رئیس سازمان ملی فرش

جهش صادرات فرش دستباف ایرانی تا ۶ ماه آینده/ بازپس گیری سهم ۸۰ میلیون دلاری بازار از رقبا آسان نیست

رئیس سازمان ملی فرش ایران با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ صادرات فرش ایران جهش می‌گیرد، گفت: طی پنج سال اخیر رقبای فرش دستباف ایرانی از جمله هند بیکار ننشسته اند و باید در کیفیت و تنوع به گونه‌ای حرکت کنیم که به نقطه قبل برسیم.
کد خبر: ۸۵۴۹۰۳۸
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲


به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید کارگر  درمورد تأثیر لغو تحریم‌ها بر صادرات فرش ایرانی خاطرنشان کرد: در دوران تحریم صادرات فرش ایران به اروپا ادامه داشت و فقط صادرات فرش به آمریکا متوقف شده بود.

وی علت این مسئله را تحریم مجزای کنگره آمریکا عنوان کرد و افزود: با مصوبه‌ای که در سال 2010 کنگره آمریکا مصوب کرد و رئیس جمهور آمریکا نیز آن را امضا کرد، ورود هرگونه فرشی که مبدأ تولید آن ایران ثبت شده باشد، به آمریکا ممنوع شد.

وی ادامه داد: در نتیجه به یکباره 80 میلیون دلار معادل 16 درصد فرش صادراتی ایران ،طبق آخرین آمار سال 1388 را از دست دادیم.

کارگر با بیان اینکه صادرات ما در چند سال اخیر ادامه داشته خاطر نشان کرد: اما متأثر از فضای تحریم و به‌دلیل افزایش هزینه تأمین مواد اولیه، حمل‌ونقل، ‌بالاتر رفتن ریسک صادرات و نوسانات نرخ ارز صادرات فرش کاهش یافت.

رئیس سازمان ملی فرش ایران به این نکته هم اشاره کرد که به دلیل اشباع بازار سنتی ما و رکود اقتصادی در برخی از بازارهای هدف از جمله اروپا، فرش به‌عنوان کالایی لوکس تا حدی از سبد خانوار حذف شد.

وی ادامه داد: در طی این سال‌ها برخی از رقبای ما از جمله هند سعی کرده‌اند تا با افزایش صادرات جای خالی فرش ایرانی را در بعضی بازارها از جمله آمریکا پر کنند.

کارگر تصریح کرد: با تمام این مسائل از ابتدای سال 93 روند نزولی صادرات فرش متوقف شد و به سمت افزایش صادرات فرش حرکت کردیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم صادرات فرش ایرانی به آمریکا خارج از لیست لغو تحریم‌ها بود، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به آقای ظریف، وزیر امور خارجه درخواست کرد تا در رایزنی‌ها رفع تحریم صادرات فرش ایرانی به آمریکا نیز لحاظ شود که این اتفاق در وین افتاد.

وی پیش‌بینی کرد در سال 2016 میلادی صادرات فرش ایرانی جهش چشمگیری داشته باشد.

کارگر تصریح کرد: البته رسیدن به رقم صادرات گذشته زمان‌بر است؛ چراکه در این 5 سال هم تغییراتی در سلیقه بازار فرش رخ داده و هم رقبای ما بیکار ننشسته‌اند و توانسته‌اند سهم جایگزین ما را در بازارها بگیرند.

به گفته وی، باید تلاش بیشتری بر افزایش قیمت و درنظر گرفتن سلیقه مخاطبان خارجی در حوزه فرش داشته باشیم.

ارسال نظرات