انتقال خون استان یزد:

طرح ملی کاهش ضایعات فرآورده‌های خونی در یزد اجرا می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی و اجرایی کاهش ضایعات فرآورده‌های خونی در یزد، گفت: این طرح با موفقیت در یزد به‌صورت کشوری اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۵۴۸۳۷۶
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: نقی تقوایی شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون، اظهار داشت: استان یزد در بحث انتقال خون و تهیه فرآورده‌های خونی، یکی از استان‌های سرآمد در کشور به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: متوسط اهدای خون در کشور 27 در هزار است، اما در استان یزد این اهدای خون 38 در هزار است و از هر یک هزار نفر یزدی، 38 نفر اقدام به اهدای خون می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه کسانی که سالانه حداقل دو مرتبه خون اهداء می‌کنند، اهداءکننده مستمر به‌حساب می‌آیند، بیان کرد: متوسط اهدای خون مستمر در کشور، حدود 50 درصد و در استان یزد 57 درصد است و استان یزد از متوسط کشوری خیلی جلوتر است.

تقوایی در ارتباط با سلامت خون، گفت: استان یزد یکی از سالم‌ترین خون‌های کشور را دارد و در هفت سال گذشته، نمونه‌ای از ایدز را در نمونه‌های خونی نداشتیم و این نشان می‌دهد که روند انتخاب اهداءکنندگان بسیار دقیق است.

وی تاکید کرد: در بحث هپاتیت ب 4 صدم درصد و در زمینه هپاتیت سی، 3 صدم درصد بوده که به نسبت آمار کشوری بسیار خوب است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه خون و فرآورده‌های خونی به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح تحقیقاتی در رابطه با ضایعات فرآورده‌های خونی نوشته و اجرا شد که امسال این طرح به‌صورت کشوری در تمام استان‌ها در حال اجرا است.

تقوایی تصریح کرد: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی یزد، بیش از 40 درصد تخت‌های بیمارستان‌های یزد توسط بیماران غیر یزدی استفاده می‌شود و انتقال خون یزد خون مورد نیاز آنها را تامین می‌کند، علاوه بر این استان یزد سال گذشته 4 هزار واحد خون مورد نیاز دیگر استان‌ها را هم تامین کرد.

صنعتی شدن زمینه مشکلات سلامتی را در یزد فراهم کرده است

مجید جوادیانزاده، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد هم در این مراسم اظهار داشت: استان یزد یکی از بالاترین رتبه‌های صنعتی بودن کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از طرف دیگر یزد قطب سلامت کشور هم به‌حساب می‌آید که در مقابل صنعت راه جداگانه‌ای پیش‌روی یزد قرار داده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد ادامه داد: صنعت موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی برای یزد به‌دنبال داشته، اما آلودگی‌ها و بیماری‌هایی هم داشته که اهمیت توجه به بحث سلامت را افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظرات