خاکی مطرح کرد

اخلاق قرآنی زمینه‌ساز تلاوت معنی‌محور

یک قاری بین‌المللی قرآن کریم آموزش ترجمه و مفاهیم به نوجوانان، آگاهی مستمع از ترجمه آیات، گرایش قاریان به حفظ و رعایت اخلاق قرآنی را برخی از ابزار‌های تلاوت معنی محور برشمرد.
کد خبر: ۸۵۴۹۹۹۲
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  تلاوت معنی‌محور یکی از موضوعاتی است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر قاریان و حافظان قرآن به آن تأکید کردند و این خواست معظم‌له باعث شد تا با برخی از اساتید تلاوت به گفت‌وگو بنشینیم.

مقاطع دبستان و راهنمایی بهترین زمان برای هدایت بچه‌ها به سمت یاد‌گیری مفاهیم

رحیم خاکی قاری بین‌المللی قرآن کریم د آموزش ترجمه و مفاهیم در کنار آموزش قرآن به بچه‌ها را یکی از راه‌های مهم هدایت نسل‌های آینده به سمت تلاوت معنی‌محور دانست و گفت: اگر بچه‌ها از همان مقطع دبستان و راهنمایی قرآن کریم را در کنار ترجمه و مفاهیم بیاموزند می‌توانیم امیدوار باشیم که نسل آینده در حوزه فراگیری مفاهیم قرآن کریم پیشرفت داشته باشد و در این صورت قاریانی که از این نسل ظهور می‌کنند می‌توانند این مفاهیم را به مخاطب انتقال دهند. البته آموزش مفاهیم به بچه نباید از تکالیف باشد، بلکه باید این موضوع با روش‌های تشویقی و آموزش شیرین و جذاب صورت بگیرد.

مستمع هم باید معنای آیات را بفهمد

وی القای معانی آیات را نیازمند فهم قرآن از سوی قاری و مخاطب دانست و گفت:‌ در یادگیری مفاهیم آیات نباید تأکید ما فقط به قراء باشد، بلکه ضروری است که مستعمعان تلاوت هم معنی آیات را بدانند تا در این صورت مفهوم آیات به مخاطب منتقل شود.

گرایش قاریان به حفظ یکی از راه‌های تحقق تلاوت معنی‌محور است

خاکی گرایش قاریان قرآن به سمت حفظ را یکی از راه‌های تحقق تلاوت معنی‌محور دانست و گفت: باید قاریان حرفه‌ای ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که ظرف مدت 5 سال حافظ کل قرآن شوند،‌ این کار کمک می‌کند که معنی و ترجمه آیات هنگام تلاوت بیش‌تر متجلی شود.

اخلاق قرآنی زمینه‌ساز تلاوت معنی‌محور

این استاد تلاوت قرآن کریم رعایت اخلاق قرآنی و تربیت دینی را یکی از نیازمندی‌های تلاوت معنی‌محور دانست و گفت: این کار که باید جدا از بحث‌های فنی رعایت شود کمک می‌کند تا ما فقط قرآن بخوانیم و از آواز خواندن و دنبال تشویق بودن دوری کنیم. با این کار توجه ما به اصل قرائت متمرکز می‌شود و در این صورت است که با ارائه یک تلاوت معنی‌محور یک اثر هنری و ماندگار خلق می‌شود. علت ماندگاری برخی از آثار اساتید قدیمی هم همین است.

ارسال نظرات