رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد

طراحی مرکز ارتقا یافته ترک اعتیاد برای زنان

رئیس سازمان بهزیستی کشور از طراحی مرکز ارتقا یافته ترک اعتیاد برای زنان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۹۹۸۷
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، انوشیروان محسنی بندپی در نخستین نشست تخصصی - علمی مشاورین امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی اظهار کرد: برای تحقق توسعه اجتماعی، تصریح توسعه اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی نیازمند مشارکت فعال آحاد جامعه و به ویژه زنان هستیم. 

وی با اشاره به اینکه محور توسعه هر جامعه‌ای نیروی انسانی است، افزود: آمیزه‌های دینی، مبانی انقلاب اسلامی، توصیه‌های امام خمینی(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این است که نقش یک زن به عنوان یک انسان مطرح است و ما باید زمینه ورود استعدادهای زنان را در جامعه فراهم کنیم. 

محسنی بندپی تصریح کرد: در زمینه امور زنان شاخص‌هایی داریم که یکی از آنها شاخص دستیابی به آموزش است که در کشور ما بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد و مثال آن پذیرش 59 درصدی داوطلبان زن نسبت به پذیرش 49 درصدی مردان در کنکور است. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: عزم و اراده در جمعیت زنان وجود دارد و تغییر نگرش نسبت به آنها تغییر رفتار را به وجود آورده است اما دو شاخص مشارکت در مباحث اقتصادی و توانمندی سیاسی نیز در حوزه امور زنان باید مدنظر قرار گیرد. چرا که در زمینه مشارکت اقتصادی به نظر می‌رسد بی‌توجهی صورت گرفته باشد. از سوی دیگر زنان تنها یک دهم در درآمدها و یکصدم در مالکیت‌ها مشارکت دارند. 

محسنی بندپی تصریح کرد: هر فردی که در هر مکانی شاغل می‌شود با پیگیری مأمور اداره کار حتماً باید بیمه شود اما بسیاری از زنان در کارگاه‌هایی کار می‌کنند که نمی‌توانیم برای آنها قانون کار را اجرا کنیم حتی در بسیاری از بیمارستان‌ها زنان بدون بیمه شدن فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نباید ساختار خانواده را متکی به مرد خانواده کنیم، تصریح کرد: متأسفانه به خصوص در دولت‌های نهم و دهم شرایطی فراهم شد که به درستی از ساعات کار پرسنل استفاده نشد و ساعات کار به عصر، غروب و حتی شب کشانده شد که در این شرایط زنان نمی‌توانستند به نقش‌آفرینی اصلی خود برسند. لذا باید با ایجاد سازوکارهایی در نظم و انضباط اداری اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مسئولیت‌پذیری زنان بسیار بیشتر از مردان است، افزود: به طور مثال 80 درصد از تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد زنان هستند که نشان می‌دهد در این زمینه احساس تکلیف می‌کنند. 

محسنی بندپی همچنین گفت: ما با وجود برخی موانع ساختاری، اجتماعی و فرهنگی نمی‌توانیم به شاخص‌هایی که قبلاً ذکر کردیم برسیم چرا که به طور مثال در بحث مراجعین زن به مراکز ترک اعتیاد از 10 درصد تنها 5 درصد به این مراکز مراجعه کرده‌اند که نشان دهنده ضعف مسائل فرهنگی در این زمینه است. لذا ما باید مداخلات مؤثر کارشناسان زن خود را در این زمینه افزایش دهیم به طوری که کارشناسان برای ترک اعتیاد زنان به سراغ آنها بروند و در این راستا مرکز ارتقا یافته ترک اعتیاد را برای زنان طراحی کردیم. 

وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه به نهادسازی که مقدمات آن در دولت اصلاحات شکل گرفته بود و در دولت‌های بعدی صرفاً فیزیکی شد، گفت: خوشبختانه مجدداً نهادسازی در حال شکل‌گیری است و ما امیدواریم در برنامه قانون ششم بتوانیم با نهادسازی و توسعه مشارکت‌های مردمی از ظرفیت‌های جامعه برای توانمندی هر چه بیشتر جامعه هدف بهره ببریم. 

ارسال نظرات