه برگرداند. با توجه به عملیات های تروریستی اخیر توسط پ.ک.ک و قتل چند پلیس توسط این گروهک، حمله به کمپ های این گروهک در شمال عراق، به حزب عدالت و توسعه کمک می کند تا از احساسات ملی گرایانه ترک استفاده کرده و رای آنها را بدست آورد. حتی می تواند به این حزب برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب حرکت ملی کمک کند. به گونه ای که مجبور نشود امتیازات بیشتری به این حزب بدهد.

2.انتقادات شدید علیه اردوغان در قبال حمایت از داعش، سبب از بین رفتن اعتبار داخلی و خارجی وی شد. داعش که با هدف کنترل کردها در شمال سوریه و سقوط رژیم اسد تاسیس و مورد حمایت ترکیه قرار گرفته بود، بعد از شکست های این گروهک از کرد های حامی پ.ک.ک و نیز عدم سقوط اسد، دیگر به یک هزینه ی سنگین برای ترکیه تبدیل شده بود. اردوغان که دیگر نمی خواست اشتباه تاریخی خود را در عدم حمله به شمال عراق در سال 2003 تکرار کند و نیز در فکر برگرداندن وجهه و اعتبار خود بود، طرح حمله به شمال سوریه را به بهانه ی مبارزه با داعش پایه ریزی کرد. سخنان اردوغان که می گفت: "عملیات هوایی هرگز به نابودی تروریسم کمک نخواهد کرد و باید عملیات زمینی انجام داد"، سبب قوت گرفتن زمزمه ی حمله به شمال سوریه شد. مخالفت ارتش و احزاب و گروه ها با حمله به سوریه، در کنار مخالفت افکار عمومی ترکیه سبب شد تا داوود اوغلو وجود هرگونه نقشه برای حمله به سوریه را تکذیب کند. ولی تاکید کرد که در صورت هرگونه تهدید علیه امنیت ترکیه بدون حتی یک لحظه درنگ حمله می کنیم و این جمله معروف "هاکان فیدان"، رییس سازمان امنیت ترکیه که گفته بود : اگر لازم شود 8 نفر را به داخل خاک سوریه می فرستم و از آنجا دو راکت به سمت ترکیه شلیک می شود و ..." در اذهان عمومی شبهات زیادی را ایجاد نموده است  و از طرفی هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله ی انتحاری شهر سوروچ در مرز ترکیه و سوریه را بر عهده نگرفته است. حمله ای که اصلی ترین بهانه دولت ترکیه برای اقناع ارتش و افکار عمومی برای حمله به شمال سوریه است و می دانیم که داعش مسئولیت هر عملیات تروریستی ای که انجام می دهد را باصراحت و افتخار بر عهده می گیرد.

3.تا پیش از وقایع دسامبر 2013 و رویارویی شدید و تند اردوغان و فتح الله گولن، دادستان های وابسته به جریان موسوم به "دولت موازی"، وظیفه ی حذف مخالفین اردوغان و صاف کردن جاده ی وی را بر عهده داشتند. اما در پی اختلافات اردوغان و گولن و تلاشهای دولت ترکیه برای پاکسازی دولت از وفاداران به جریان دولت موازی و نیز برخورد با مخالفین دولت، اردوغان نیاز به فضای امنیتی و پلیسی داشت تا تسویه ها را با شدت بیشتری انجام دهد. مبارزه با گروهک های تروریستی و پیشگیری از هرگونه عملیات خراب کارانه ی دیگر بهانه ای شد تا در کنار بازداشت مظنونین به همکاری با داعش و پ.ک.ک، مظنونین به همکاری با دولت موازی هم بازداشت و تحت پیگرد قرار گیرند.

4.بعد از انتخابات 7 ژوئن ترکیه و مجبوریت حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی، استفاده از ادبیاتی نظیر " این انتخاب مردم بود. ما به رای مردم احترام می گذاریم"، "پیام مردم در این انتخابات مبنی بر تشکیل دولت ائتلافی است"، "ما هرگز اجازه نخواهیم داد کشور بدون دولت باقی بماند.این به ضرر اقتصاد و امنیت کشور است. اگر دولت ائتلافی تشکیل نشود انتخابات زود هنگام برگزار می کنیم" از سوی اردوغان، داوود اوغلو و دیگر بزرگان حزب عدالت و توسعه، بخشی از جنگ روانی و فشار بر افکار عمومی ترکیه بود تا هرگونه عواقب ناشی از عدم پیروزی حزب عدالت و توسعه بر عهده رای دهندگان ترکیه باشد. شرایط نا مناسب امنیتی فعلی در ترکیه، بخشی از پیامد های این انتخابات جلوه داده می شود تا به رای دهندگان ترکیه ای این هشدار داده شود که در انتخابات بعدی دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکنند.

شرایط امنیت فعلی در داخل ترکیه و حمله به شمال عراق و شمال سوریه در کنار برخی از واقعیت های موجود مانند حملات تروریستی پ.ک.ک، بخشی از سیاست های اردوغان برای جبران مافات در انتخابات اخیر و تضمین پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی است. اردوغان می خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد. ولی شاید این آب به قدری گل آلود شود که از کنترل خارج شده و حتی به درد ماهی گیری اردوغان نخورد!

منبع: آناج

ارسال نظرات
پر بیننده ها