خبرهای داغ:
«دویچه وله»:

مردم افغانستان خواستار ادامه حضور نیروهای خارجی در کشورشان نیستند

سردبیر «دویچه وله» در بزرگترین گردهمایی رسانه‌ها در آلمان گفت که حملات پهپادها و حملات شبانه نیروهای آمریکایی مهمترین دلیل عدم تمایل مردم افغانستان بر ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور است.
کد خبر: ۸۵۴۷۴۰۱
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، انجمن رسانه‌های جهانی، به همت وزارت امور خارجه آلمان و خبرگزاری «دویچه وله» میزبان حدود 2000 نفر از سیاست‌مداران، کارشناسان حوزه رسانه، خبرنگاران، دانشگاهیان حوزه رسانه و فعالان این حوزه از سراسر جهان بود.

در این رویداد، شرکت‌کنندگان فرصت آشنایی با آخرین تحولات در حوزه خبرنگاری آنلاین، نوشتاری و چند رسانه‌ای و همچنین بررسی سیاست‌خارجی رسانه‌های دیجیتال را بدست آوردند.

در این نشست «وصلت نظیمی» سردبیر دویچه وله به «اوراسیا ریویو» در مورد نظر مردم افغانستان در مورد ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور، کشت تریاک، حملات پهپادی آمریکا و سیاست داخلی رهبران دولت کابل در خصوص جنگ جاری در این کشور پاسخ داد.

وی مأموریت نظامی نیروهای خارجی در افغانستان را شکست خورده دانست و اظهارداشت: همانطور که شاهد آن هستید، بسیاری از این نیروها افغانستان را ترک کرده‌اند و تعدادی هم که در این کشور باقی مانده‌اند، تنها وظیفه آموزش و پشتیبانی نیروهای ارتش و دیگر نیروهای نظامی افغان را برعهده دارند و دیگر در عملیات‌های نظامی حضور ندارند.

اوضاع امنیتی در افغانستان در 2 ماه اخیر بدتر شده و نیروهای امنیتی این کشور توانایی کنترل افغانستان و عقب راندن تروریست‌ها و افراط‌گراها را ندارند بنابراین می‌توان گفت که موفقیت‌های اندکی از دخالت نظامی نیروهای خارجی به ویژه آمریکا در افغانستان حاصل شده است.

نظیمی در مورد افزایش کشت تریاک و مواد مخدر در زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیز گفت که اقدامات انجام شده، کافی نیست و از زمان اشغال افغانستان، تولید تریاک و مواد مخدر سال به سال افزایش پیدا کرده است.

سردبیر دویچه وله در مورد حملات پهپادهای آمریکایی در برخی کشورها به ویژه افغانستان بیان کرد که مردم افغانستان دیگر خواهان حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در کشورشان نیستند زیرا مشاهده می‌کنند که این نیروها چگونه با خانواده و فرزندانشان رفتار می‌کنند و چگونه حملات شبانه راه‌اندازی می‌کنند که مغایر با سنت افغان‌هاست. در حقیقت، مسئله حملات شبانه برخلاف حقوق بشر است. 

این مهمترین دلیلی است که حس منفی نسبت به نیروهای خارجی در میان مردم افغانستان به وجود آمده در حالی که در زمان حمله نیروهای خارجی به افغانستان و سقوط گروه طالبان در سال 2001 میلادی، مردم احساس خوشحالی می‌کردند و ضمن استقبال از سربازان آمریکایی، آن‌ها را به خانه‌هایشان دعوت می‌کردند.

وی ائتلاف عبدالله و اشرف غنی را نیز ناکارامد دانست و گفت که ائتلاف عبدالله و اشرف‌غنی به چند دلیل، نمی‌تواند نتیجه مطلوبی را برای افغانستان به ارمغان بیاورد: اولین دلیل، افرادی هستند که برای اشرف‌غنی و عبدالله کار می‌کنند و حلقاتی است که رئیس‌جمهور و رئیس اجرایی افغانستان به آن‌ها تعلق دارند و دومین دلیل این است که جنگ‌سالاران هنوز در دولت حضور دارند و هنوز با در اختیار داشتن قدرت، تصمیم می‌گیرند که در افغانستان چه اتفاقی بیفتد بنابراین آن‌ها اجازه نخواهند داد که جامعه دموکراتیک واقعی در این کشور شکل بگیرد. من فکر می‌کنم که تازمانی که اینگونه افراد در قدرت باشند، اوضاع افغانستان تغییری نخواهد کرد.

نظیمی در مورد داعش و طالبان و حضور آمریکا در منطقه نیز گفت که تازمانی که این اوضاع آشفته به منافع آمریکا کمک می‌کند، واشنگتن هرگز برای بهبود اوضاع اقدامی نخواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها