شیخی در گفتگو با بسیج:

لزوم تغییر در نظام تجاری کشور از سوی دولت/ کشورها اروپایی را به سرمایه گذاری در ایران تشویق کنیم

باید این کشورها را به مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال فناوری تشویق کرد و البته مراقب باشیم که محصولات مصرفی خود را به ما تحمیل نکنند.
کد خبر: ۸۵۵۴۰۵۵
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی و از مشاوران سابق وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به ورود هیأت های اقتصادی کشورهای اروپایی به ایران، اظهار داشت: ما در مواجهه با این گروه ها باید از موضوع چانه زنی برخورد کنیم و چانه پذیر نباشیم. همین کشورها در دوران تحریم، ما را زیر بار انواع فشارهای اقتصادی قرار می دادند و امروز که صحبت از لغو تحریم ها است راهی کشور ما شده اند.

وی با بیان اینکه در مذاکره با این هیأت های اقتصادی خطر افزایش واردات کالای مصرفی وجود دارد، افزود: باید این کشورها را به مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال فناوری تشویق کرد و البته مراقب باشیم که محصولات مصرفی خود را به ما تحمیل نکنند.

این اقتصاددان در ادامه گفت: اگر بتوانیم به صورت جامع، مشارکت تمامی این کشورها را جذب کنیم به طوری که در زمینه خاصی به هیچوجه اجازه ندهیم انحصار به دست کشور واحدی بیفتد و در واقع تنوع مشارکتی را در همه زمینه های اقتصادی ایجاد کنیم ، می توان گفت که لغو تحریم ها اثرگذاری خوبی خواهد داشت. و حتی اگر تحریم برداشته نشود این نوع ارتباط اقتصادی برگشت ناپذیر و برای سرمایه گذاران خارجی هزینه سنگینی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اینگونه رفت و آمدها در صورت استفاده بهینه می تواند سازمان تحریم‌های غرب علیه ایران را بر هم بزند، تصریح کرد: چنانچه به صورت هوشمندانه با کشورهایی که خواستار همکاری اقتصادی با ایران هستند برخورد کنیم، حتی اگر توافقنامه تأیید نشود و تحریم ها لغو نشود، ما سازمان فشارهای اقتصادی غرب علیه خودمان را برهم خواهیم زد.

شیخی بیان کرد: اکنون بیش ازما غرب به توسعه تجارت با ما نیاز مبرم تری دارد. بازار های کشورهای اروپایی در رکودی سنگین به سر می برند، بنا بر این آن ها که بازارهای ایران را محلی مناسب برای فروش کالاهای خود می دانند و به فکر سودآوری از بازارهای ایران هستند. بر همین مبنا تمام سعیشان را بکار می گیرند تا از این ظرفیت موجود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به شدت نیازمند همکاری اقتصادی با ایران هستند، گفت: بر همین اساس ما باید از موضع قدرت با آن ها برخورد کنیم و ازحضورشان ذوق زده نشویم؛ نباید رفتار ما به گونه ای باشد که آن ها تصور کنند همچون دوران قبل از انقلاب، دروازه های واردات کشور را به روی کالاهای آماده و مصرفی شان باز می کنیم.

شیخی در پایان اذعان داشت: نباید به راحتی نباید اجازه دهیم که الگوی مصرفی ما را از این وضعی که هست بدتر کنند. دولت باید درالگو و نظام تجاری فعلی که مورد هجمه قرار گرفته و مخصوصاً با بی تدبیری وزیر دولت فعلی وزارت صنعت و معدن و تجارت دچار صدمه بزرگی شده، تجدید نظر کند.

ارسال نظرات