رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران:

یکسان سازی امکانات مانع از قاچاق بیمار می‌شود/ نقش ارگان‌‌ها در مبارزه با قاچاق بیمار

یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه گفت: در کشورهای پیشرفته امکانات بیمارستانی از جمله تخت به حدی زیاد و در سراسر کشور یکسان است که امکان قاچاق بیمار اصلاً وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۴۷۵۸۴
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علی امیرسوادکوهی، درباره موضوع قاچاق بیمار از بیمارستان‌های خصوصی به دولتی که از سوی برخی دلالان در کشور انجام می‌شود، گفت: با توجه به جمعیت کشور اگر خوشبینانه به تعداد تخت در کشور نگاه کنیم تا پایان سال 5 هزار تخت خواهیم داشت اما وقتی هماهنگی میان بیمار و تخت‌های موجود وجود نداشته باشد بیماران باید بر اساس نوع بیمه تقسیم شوند.

وی ادامه داد: ممکن است بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی تعدادی از بیمه‌های تکمیلی را تایید نکنند پس بیمار باید تابع بیمه مخصوص بیمارستان باشد، اما وقتی بیمار هزینه‌های سرسام‌آور را مشاهده می‌کند به دنبال تغییر بیمارستان خواهد بود، در این حالت بیماران از بیمارستان خصوصی به دولتی و یا خصوصی به خصوصی دیگر منتقل می‌شوند تا بتوانند از بیمه خود استفاده کنند.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در ادامه تصریح کرد: برخی از کمبود تخت‌های خالی سوء استفاده می‌کنند و با دریافت مبلغی از بیمار تخت خالی در اختیار وی قرار می‌دهند.

امیر سوادکوهی درباره اقدامات دلالان و انجام نظارت بر فعالیت‌های آنان نیز ابراز کرد: مسئله نظارت نیاز به بازرسان متعدد دارد اما وزارت بهداشت در این باره دچار ضعف است، به عنوان مثال اگر به دنبال نظارت کامل بر تمامی I.C.U ها در سراسر کشور هستیم این موضوع نیروهای زیادی را می‌طلبد، پس این کار امکان‌پذیر نیست، حتی درباره دارو و تجهیزات نیز این اتفاق در حال وقوع است و ما با سیستم بازار سیاه قیمت‌ها مواجه هستیم.

یکسان سازی امکانات مانع از قاچاق بیمار
رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به این‌که کمبود امکانات همیشه فساد ایجاد می‌کند، افزود: در کشورهای پیشرفته امکانات به حدی زیاد و در سراسر کشور یکسان است که امکان قاچاق بیمار اصلا وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: قاچاق بیمار در ایران ممکن است توسط برخی کادر درمانی یا فردی در سیستم اداری بیمارستان انجام شود، به این دلیل که اطلاعات کاملی از خالی یا پر بودن تخت در اختیار دارند و این موضوع عارضه بیمار را تحت الشعاع قرار داده و خانواده بیمار را درگیر کارهای فرعی می‌کند، در صورتی‌ که همراه مریض باید کمترین درگیری فکری را داشته باشد اما در ایران همراه مریض دچار مشکلات جدی است.

ضعف عملکرد بیمه‌ها در کشور جدی است
امیرسوادکوهی با بیان این‌که در کشور توزیع درست امکانات اتفاق نیفتاده است که در صورت تحقق آن هیچ گاه شاهد فساد نخواهیم بود، گفت: در ایران بیمه‌ها ضعیف عمل می‌کنند و نیمی از بیمه‌های تکمیلی نیمه دولتی هستند در صورتی‌که در هیچ کجای دنیا بیمه نباید به دولت متصل باشد و سیاست‌های دولت نباید بر بیمه تأثیر داشته باشد.

وی در ادامه افزود: باید سیستم مالی و اعتباری بیمه مانند بانک افزایش پیدا کند سپس در بدنه سیستم درمانی تزریق شود تا با این روش خرج و مخارج بیماران تامین شود اما متاسفانه پرداخت‌های بیمه‌ در کشور درست نیست و هیچ کدام از بیمه‌ها بودجه‌های درستی ندارند پس در این حالت فساد بسیار زیادی ایجاد می‌شود.

عدم وابستگی بیمه‌ها به دولت ضروری است
این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه درباره راهکارهای برطرف شدن مشکل قاچاق بیمار در کشور تصریح کرد: وقتی اوضاع تغییر می‌کند که سیستم مالی و اعتباری وابسته به سیستم دولتی نباشد و در حالت وابسته بودن هرگاه دولت دچار اختلال شود بیمه نیز دچار اختلال خواهد شد و هرگاه دولت در شرایط ایده آل باشد بیمه در شرایط ایده آل قرار می‌گیرید؛ در حالی که بیمه‌ها در کشورهای دیگر به دولت وابسته نیستند.

وی درباره تفاوت بیمارستان خصوصی و دولتی در استفاده از بیمه‌ها نیز گفت: بیمارستان خصوصی باید از جیب خرج کنند و منبع مالی غیر از خود ندارد، اما بیمارستان دولتی از دولت بودجه دریافت می‌کند، وقتی بیمارستان خصوصی به موقع پول دریافت نکند بیمه خود را لغو می‌کند و در این حالت بیمار متضرر خواهد شد.

لزوم حضور بخش خصوصی در بیمه‌ها
رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران درباره نقش وزارت بهداشت در مبارزه با قاچاق بیمار در کشور اظهار کرد: وزرات بهداشت یک ارگان است اما باید بدانیم که موضوع قاچاق بیمار مربوط به یک ارگان نیست باید بدانیم که سیستم فلج است و همه باید برای برطرف شدن این موضوع کمک کنند اما این وحدت رویه در حال حاضر وجود ندارد، کل دولت باید به کمک بیاید و برون سپاری انجام شود، در این حالت با فعالیت بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی پول لازم برای این مسئله تامین می‌شود.
ارسال نظرات