آمار ابتلا به ایدز و هپاتیت در اهداکنندگان خون کمتر از یک دهم درصد است

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: آمار بیماران ایدز و هپاتیت در بین اهداکنندگان خون کمتر از یک دهم درصد است به طوری که هر دو سال یکبار شاید یک مورد از علایم بیماری ایدز را در اهداکنندگان مشاهده می‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۴۹۳۹۹
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، اللهوردی نوبخت، مدیرکل انتقال خون استان اردبیل در مراسم گرامیداشت هفته انتقال خون در اردبیل اظهار کرد: هر چند آمارهای به دست آمده در این زمینه محرمانه در اختیار بهداشت و درمان قرار می‌گیرد اما ما با رصد و مشاهده علایم بیماری ایدز و هپاتیت در افراد مراجعه‌کننده برای اهدای خون سعی می‌کنیم تا این افراد را برای مراقبت بیشتر در اختیار مراکز درمانی و بهداشتی قرار دهیم.

وی افزود: هر دو تا سه سال یکبار علایمی از بیماری HIV در بین اهداکنندگان خون مثبت می‌شود که ما سعی داریم با مراقبت‌های بیشتر اجازه انتقال این خون‌های آلوده را به چرخه مصرف خون و فرآورده‌های خون ندهیم.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل با بیان اینکه در برخی از مناطق استان آمار بیماری‌های هپاتیت بالاتر است، گفت: در مجموع کمتر از یک دهم درصد اهداکنندگان خون را این بیماران تشکیل می‌دهند که سعی شده است به نحوی مراقبت‌ها و دقت نظر در انجام آزمایش‌ها و مراقبت‌های پس از آن به وجود آید.

نوبخت با یادآوری اینکه ما در تمام فصول ذخیره خون و فرآورده‌های آن را داریم اما در برخی از ایام با کمبودهایی نیز روبه‌رومی‌شویم که اهداکنندگان خیرخواه با اهدای خون خود این نگرانی و دغدغه ما را برطرف می‌کنند، بیان کرد: نادرترین گروه خونی مربوط به AB منفی است در حالی که شایع‌ترین گروه خونی در این بین O است.

این مسئول به مسئله حجامت به عنوان یک رقیب در اهدای خون اشاره کرد و یادآور شد: خونی که به واسطه حجامت بیرون ریخته می‌شود می‌تواند در درمان برخی از بیماران و برطرف کردن نیاز خونی آنها مفید باشد چرا که در مسئله حجامت نجات جان دیگران مطرح نیست اما در اهدای خون این رویکرد می‌تواند هدف‌گذاری اصلی باشد.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل ادامه داد: هر چند ممکن است حجامت با روش‌های استاندارد و درست انجام شود اما انتقال خون از افرادی که دست به حجامت بزنند تا یک سال نمی‌تواند خونی را دریافت کند.

نوبخت اهدای داوطلبانه خون را برای نجات جان انسان‌ها یاد‌آور شد و بیان کرد: ما پیشنهاد کردیم تا به شکرانه سلامت هر فرد این استان در روز تولد خود خونی را اهدا کند که امیدواریم این حرکت نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: ما از اهداکنندگان مستمر و با تجربه انتظار داریم در زمان اهدای خون یک نفر را نیز از فامیل و بستگان همراه خود بیاورند تا آنها را با نحوه اهدای خون و مزایای اهدای خون آشنا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل در پایان گفت: امروز آخرین مهلت ارسال عکس در مسابقه سلفی هنگام اهدای خون است که این مسابقه با هدف فرهنگ‌سازی در «اهدای خون، اهدای زندگی» انجام می‌شود.

ارسال نظرات