یک محقق و مدرس داروسازی و طب سنتی

نشستن بر سر سفره غذا نعمتی که امروزه بسیار کم‌رنگ شده است

یک محقق و مدرس داروسازی و طب سنتی گفت: زندگی اجتماعی امروز به‌دلیل بعضی از الزاماتی که شاید هم پایبندی به آن مقداری‌اش هم تقلید باشد بعضی از نعمت‌ها را از قبیل "سفره" از ما گرفته است و یکی از آداب سفره‌داری برگشتن به غذاهای محلی است.
کد خبر: ۸۵۴۷۸۶۲
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا شمس اردکانی محقق و مدرس داروسازی و طب سنتی اظهار داشت: یکی از آداب سفره‌داری برگشتن به غذاهای محلی است که متأسفانه مصرف غذاهای محلی امروزه میان مردم کم شده است.

بزرگان دینی ما هیچ‌گاه به‌تنهایی غذا نمی‌خوردند

 شمس اردکانی ابراز کرد: در فرهنگ غنی و پویای اسلامی و ایرانی ما بحث سفره‌داری همیشه مطرح بوده و بزرگان دینی ما هیچ‌گاه به‌تنهایی غذا نمی‌خوردند و همیشه با جمع غذا می‌خوردند.

محقق و مدرس داروسازی و طب سنتی ادامه داد: زندگی اجتماعی امروز به‌دلیل بعضی از الزاماتی که شاید هم پایبندی به آن مقداری‌اش هم تقلید باشد بعضی از نعمت‌ها را از قبیل "سفره" از ما گرفته است.

شمس اردکانی گفت: سر سفره که تعداد زیادی دور آن می‌نشستند و با نام خدا غذا را شروع می‌کردند, نعمتی است که باید آن را احیا کرد.

وی بیان داشت: در آداب دینی برای همه مسائل توصیه‌هایی وجود دارد مانند اینکه در اسلام توصیه به اعتدال و منع اسراف در غذا خوردن شده است، همچنین توصیه‌هایی برای کارهایی که قبل از غذا خوردن مانند شستن دست‌ها پیش از غذا نیز وجود دارد که همه نشان از فرهنگ غنی اسلامی است.

قبل از اینکه گرسنه شوی غذا نخور و قبل از سیر شدن دست از غذا بکش

محقق و مدرس داروسازی و طب سنتی خاطرنشان کرد: یک داستان و روایتی وجود دارد که نشان از وجود آموزه‌های غنی اسلامی دارد، در این داستان آمده است: پزشکی به محلی مراجعه کرد و بیماری به او مراجعه نمی‌کرد، او عدم مراجعه بیمار را پرس‌وجو کرد، افراد به او گفتند: ما توصیه‌هایی داریم که قبل از اینکه گرسنه شوی غذا نخور و قبل از سیر شدن دست از غذا بکش.

شمس اردکانی خاطرنشان کرد: این توصیه‌ها کم‌کم از جامعه ما رخت بربسته و متأسفانه جای خودش را به آدابی داده است که برای افراد جامعه ما مناسب نیست و در فرهنگ ایرانیان خود را جا کرده است.

ارسال نظرات