آغاز کاهش تولید گاز کشور از سال ۱۴۰۶

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۴۰۶ کاهش تولید گاز در کشور آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۴۹۲۴۱
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،  مطابق برنامه در سال 1396 با بهره‌برداری از تمامی فازهای پارس جنوبی، حجم تولید گاز در کشور به حدود یک میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید که حدود 75 درصد آن مربوط به مخزن مشترک پارس جنوبی خواهد بود.

پیش‌بینی  می‌شود که در سال 1404 تولید گاز طبیعی در کشور به حدود یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برسد؛ البته این افزایش تولید عمدتاً با بهره‌ّبرداری از میدان‌های جدید در بخش فلات قاره خواهد بود.

در حال حاضر میدان گازی پارس جنوبی سهم عمده‌ای در تأمین گاز مورد نیاز کشور داشته است این در حالیست که آثار کاهش تولید در این میدان مشهود است و از سوی دیگر برای توسعه میدان‌های جدید افق روشنی دیده نمی‌شود.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از سال 1406 کاهش تولید گاز در کشور آغاز خواهد شد و به طور متوسط سالانه 40 میلیون متر مکعب از گاز تولیدی کشور کاهش خواهد یافت. طبق آمار رشد مصرف سالانه گاز در کشور حدود هشت درصد است،‌ این شرایط در حالیست که روند شدت مصرف انرژی در کشور 3.3 برابر متوسط جهانی و هفت برابر کشور ژاپن است.

با توجه به اینکه هم اکنون 70 درصد انرژی مصرفی کشور از گاز تأمین می‌شود و در بخش برق و حرارت وابستگی کامل و در بخش حمل و نقل وابستگی نسبی به این سوخت وجود دارد، چنانچه شدت مصرف در کشور مطابق با الگوهای جهانی نباشد در سال‌های آینده گاز تولید کشور حتی برای بخش‌های خانگی و تجاری نیز کافی نخواهد بود.

ارسال نظرات