تلاش 10 ساله کشاورزان مشگین شهری بر باد می رود/ کشاورزان جریمه بی توجهی مسئولان را پرداخت می کنند

کشاورز مشگین شهری گفت: بیش از 10 سال برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان تلاش شده اما تلاش 10 ساله کشاورزان این منطقه بی نتیجه مانده است و کشاورزان جریمه بی توجهی مسئولان را می دهند.
کد خبر: ۸۵۵۰۹۲۸
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج ازمشگین شهر، با توجه به اینکه عمده درامد مردم شهرستان مشگین شهر از راه کشاورزی تامین می شود و می توان گفت کشاورزی از جمله مشاغلی است که هر چند در این منطقه به علت عدم حمایت مسئولین محروم واقع شده است و آنچنان که می بایست در این عرصه نتیجه ای حاصل شود محقق نمی شود و این امر موجب عقب ماندگی منطقه و عدم پیشرفت در این عرصه هستیم.

یکی از خیرین و کشاورزان فعال شهرستان مشگین شهر که به نمایندگی از چندین روستا مسئول پیگیری مشکلات کشاورزان در امر آبیاری مزارع است در گفتگو با خبرنگار مشکین رسا با اشاره به مشکلات کشاورزان منطقه گفت: متاسفانه در سال های گذشته به علت مشکلات و بلاهای طبیعی کشاورزان نتوانسته بودند محصول مناسب تولید کنند و این امر شهرستان مشگین شهر را از نظر اقتصادی با مشکل جدی مواجه کرده بود به طوری که مردم توان خرید در بازار به علت فقر نداشته اند اما خوشبختانه در سال جاری تا حدودی وضعیت محصولات کشاورزی مناسب است اما متاسفانه در برخی از مزارع و روستاهای شهرستان با مشکل کم آبی مواجه هستیم که با حمایت مسئولان می توان این مشکل را رفع کرد.

وی افزود: در بخش قصابه این شهرستان نهری به نام خان آرخی واقع شده است که آب زراعی چهار روستای خورشید آباد، عصرآباد، آلوج و حصار را تامین می کند اما متاسفانه به علت نبود کانال مناسب آب زراعی این روستاها در مقابل دیدگان کشاورزان در زمین فرو می رود و مزارع با مشکل کم آبی مواجه می شود.

وی افزود: 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده است اما متاسفانه در این مدت هنوز یک وجب از این نهر کانال کشی نشده است و کشاورزان این مناطق هر ساله متحمل خسارات سنگینی می شوند و در سال های گذشته نیز به خاطر خشکسالی باغات منطقه در آستانه نابودی قرار گرفته است.

وی افزود: بیش از 10 سال برای رسیدگی به مشکلات این روستاها تلاش شده است و در این خصوص انواع مکاتبات با ادارات مربوطه انجام گرفته است اما متاسفانه تلاش 10 ساله کشاورزان این منطقه بی نتیجه مانده و هیچ اقدامی برای رسیدگی به مشکلات روستائیان و کشاورزان محروم منطقه نشده است و به خاطر خشکسالی کشاورزان از این نعمت خدادادی بی بهره مانده اند.

وی خاطر نشان کرد: خشکسالی های اخیر موجب شده است که آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه به علت عدم نبود کانال در مسیر چهار کیلومتری در زمین نفوذ کرده و کشاورزان از این آب بی بهره مانده بمانند و نمی توانند به نحو احسن مزارع و باغات خود را آبیاری کنند و باغات این روستاها نیز در آستانه نابودی قرار گرفته است و کشاورزان منطقه به خاطر این مسئله هر روز با هم درگیر هستند تا بتوانند باغات خود را سیراب کنند.

به گزارش مشکین رسا، در روزهای گذشته این خیر با حضور در بخشداری قصابه این مشکلات را در میان گذاشته و بخشدار قصابه نیز با ابراز تاسف به خاطر عدم رسیدگی به مشکلات کشاورزان این روستا ها قول داده است تا این مشکل در اسرع وقت رسیدگی و در حد امکان رفع شود.

به دنبال این دیدار ها جلسه ای با حضور مسئولان شهرستان در بخش قصابه برگزار و برای شروع عملیات عمرانی این کانال بالغ بر 200 میلیارد تومان به تصویب رسانده اند و نماینده مردم مشگین شهر نیز در این جلسه قول پرداخت این مبلغ را به کشاورزان منطقه داده و از بخشدار قصابه خواستار جمع بندی مسائل و مشکلات و ارائه آن به فرمانداری جهت تخصیص اعتبار لازم در سال جاری شد.

در این روستاهای علاوه بر مشکلات کانال کشی، عشایر منطقه نیز با برداشت های غیر مجاز از آب زراعی این روستاهای کشاورزان پایین دست را با مشکل مواجه کرده است که در این خصوص مکاتبات لازم با ادارات مختلف انجام شده اما متاسفانه این مشکل نیز بر جای خود باقی است.

این کشاورز گفت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی منطقه در حال نابودی است مجبوراً مبلغ 50 میلیون ريال از کشاورزان جمع اوری و به میراب پرداخت شده است تا در این روزهای حساس که محصولات در آستانه برداشت قرار گرفته اند از بین نرود اما متاسفانه به خاطر هزینه های زیاد کشاورزان در تامین این مبلغ در ماه های بعد با مشکل مواجه هستند چرا که در سال های گذشته کشاورزان نتوانسته بودند محصول مناسب برداشت نمایند و امروزه در هزینه های جاری زندگی خود با مشکل موجه شده و دست و پا می زنند.

وی تصریح کرد: در این منطقه بهترین آب برای سیراب باغات وجود دارد اما متاسفانه به علت عدم مدیریت صحیح از بین رفته و کشاورزان جریمه بی توجهی مسئولان را می دهند.

ارسال نظرات