رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی:

دولت درصدی از یارانه بخش کشاورزی را به خرید دانش اختصاص دهد

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با تأکید بر کم کردن فاصله بین بهره‌بردار و مهندسان کشاورزی گفت: دولت درصدی از بودجه یارانه بخش کشاورزی را تحت عنوان یارانه خرید دانش‌ در این بخش هزینه کند.
کد خبر: ۸۵۵۳۴۵۸
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه در فرآیند تولید، خدمات و بازار محصولات کشاورزی از زمان تاسیس تا کنون این سازمان چه اقداماتی را انجام داده، گفت: قانون افزایش بهره‌وری در ماده 32 پیش‌بینی‌های خوبی کرده و به وزارت جهاد کشاورزی نیز اختیاراتی داده تا برای کشت‌های استراتژیک توجه بیشتری داشته باشد.

وی افزود: اما نقش ما در این زمینه سیاست‌گذاری نیست و در حقیقت ما مجری سیاست‌ها و قانونگذاری‌ها هستیم.

کبیری افزود:‌ اگر چه سازمان 200 هزار عضو دارد، ولی تعداد کمی از این اعضاء نقش فعالی بر عهده دارند، اما ما آمادگی داریم، در جاهایی که وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد حضور فعال‌ داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: سال گذشته پیشنهاد دادیم، بخشی از یارانه را در راستای آموزش به سازمان دهند و این آمادگی را داریم، تا از طرف اعضاء خودمان در صورتی که تأمین اعتبار شویم، یک شبکه برای توزیع نهاده‌ها طراحی کنیم و به تدریج بتوانیم در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد، در برنامه ششم بخشی از این اتفاقات انجام شود و با صحبت‌هایی که با سازمان تحقیقات داشته‌ایم، آمادگی داریم در حوزه آموزش و ترویج فعالیت‌ بیشتری داشته باشیم.

کبیری بیان داشت: ما به دنبال راه‌اندازی یک شبکه مدیریت بخش کشاورزی هستیم که همه نیازهای بخش در آن پیش‌بینی شده تا از طریق این شبکه اطلاعات لازم در بازار را به موقع به کشاورزان برساند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: سازمان نظام مهندسی 207 هزار نفر در 20 رشته عضو دارد که از این تعداد 187 هزار نفر کارشناس، 18 هزار نفر کارشناس ارشد و هزار و 43 نفر دکترا در رشته‌های متنوع هستند.

وی ارتقاء آموزش و توانمندسازی اعضاء برای ورود به فضای کسب و کار را از اولویت برنامه‌های سازمان دانست و عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی باعث می‌شود که اعضاء به دانش و تکنولوژی روز مجهز شوند و با کسب مهارت لازم آماده ورود به عرصه تولید شوند.

وی افزود: دولت برای کم کردن فاصله بین بهره‌بردار و مهندسین جوان برای طرح‌های و پروژه‌های بخش‌های آب، کشاورزی و محیط زیست باید پیوست آموزشی و نرم‌افزای تهیه و خدمات مورد نیاز بهره‌برداران در زمینه آموزش و آشنایی با فنون جدید را از تولید‌کنندگان این خدمات با اولویت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی خریداری کند و درصدی از بودجه یارانه بخش کشاورزی را با عنوان یارانه خرید دانش کشاورزی هزینه کند.

کبیری افزود: بیش از 2 هزار شرکت در سراسر کشور به بهره‌برداران خدمات ارائه می‌کنند و مهندسان کشاورزی هم با تخصص‌های مختلف در این شرکت‌ها فعالیت دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در ادامه از ابلاغ آئین‌نامه ماده 3 قانون افزایش بهره‌وری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی که از مهندسان کشاورزی مورد تائید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده می‌کنند، در اولویت پرداخت مشوق‌ها و تسهیلات دولتی قرار می‌گیرند.

کبیری اظهار داشت:‌ وظیفه صدور پروانه‌ها از محل دریافت تعرفه انجام می‌شود و این خدمات تا آن زمانی که در حوزه مسئولیت دولت بود، برای آن ردیف اعتباری داشت، در حالی که ما این امکانات را نداریم.

وی افزود: به دلیل تنگناهای مالی بخش ناچار هستیم تعرفه‌ها را پایین بگیریم، در حالی که هزینه‌های واقعی بیش از تعرفه‌های پرداختی است.

کبیری تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور باید بخشی از نیازهای داخل را از طریق کشت فراسرزمینی تأمین کنیم که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

ارسال نظرات